Tips på downsize-kit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på downsize-kit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@riggs

Det är inte så lätt att förstå sig på spön och det bästa man kan göra för att bilda sig en uppfattning om hur svårt det kan vara är att testa så många spön man kan. Det går inte att skapa en standard eller läsa sig till det.

Förutom ryggrad, aktion, kastvikter som kan krångla till det för oss, då har vi två kategorier som jag tycker är mkt svårare än klassning. t ex:

- teknikspecifika spön , dvs att trots samma kastvikter och någorlunda samma aktion och ryggrad , då har ryggrad byggs på olika sätt för att kunna styra jiggar mer effektivt eller kunna låta en wobbler wobbla som det ska.

- artspecifika spön . Större problem här. Spöna kan ha samma kastvikter och samma aktion men ryggrad känns olika trots att det står MH på spöna. Tillverkarna har i det här fallet designat spöna för att fiska olika arter och vi tror att de är underklassade eller överklassade det vill ha spöt till.
    För att kunna förstå det jag menar , då kan man ta en 10-30 MH snabbt spö från en bassserie och jämföra det med ett liknade spö för att fiska muskies eller ädelfisk. Tillverkare vet vilken typ av ryggrad behövs för att kunna landa dessa fiskar och bygger spöna utifrån det. Skillnaderna är uppenbara.

Det kan bli ännu krångligare om man har dessutom liknande spön från olika tillverkare. Snacka om total förvirring!

Sorry för OT.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-04-26, 12:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      @riggs

Det är inte så lätt att förstå sig på spön och det bästa man kan göra för att bilda sig en uppfattning om hur svårt det kan vara är att testa så många spön man kan. Det går inte att skapa en standard eller läsa sig till det.

//T
      Bästa rådet man kan ge!!! Det bästa är att leta upp en bra handlare där man får testa ordentligt, jag har fiskat i 39 år och aldrig begripit vad det jag gillar att fiska med kallas, heter eller vilken kategori det tillhör.

Är dock rätt säker på att jag fiskar med "fel" grejer enligt mallen :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av NKOTB Visa inlägg
        Bästa rådet man kan ge!!! Det bästa är att leta upp en bra handlare där man får testa ordentligt, jag har fiskat i 39 år och aldrig begripit vad det jag gillar att fiska med kallas, heter eller vilken kategori det tillhör.

Är dock rätt säker på att jag fiskar med "fel" grejer enligt mallen :-)
        Kan känna igen mig i det där.
        Tänk om det fanns en handlare vid vattnet som lät en provkasta spöna - de skulle lätt kunna få lägga på 10% på priset. Jag skulle vara given kund.

Kommentera

Vi hade en handlare i grannstaden tidigare som hade en liten damm på gården där man fick provkasta, visserligen endast flugutrustning men jäklar vad bra det var när man skulle köpa spö och sedan hitta en lämplig lina. Bara att ta med sig spöt och ett antal spolar ut och testa.

Kommentera

Håller inte riktigt med om kastvikter.

De spön jag har som en del säger vara underklassade är det snarare folk som tror att deras fast aktion spön ska böjas lika som deras medium aktion.

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
              Håller inte riktigt med om kastvikter.

De spön jag har som en del säger vara underklassade är det snarare folk som tror att deras fast aktion spön ska böjas lika som deras medium aktion.
              Är det så? Nu har jag bara "Europeiska" spön som enligt mig ofta är överklassade men mitt ganska snabba (fast?) Daiwa TD 752,14-56g, är för mig underklassat och borde hellre på "svenskt" vis klassas 20-70g (klarar 80 men då fegar jag nog lite halvt omedvetet...) - inte för att det böjer sig bättre då utan p g a att det laddar, kastar bättre i den övre skalan av kastvikter. Kanske ligger något i vad du säger, har inte prövat några snabba, "amerikanska" basspön... men borde inte många då råka ut för spöbrott i toppen om de överlastas pga. gedigen bottendel?

Ursäkta OT... Till TS har jag ingen klockren rekommendation (utöver ovan som inte finns längre..) , mina andra spön är lite klenare eller grövre och lite längre. Du verkar gilla lite följsammare spön ( SZ Signature och Yasei Pike) så ett XR eller AGS blir nog en lätt (!) chansning men vem vet, kanske gillar du det "nya, snabba" mer än du tror?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 863 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04