Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av broiler Visa inlägg
    Tjenare! Bumpar liv i denna tråd då det verkar finnas folk med mycket erfarenhet av dessa spön.
    Jag ska inhandla ett nytt gäddspö och undrar därför vilket av dessa ni rekommenderar:

    Ags 8’ -120g
    Ags 8,6’ -150g
    XR 8’ -120g
    XR 8,6’ -150g


    Kastar beten mellan 60-120g, oftast Westin Swim och Scout Swimmer (60-100g). Men vill också kunna dänga iväg Pig Shad 23cm samt McRubber osv (100-120g).
    Räcker ett 120g spö eller behöver jag den extra kraften från ett 150g spö till större jiggar? Vill absolut inte känna att spöt blir svampigt pga för tunga beten.

    Ags eller XR?
    Är prisskillnaden på 7-800kr värt det?

    Tack på förhand/ broiler
    Fundera även på Söders 9-fots AGS med kastvikt upp till 120. Är numera det enda spö jag använder (har två). Kastar mycket miuras mouse med päronbly, ett bete som blött väger en bra bit över 120 gram, utan problem.

    Spöet klarar 150, men trivs bäst strax därunder och passar superfint för Westin Swim, Pig Shad och den typen av beten. Har som mest kastat Wire-versionen av Big Mcrubber som väger 170g. Inget att rekommendera kanske om det är något du gör på daglig basis, men långt som fan kom jag.

    Har haft både 7,7-agsen, 120-agsen på 8fot och 180-agsen på 8,3 men använder i princip enbart den här modellen för allt gäddfiske nu: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...g-casting.html

    Sen beror det på vad du gillar. Jag vill känna lite motstånd från betet i vattnet för att kunna kontrollera det bättre, medan andra föredrar att betet knappt känns i andra änden.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg

      Fundera även på Söders 9-fots AGS med kastvikt upp till 120.
      Tack för infon! Det verkar som detta spö har klingan från XR istället för AGS? Och även dyrare än vanliga ags..
      9’ är nog i det längsta laget för min del då jag inbillar mig att ett 8 fots eller 8,6’ har bättre känsla när det gäller kontroll av t.ex Westin swim 15 och 12cm.
      Men för den prislappen känns ags -150g 8.6’ som ett billigare och bättre val för mig då jag inte vill känna för mycket motstånd med större gummin och jerks.

      Kommentera


      • Daiwas beteckningar är ju hopplösa, men Pitch Black har HVF Nanoplus, samma klinga som de har i sina dyrare AIR-spön. Tror XR saknar tillägget "nanoplus", vilket väl har med någonting limtekniken att göra. Exakt hur – om – skillnaden upplevs har jag i ärlighetens namn ingen aning om....

        Jag tror hur som 150 blir bra för dig. Det enda gäddspöet ur AGS-serien jag inte provat förvisso, men AGS 180 är en riktig jävla köttbit. Ska du köra lite mindre beten och dylikt så skulle jag gått ned från 180 i kastvikt.

        Kommentera


        • Ags 150g är styvare än XR och jag föredrar med facit i hand XR 150g före ags150. Xr kastar bättre

          Jag använder mig mest av AGS 120g til allt fiske över 60g och upp mot 130g,spöt klar mer utan problem. Det är det bästa spöt jag använt. Xr150g kommer inte långt efter.

          Skulle säga att xr150g och ags 120g kan kasta lika tungt och lätt

          Kommentera


          • Min väg mot missbruket, för den som orkar läsa
            Hej! Jag har varit en sporadisk semesterfiskare sedan barnsben men har den senaste tiden börjat glida allt djupare in i missbruket. Intresset började med att vi under några dagar förra sommaren fick besök till sommarstugan av en god vän till min fru med respektive. Mannen i den familjen var fiskeintresserad så som en social insats frågade jag om han inte kunde hjälpa mig att plocka ut ett vettigt fiskeset på den lokala fiskebutiken. Det slutade med ett Svartzonker 9,2" med kastvikt på 6-28, parat med en Safina Noir haspelrulle. Strax därefter hände något. Det var jävlar i mig kul att slöfiska från bryggan. Mot slutet av sommaren hade jag på eget bevåg hunnit komplettera med ett litet Shimano Catana UL-spö klassat 3-14 samt en dedikerad fiskeväska med lite nödvändigheter.

