Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Senast ändrad av _Ekman_; 2018-05-14, 19:28.

    Kommentera


    • Någon som har ett prorex ags 7,3 mlfs 5-25g och kan lämna en recention?
      Är galet nöjd över ags 120g till gäddfisket,så ja ä sugen på ett ags till borren å
      Handtaget ser lite skumt ut på bild tycker ja

      Kommentera


      • Nån som testat AGS Jigger 7-28g? Är nyfiken på hur det står sig mot ett yasei white dropshot 7-28g.

        Kommentera


        • Har nu ägt och fiskat med Prorex AGS 802XHF -120g sedan november.

          Fick upp ögonen för detta spö i denna tråd, och så fort Buster meddelade att en version i 8 fot med nya rullfästet och riktig beteshållare var på gång blev jag intresserad. När det kom var jag in på söder. Blev såld direkt när jag plockade upp spöt! Första intrycket av EVA:n var speciellt. Jag har aldrig riktigt gillat korkhandtag, men de flesta spön med EVA är ”billigare” och ”sämre” spön (menar inte billigare som i kostar mindre utan snarare mindre påkostat). Vikten var det andra jag reagerade på, 160g! Nu är det här inte det första lättare gäddspöt jag ägt, men det är det lättaste. Testade även med rullen jag skulle para det med, Calcutta 301D, passade perfekt! Det grymma rullfästet fick rullen att kännas mindre och mer integrerad med spöt.
          Jag är inte den som har massor av set med mig ut, utan jag har ett eller två set med mig (äger tre, ett för abborre, ett för lättare gäddfiske och ett för tyngre, tyngre för mig är 70g+).

          Spöt fick följa med på den sista fisketuren förra året. Började med att kasta mitt favoritbete, JWs södersimmare, som väger ca 75g. Kastade låångt! Jerkade hem betet med bra kontroll. Men gäddorna stod inte på kö direkt. Tänkte att jag passar på att testa gränsen för spöt, det fick bli med JWs FatBack på ca 140g. Spöt klarade det fint! Det var inte optimalt men det kändes inte heller som spöts bristningsgräns. Nu small det på en liten rackare på ca 1,5kg. Skönt mothugg med den snabba, lätta klingan!

          Sen dog det av igen. Passade på att testa lägre vikter. Mindre weedlessriggad jigg på ca 30g gick kalas även det. Nu small det på ytterligare någon fisk, återigen så är mothuggen med detta spö rejäla. I min erfarenhet så behöver mothuggen just vid weedlessfiske vara extra snabba och hårda för att fisken ska sitta, och det här spöt är magiskt i den aspekten.

          Spöt har varit med även i år, fram till senaste fisketuren då jag på något sätt glömde spöt hemma(?). Polaren var snäll och lånade ut sitt SG Custom Predator 8’6” -170g. Redan första kastet saknade jag mitt Prorex. Predatorn är tungt, framtungt. Jerkande med 75g bete är inte optimalt, rätt trött i handleden efter första halvtimmen.

          Jag skulle säga att spöts sweetspot ligger mellan 70 och 90 gram, kanske något mer. Men man kastar från 40 till 130 bekvämt men både lättare och tyngre går. Det är rätt häftigt att kasta ett bete som nästan väger lika mycket som spöt man kastar det med.

          Too long, didn’t read?

          Plus:
          Lätt
          Snabbt
          Snyggt
          Skön EVA
          Bästa rullfästet?
          Brett viktspektrum
          Mycket känsla i spöt, man känner minsta vibration

          Minus:
          Inget handtag framför rullen (om man nu vill ha sånt)

          Spöt kan nog vara ganska skört och lätt att skada vid smällar

          Spöpåsen, som dock känns bra och påkostad, är ca 15cm längre än spöt, återanvända mått från ett längre spö?


          Sammanfattning:
          Är detta bästa som finns av alla gäddspön? Nej, men bland de skönaste spön Jag har testat.
          Spön, som allt annat, handlar om preferenser. Alla gillar vi olika.
          Är spöt bäst på allt? Nej, men för mig är det ett allround spö som verkligen funkar till mitt fiske med gummi, tailar, jerks och wobbler. Såg tidigare att någon nämnde att det inte var mysigt att fiska spinnerbaits med, kan jag nog hålla med om men jag har inte testat än.

          Spön jag har ägt/fiskat med innan:
          Gunki Shigeki C230 84-140g
          Eastfield Slingshot 7’9 40-110g
          Svartzonker Signature 7’ 40-140g
          Shimano Yasei Pike XH 40-120g

          Nu försöker jag bara att hålla fingrarna i styr innan jag kommer hem med fler Prorex-spön...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Drullen Visa inlägg
            Har nu ägt och fiskat med Prorex AGS 802XHF -120g sedan november.

            Fick upp ögonen för detta spö i denna tråd.....
            Bra recension! Har blivit mer och mer sugen på att pröva detta spö också. Köpte inte alltför längesedan ett G2 Roots Multipike men jag fiskar sällan med beten som ens är i närheten utav 170g~ utan snarare så är de tyngsta runt 100-110g. Vad som lockar mig allra mest är väl just hur folk beskriver känslan i spöet, att det registrerar minsta lilla pet vilket är oerhört trevligt.

            Vad kan tänkas vara en passande rulle till ett spö likt detta? Den enda multi/lågprofilare jag äger för tillfället är en BFT Instinct. Blir ju en härligt dyr historia att både köpa spö och rulle.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
              Bra recension! Har blivit mer och mer sugen på att pröva detta spö också. Köpte inte alltför längesedan ett G2 Roots Multipike men jag fiskar sällan med beten som ens är i närheten utav 170g~ utan snarare så är de tyngsta runt 100-110g. Vad som lockar mig allra mest är väl just hur folk beskriver känslan i spöet, att det registrerar minsta lilla pet vilket är oerhört trevligt.

              Vad kan tänkas vara en passande rulle till ett spö likt detta? Den enda multi/lågprofilare jag äger för tillfället är en BFT Instinct. Blir ju en härligt dyr historia att både köpa spö och rulle.
              ja kör ett prorex AGS 40-80 med en Daiwa luna och det är min favvokombo så en Daiwa luna hade vart nåt. Är det en rulle till ett 120 grams AGS du undrar eller ditt 170 grams roots multipike?

              Kommentera


              • Har en tatula 200 på mitt ags 40-80 och en lexa 300 på ags -180. Svinsköna combos båda två. Men jag har också börjat snegla på ags -120 och då med en coastal, det vore en trevlig combo. Luna är en fin rulle också, men jag gillar inte runda rullar så mitt förslag är tatula eller coastal.

                Kommentera


                • Nån här som testat ags jigger 7-28g än?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    ja kör ett prorex AGS 40-80 med en Daiwa luna och det är min favvokombo så en Daiwa luna hade vart nåt. Är det en rulle till ett 120 grams AGS du undrar eller ditt 170 grams roots multipike?
                    Ja, jag tänkte på om det skulle funka till ett AGS 120. Bara snabbkollat litegrann men den ser ju ut att vara relativt lätt ändå om man jämför med en del rullar (BFT'n alltså).
                    Sitter dock och funderar på om man skulle kliva ner och köpa ett XR-spö istället på 40-80g och en Daiwa Prorex 200HLA till det. Alternativt köpa ett 120 AGS och köra med BFT'n tillsvidare, har inte råd med både finspö och rulle just nu.
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera


                    • jag äger både xr40-80 samt ett sprillans nytt xr-120, du kan få köpa något av dem om du vill, synd att frakten är lite dyr.
                      Jag älskar mitt ags-120
                      Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 301 svar
                      262 706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X