Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Stahre 87;

    Har du någonsin hört talas om trolling? Vid trolling används ofta 10 spön samtidigt....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Trolling är för lata, och som inte lyckas med att fånga fisk på bara ett spö.
    Dessutom så tror jag dessa spön inte lämpar sig särskilt bra till Trolling.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

      Trolling är för lata, och som inte lyckas med att fånga fisk på bara ett spö.
      Dessutom så tror jag dessa spön inte lämpar sig särskilt bra till Trolling.
      Hej Stahre 87;

      Det är kanske närmare en miljon av oss sportfiskare här i Sverige som trollingfiskar eller har trollingfiskat....
      Själv får jag väl enligt din måttstock räkna mig som en av de allra lataste eftersom jag trollingfiskat sedan mitten av 1950-talet, men jag har även flugfiskat Lax i Altaelva, Gaula, Namsen och Orkla och svenska älvar samt spinnfiskat och fångat en och annan liten Gös och Gädda nästan lika länge...

      Kanske skulle jag börja meta med mask och bullflöte i Fyrisån som du för att visa mig energisk..

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm








      Kommentera


      • Another one who wants the 150 gr. AGS to be produced here.
        180 gr. is a broomstick, which is okay for some baits. The 120 gr. is perfect for “smaller rubber” with “smaller jiggskallar”, but we truly need a 150 gr. AGS which is NOT 8,6 like the “too-long-for-my-taste” XR - 150. And length apart, i just want an AGS 150 gr.
        The AGS just have a faster and more crisp feeling than the XR.

        I would use the 8’-8,1 150 gr. AGS for casting Giant Pig Shads with 10-15 gr. lead for silhouette-fishing, Big Mcrubber with 20-30 gr., McTail Bigtail with lead in the snap, and large jerkbaits from 110-130 gr., which needs the backbone from the 150 gr. XR but not the length when “jerking” it!

        IMO the AGS is superior to both W8 and the expensive series of St. Croix-rods, and i Cant be the only one......

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Hej Stahre 87;

          Det är kanske närmare en miljon av oss sportfiskare här i Sverige som trollingfiskar eller har trollingfiskat....
          Själv får jag väl enligt din måttstock räkna mig som en av de allra lataste eftersom jag trollingfiskat sedan mitten av 1950-talet, men jag har även flugfiskat Lax i Altaelva, Gaula, Namsen och Orkla och svenska älvar samt spinnfiskat och fångat en och annan liten Gös och Gädda nästan lika länge...

          Kanske skulle jag börja meta med mask och bullflöte i Fyrisån som du för att visa mig energisk..

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm







          Strax nedanför mig, där jag bor rinner ett biflöde till fyriån. Där kan du få meta braxen, sutare och ruda med mig en ljummen sommarkväll. Jag står för nybakta kanelbullar och kokkaffe!
          Skriv ett pm om lämpligt datum.

          Och jag tror nog du förstår att jag var sarkastisk i mitt förra inlägg.

          Trevlig fredagskväll

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

            Strax nedanför mig, där jag bor rinner ett biflöde till fyriån. Där kan du få meta braxen, sutare och ruda med mig en ljummen sommarkväll. Jag står för nybakta kanelbullar och kokkaffe!
            Skriv ett pm om lämpligt datum.

            Och jag tror nog du förstår att jag var sarkastisk i mitt förra inlägg.

            Trevlig fredagskväll
            Vi behöver en sarcasm-smiley.
            It would make understanding each other so much easier!
            Senast ändrad av Daiwox; 2019-03-15, 20:27.

            Kommentera


            • En fråga till Buster
              Den kanske är ställd innan men hittade inte.

              Kommer detta spö till Sverige och i så fall när ?

              Daiwa Steez RD 701MH/HFB
              Mvh
              Classe "numera Stor Daiwafan"
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Classe69; 2019-03-17, 13:09.
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Hej
                jag har ställt frågan själv, då dessa är grymma ! Men är osäker då vi måste beställa ett rätt stort antal för att kunna sälja dessa till samma pris som ”over there”

                Kommentera


                • Nu lägger jag mig i lite...
                  Visst är Steez-spöna fina men vad skulle en spöserie med riktpris mellan 91 000 och 98 000 yen (7500-8100 kronor) i Japan kosta i butik här i Sverige?
                  8 000, 10 000, 12 000 eller kanske mer än så?

                  Har fiskat med flera Steez av äldre modell och det är fantastiska spön men tycker priserna är på gränsen till hutlösa med tanke på hur fina spön Daiwa haft för betydligt mindre peng (som gamla Zillion exempelvis).
                  Menar inte att jag inte tycker folk ska köpa dessa förmodat magnifika prylar men jag tvivlar på att marknaden här hemma är särskilt stor.
                  Buster hur många exemplar behöver ni ha hem ungefär för att kunna sätta ett pris någorlunda i linje med det japanska - 500, 1000?
                  Det kanske är ett känsligt ämne men fråga kan man alltid göra!

                  Kommentera


                  • Fattar inte varför det inte går att ta in typ 150 från Tyskland eller Frankrike. Har ni inget samarbete? Dessa länder saknar tex Prorex AGS 120g och 180g. Borde ju finnas en marknad där. Bara börja byta

                    Kommentera


                    • Någon vänlig skäl som vill berätta vad som skiljer mellan Nya Daiwa Lexa Bait och Prorex XR/X?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X