Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som prövat 2019 Prorex S 8'6" -150g? Billigaste serien med pris runt 800kr men endast strax norr om 200g spövikt....
    Senast ändrad av anteman; 2019-10-19, 08:12.

    Kommentera


    • Har ett ags 692 som jag tycker har ett för långt bakhandtag, någon som provat att korta ett ags? Ska man våga sätta sågen i det, ser lite läskigt ut med tanke på den koniska delen som sitter närmast butten.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Har ett ags 692 som jag tycker har ett för långt bakhandtag, någon som provat att korta ett ags? Ska man våga sätta sågen i det, ser lite läskigt ut med tanke på den koniska delen som sitter närmast butten.
        Hej Holden;

        Mina 275 cm, 9-fots DAIWA Procaster Lite Graphite G7925-9 har 50 cm långa bakhandtag och det ser jag som en klar fördel både vid kast och drillning av lite större fisk...

        Andra spön med kortare bakhandtag hänger oftast i sina tygfordral sida vid sida högst upp på väggen i fiskerummet...

        Old Firehand
        Leif Engström

        https://www.google.se/search?q=leif+...=1575283777837

        Kommentera


        • Håller med dig gällande tyngre spinnspön för gädda, där är det snarare så att man ibland önskar längre bakhandtag är original. Det här är dock en liten abborrpinne som jag kastar lätta jerkbaits med, där är bakhandtaget i vägen om man vill flippa korta kast och trixa med spöt.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Håller med dig gällande tyngre spinnspön för gädda, där är det snarare så att man ibland önskar längre bakhandtag är original. Det här är dock en liten abborrpinne som jag kastar lätta jerkbaits med, där är bakhandtaget i vägen om man vill flippa korta kast och trixa med spöt.
            Tack Holden och god fortsättning...
            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • Daiwa är ofta lite längre i bak än andra spön, men kort är skönt till twitch-wobblers . Kolla diametern på klingan precis ovan butten och se efter om Hilevel kan ha en butt som passar att kränga på med lim. Ev kan du kapa mitt på butten med då får man ju skala av rester å slipa lite innan man kränger på en ny butt.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Någon som prövat 2019 Prorex S 8'6" -150g? Billigaste serien med pris runt 800kr men endast strax norr om 200g spövikt....
                Ingen som prövat?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Daiwa är ofta lite längre i bak än andra spön, men kort är skönt till twitch-wobblers . Kolla diametern på klingan precis ovan butten och se efter om Hilevel kan ha en butt som passar att kränga på med lim. Ev kan du kapa mitt på butten med då får man ju skala av rester å slipa lite innan man kränger på en ny butt.
                  Snyggast skulle ju vara om man kunde få dit originalet igen, såg på tuben att det ska gå att ånga bort limmet men det är ju något av ett vågspel om det inte funkar och butten blir helt sabbad. Sågar man med en vanlig bågfil finns väl risk att klingan flikar upp sig, någon föreslog att man ska tejpa och sen fila av klingan. Har ingen lämplig maskin för detta, Fränstam kör sticksåg.

                  Kommentera


                  • Jag använde en bågfil som ju är en ovanligt fintandad såg de få gånger jag kapat (och förlängt) och just tejp. Börja försiktigt så flikar det inte så vitt jag minns (det var länge sedan) iaf inte mer än att det ändå inte syns eller påverkar när den nya butten är på plats krängd över snittytan.

                    Vore ju smidigt om butten var limmad med lim som släpper med ångvärme, drygt 100 grader bör väl foam klara - kanske fråga Buster här på FS?

                    Kommentera


                    • Nu har jag sågat, butten gick inte att rädda så får leta ny.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X