Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Prorex olika serier spinn/haspelmdeller och kastvikter i en tråd förvirrar!
Nån som prövat Prorex (billig, även kallad PX) respektive Prorex XR (mellan) i haspelutförande, 8 fot i kastvikter 5-25g och/eller 10-40g och kan berätta något mer ingående än att de är bra?
Läst att någon testat en XR 10-30g med det är nog spinn som kan vara en annan femma än haspelspöet...
Att de är snabba eller ännu snabbare har jag förstått med är de rätt klassade eller klarar 5-25g snarare 35g utan prut eller tvärtom? Är toppen styv, halvstyv ("normal" vad nu det är...) eller mjukare, nästan som på ett dropshotspö, fast kanske bara i toppens sista 10 centimetrar? (Den toppen kanske bara sitter på "Jigger"modellen?)
Varit till 3 butiker som inte har dessa eller andra spön av intresse i lager...
AGS (dyrast) har för övrigt 3 haspelspön 8' 10-30g, 7-28g och 7-28g... http://www.daiwa-prorex.com/en/produ...s/prorex-ags-4 Lite för kostsamma för mig men man undrar hur de skiljer sig åt?Senast ändrad av anteman; 2017-07-30, 16:17.
Lämna en kommentar:
-
Hade tidigare PX 40-80g vilket jag är supernöjd med. På den sitter en Prorex 200-rulle.
Nu blev det ett XR 150g som jag tänker sätta en ny rulle på. Det lutar åt Tatula HD 200 men jag är lite osäker på vilken rulle som ska sitta på vilket spö! Tar gärna emot tips kring denna fråga. Har små händer varför jag ej inte är bekväm med en större rulle.
Vilken rulle är mest lämpad för det tyngre fisket på 150g XR-spöt? Är Tatula HD tuffare än Prorex 200-rullen?
Någon som har andra tipps eller ideer?
Tacksam för hjälp
Ps. Har ett Prorex PX 120g till salu nu när jag köpte 150g-spöt
PMA! ds.
Senast ändrad av Jonez; 2017-07-25, 11:28.
Lämna en kommentar:
-
Okey, tack för infon så om jag förstår dig rätt så är även X serien ett vettigt spö som jag mest troligt inte kommer att vara missnöjd med, medans XR serien har lite extra lull-lullUrsprungligen postat av Monkey Visa inläggOlika kvaliteter på spöringar och rullfästen fiskar du inte så ofta ta det som känns bekvämast prismässigt annars är de stora skillnaderna på spöna kolfibret i klingan som påverkar hur spöt beter sig.
Dvs finare detaljer = dyrare spö
/Apan
Lämna en kommentar:
-
Olika kvaliteter på spöringar och rullfästen fiskar du inte så ofta ta det som känns bekvämast prismässigt annars är de stora skillnaderna på spöna kolfibret i klingan som påverkar hur spöt beter sig.
Dvs finare detaljer = dyrare spö
/Apan
Lämna en kommentar:
-
Hej, går i spököpar tankar & funderar då mellan 2 prorex spön i samma klassning, 20-60 g
X eller XR är då frågan? Fiskar inte sådär supermycket & superseriöst men några turer per år blir det ju, så undrar om prisskillnaden är värt det & vad de olika modellerna egentligen innebär i praktiken, vad seaglide & fuji & allt vad det heter är jag inte så insatt i, så kan någon "dumma ner" det för mig & peka mig i rätt riktning?
Måste säga att jag har en liten dragning mot kork, så tycker faktiskt det billigare spöet är mer attraktivt rent utseendemässigt iallafall
Lämna en kommentar:
-
Nej den är klassad 180gram och 8'3lång (betydlig kralligare klinga krävs än 120/150grams spön)men kastar 220 utan problem och Ags spöna skall vara snabbare och kralligare än px/xr enligt buster och där får jag tror på honom.
Klämde lite på px spöna igår såg bättre ut i verkligheten än på nätet.
Jag hade satsat på att klassningen är rätt på spöna.
/ApanSenast ändrad av Monkey; 2017-06-20, 11:30.
Lämna en kommentar:
-
Kan inte bestämma mig mellan xr 120g och 150g. Någon som klämt på de båda? Är sugen på 8,6 fotaren men är lite rädd att den är för påkig
Monkey upplevde ju ags 8.6 fotaren som ordentligt krallig men kanske inte ska jämföras...Senast ändrad av finafirren; 2017-06-20, 11:15.
Lämna en kommentar:
-
Spot on.Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg... Sen är ju ett plus att spöringarna är från Fuji, vet inte skillnaden direkt men jag tror det är bra skit
Lämna en kommentar:
-
Jag var precis i samma tankar som dig. Tänkte köpa det billigare 120g spöt men åkte hem med ett XR. Visserligen var detta för att den billigare inte fanns hemma i 120g utan endast det lättare spöt. Utseendet på XR är väl lite sådär, alltingen gillar man det eller inte. Men det känns så jäkla bra i handen, speciellt handtagen även om dem inte är i kork. Jag är grymt nöjd med mitt i vart fall! Sen är ju ett plus att spöringarna är från Fuji, vet inte skillnaden direkt men jag tror det är bra skitUrsprungligen postat av Bjurström Visa inläggNi som har testat olika modeller av spöt, är det värt de extra hundralapparna att köpa en XR modell istället för instegsmodellen (i detta fallet 120g spöt)? Instegsmodellen ser väldigt prisvärd ut men XR ligger inte helt utanför budget.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 810 visningar