Bra att det funkade med stearin! Ska testa det själv nu på ett riktigt exklusivt spö jag köpte till bra pris förra året.
Det spöt har ett nästan lite omvänt "problem", holken nyper "alltför" bra! Svårt att förklara men när man sätter ihop delarna så kan man kränga på toppen, lite lite längre fastän det redan tar emot. På mina andra spön tar det s a s stopp mycket tydligare så man vet att inte trycka på mer.
Det här spöt är det svårare att känna det där tydliga stoppet, jag tror friktionsytan är ovanligt stor, passformen så bra att "stoppet" bli otydligt så jag låter kraften jag applicerar bli mitt rättesnöre, men funderar alltid om jag verkligen tryckt in det tillräckligt.
Har inget annat spö med så smutt eller precis passning så jag blir lite, lite osäker... och då har jag ändå satt i hop holkar i över 40 år...
Fast det är klart inte på ett så här pass dyrt spö...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Nu är det testat.
Fungerade utmärkt med att gnida lite stearinljus på holken.
Lätt fix antar jag, men ändå märkligt att man ska behöva använda sig utav trix på ett spö av detta kaliber.
Lämna en kommentar:
-
Skrev du senare något om hur spöt funkar till ditt jiggfiske, tex jämfört med Chootenspöt? Nyfiken.Ursprungligen postat av As1pir3 Visa inläggBlev till att beställa hem ett Prorex AGS 712 MMLF-BS 7-32g (PXAGS712MMLFB-BS). Efter att ha ha känt och klämt på 5-25g-varianten i en lokal butik så var valet rätt självklart. Bakhandtaget är för dem som undrar ca 2cm längre än ett W3 T&C, så det funkar utmärkt till jigg men kanske blir lite ivägen om man ska jerka/twitcha. Exremt lätta spön kan tilläggas!
Senast ändrad av anteman; 2019-07-07, 18:51.
Lämna en kommentar:
-
Precis, man blir ju skeptisk på Daiwas kvalitetskontroll.
Får se hur det går. Gned lite stearin, och det känns som det sitter bättre.
Ska iväg ikväll och testa om det håller.
Lämna en kommentar:
-
Det här använder jag till alla holkar. Oavsett om det flug eller spinnspön.
Lämna en kommentar:
-
Kan knappast sägas vara normalt att toppen vrider sig som Daiwa tydligen påstår... tråkigt att de inget gör... "tryck hårdare" (än du behöver på alla dina andra spön) låter ju vanskligt.
Finns ju något slags holkvax att använda, stearin har jag också läst att det kan funka, skulle börja där. Eventuellt om inte det räcker, slipa lätt precis där det nyper så kanske holken faller bättre på plats. Slipa nätt och pröva i omgångar. Hanen ska ju inte in hela vägen i honan...
Lämna en kommentar:
-
Haha ja det är en fundering jag har haft, men känns inte rätt än i alla fall :pUrsprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
Eller superlim så har du ett odelat spö hahaha
Om man kyler ner spöt, hur går man till väga, spöt får ju inte plats i min frys.
Lämna en kommentar:
-
Eller superlim så har du ett odelat spö hahahaUrsprungligen postat av stahre87 Visa inläggTesta kyl ner ena delen, eller båda ordentligt så materialet krymper, sedan för du ihop delarna. Och lägger ut det i solen, så det expanderar. Om det fortfarande är lätt att vrida är något galet. Nackdelen är att det kan sätta sig som Sören, då får man kyla igen för att ta i sär
Lämna en kommentar:
-
Testa kyl ner ena delen, eller båda ordentligt så materialet krymper, sedan för du ihop delarna. Och lägger ut det i solen, så det expanderar. Om det fortfarande är lätt att vrida är något galet. Nackdelen är att det kan sätta sig som Sören, då får man kyla igen för att ta i sär
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Prylfiskarn Visa inläggHar ett märkligt problem med mitt prorex ags 7-32g. Spötoppen har en tendens att vrida sig efter några kast. Har varit en vända hos Daiwa och de påstår att det ej är fel på spöt.
Har flertalet spön och har haft en del genom åren, men detta är första gången det händer.
Är det normalt som Daiwa menar? Kan man göra något själv?
Har 5 AGS spö. Aldrig hänt på mina,
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 925 visningar