            Under denna sommar har det hela eskalerat och det hela nådde sitt crescendo när jag plötsligt fick en gädda på kroken. Det var den största fisk jag har sett och jag ska inte sticka under stol med att det var något av en lättnad när den skakade sig loss precis vid bryggan. Jag fick dock se den glida fram längs bryggan som någon slags majestätiskt urtida odjur. I samma sekund som jag fick gäddan på kroken fick gäddan mig på kroken kan man väl säga, och nu vill jag komplettera spösamlingen med ett vettigt gäddspö. Därav detta inlägg.

            Jag tycker överlag det är kul med prylar och inser att denna hobby kan komma att bli förödande för min ekonomi, men nåväl. Som utgångspunkt köper jag hellre kvalitet än det billigaste, men vill gärna ha så mycket för pengarna som möjligt. Prisvärt. Jag är van och trygg med haspel och är allergisk mot saker som krånglar och trasslar sig så håller mig gärna kvar i haspel-landet en stund till om det inte finns otroligt bra argument för att gå över till multirulle i denna fas i livet. Nu till frågan:

            Frågan, för den som vill ha den kortfattade versionen
            Daiwa Prorex verkar vara en spöserie helt i min smak för gäddfiske. Jag väljer nu mellan ett Prorex S och ett Prorex XR, båda 8"-spön i klass 50g-100g. Vad skiljer dessa två spön annat än prislappen? Kommer jag märka någon skillnad? Hur hade ni resonerat?

            Prorex S går för 700 kr och Prorex XR för 1000 kr.

            Bonusfråga
            Jag fiskar mestadels i Mälaren, från brygga men ibland från båt. Tillfälle kommer även ges någon gång per år att fiska i Östersjön. Jag vill hitta en vettig rulle till mitt nya Prorex-spö enligt ovan och har sneglat lite mot en Penn Battle 4000. Är det ett vettigt val? Bör jag titta på något annat? Smärtgräns är 1000 kr.

            Tacksam för svar!
            Senast ändrad av Perkules; 2020-09-11, 15:34.

            Kommentera


            • Köpte mig ett XR 120g inför denna säsongen och har varit grymt nöjd med det spöt (tog pb på gädda 6,4kg och 104cm). Under det senaste fiskepasset lossnade en spöring under ett kast vilket kändes riktigt surt. Är det någon som har erfarenhet när det kommer till reklamation med Daiwa? Jag har väntat på svar i över en vecka så jag förstår inte riktigt vad det är som ska behöva ta sådan tid. Vill egentligen bara veta om det är något som går på garanti eller om jag behöver fixa det själv.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg
                Köpte mig ett XR 120g inför denna säsongen och har varit grymt nöjd med det spöt (tog pb på gädda 6,4kg och 104cm). Under det senaste fiskepasset lossnade en spöring under ett kast vilket kändes riktigt surt. Är det någon som har erfarenhet när det kommer till reklamation med Daiwa? Jag har väntat på svar i över en vecka så jag förstår inte riktigt vad det är som ska behöva ta sådan tid. Vill egentligen bara veta om det är något som går på garanti eller om jag behöver fixa det själv.
                Hör av dig till butiken så kan du nog få en ny topp

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg

                  Hör av dig till butiken så kan du nog få en ny topp
                  Tack, jo jag får helt enkelt testa det. Det hade ju varit den smidigaste lösningen om det gick.

                  Kommentera


                  • Gillar Prorex AGS serie väldig mkt och spöt passar utmärkt till det fisket jag bedriver, men va' rädda om era Prorex. Fick höra att spötoppen kostar nästan som ett nytt spö.

                    BR //T

                    Kommentera


                    • Fick köpa ny spötopp i våras till mitt AGS och den tror jag att jag betalade dryga 800:- för. Man lär sig att vara försiktig, den hårda vägen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X