Tips på downsize-kit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på downsize-kit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
    Antingen läser ni väldigt dåligt eller har helt konstiga referenser.
    SZ black är ju inte snabbt och toppigt om du jämför mot tex ett veritas.
    Jag fiskar med båda samtidigt och efter men kastat med veritas är det ju inte ens i närheten av snabbt och toppigt.

Tycker detta fenomen genom syrar många trådar att folk går in och om helt andra saker än vad som efterfrågas!
    Vilken tur att jag inte skrivit det då
    Har bara sagt att det är underbart och kastar till horisonten
    Jag har även Veritas och det spöt är mycket mjukare
    Kan inget om toppiga spö eller något sånt får jag en känsla för spöt så kör jag på det
    Och känslan är bra med The Downsize
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Då tar vi det från början då... Jag fiskar idag mest med ett svartzonker signature 40-140, så vad jag upplever som "snabbt och toppigt" kanske skiljer sig från er som är mer vana snabba och toppiga spön. Som referens testade jag ett yasei pike xh och gillade aktionen i det spöt.

Så ett ~30-80g spö med en aktion som yasei pike är vad jag är ute efter.

Kommentera

Får hålla med ribbones många har ingen aning om vad snabbt är och rekommenderar bara "sina" prylar.

Jag inhandlade ett ett prorex ags dock 180grammaren och daiwa spöna är i en helt annan klass än SZ black även om dem är betydligt mer japanska i sitt utseende och utförande. Sz serien är enklare ock billigare men dem har iallafall en krokhållare. Annars hade jag kollat på basspön då du kan finna riktigt snabba spön som passar vårt gäddfiske typ SC LT Swimbait.

/Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2017-04-25, 19:16.

Kommentera

Har rekommenderat det många gånger och gör det igen! St. Croix Legend Tournament Bass Swimbait 1-4 oz, mitt bästa allround spö som är strax under 8 fot!

/Alex

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Får hålla med ribbones många har ingen aning om vad snabbt är och rekommenderar bara "sina" prylar.

Jag inhandlade ett ett prorex ags dock 180grammaren och daiwa spöna är i en helt annan klass än SZ black även om dem är betydligt mer japanska i sitt utseende och utförande. Sz serien är enklare ock billigare men dem har iallafall en krokhållare. Annars hade jag kollat på basspön då du kan finna riktigt snabba spön som passar vårt gäddfiske typ SC LT Swimbait.

/Apan
            Efter många år på fiskesnack har jag gett upp med att försöka förmedla skillnaden mellan olika aktioner, ryggrad, teknikspecifika spön osv. Det folk gillar behöver inte passar det som TS efterfrågar och det är svårt att kunna förmedla det budskapet utan att det bli missförstånd.

Härligt att se att du har inte gett upp än!

//T

Kommentera

Är inte problemet till viss utsträckning att klassningar (jag tänker framförallt på snabbhet och aktion) är relativa? Till skillnad från kastvikt saknas det ju en enhets- och mätstandard på aktion och snabbhet. Detta gör ju att folk - jag själv inkluderad - rekommenderar exempelvis ett spö som är 'snabbt' i deras erfarenhet, och därmed får man lika många olika svar som det finns respondenter.

Det är lite synd att ingen måttstandard tas fram vad gäller aktion och snabbhet. Rent spontant känns det inte så svårt. För aktion skulle man kunna återge inom vilken percentil (uppdelat i, säg, 5%-enheter av spölängden) som böjen börjar vid en påhängning av en kilosvikt. Det är inte en perfekt metod men det skulle åtminstone vara enhetligt och inte relativt.

Kommentera

offtopic

Nja det är inte riktigt sant kolla på exempelvis metspön och trolling spön det brukar ange en testkurva vilket är ett sätt att mäta kraften i spöt.

sedan finns det en enkelt sätt att mellan tummen och pekfingret kolla din aktion dvs hur snabbt spöt är. Tackla spöt och dra sedan kollar du hur spöt/toppen beter sig under belastning.

kastvikt tror jag många här är överens om inte stämmer på många spön heller då det inte finns en riktig standard där heller. Utan som vanligt upp till tillverkarna att göra som dem vill precis som med power mer x och högre kastvikt är häftigare för en del istället för en fungerande klassning. Finns även spötillverkare som inte ens inkluderar kastvikt utan du får gå på power och aktion eller betes typ som spöt är klassat för.

Klasssiker :

Har man inte lagt ner för mkt tid och pengar på att testa olika spön är det inte helt lätt att sätta sig in i skillnader mellan olika tillverkare eller spö typer .

Edit: kolla upp rod deflection så finns det mycket att läsa, matte i massor finns också om man gillar det...
                Senast ändrad av Monkey; 2017-04-25, 23:15.

Kommentera

Här kan man läsa lite mer om dom olika spökaraktärerna.. https://www.fix.com/blog/selecting-t...t-fishing-rod/
                  Och själv så älskar jag mitt TD bait med Tatula kit upp till 70gram..
                  Senast ändrad av RUSTY HOOK; 2017-04-26, 06:11.

Kommentera

Om du gillar aktionen på SZ och Yasei Pike lär Daiwa AGS upplevas som något annat...

Kommentera

Monkey - jag håller helt med men det är ju fortfarande ett metodologiskt problem att tillverkare använder sig av en icke-relativ mätmetod så olika när det kommer till kastvikt. Med det inte sagt att det är ett så stort reelt problem, men det är ju ett metodologiskt virrvarr oavsett.

Jag känner till testkurvorna men jag tycker att själva indelningarna (5 kategorier) är för få för den myriad och mångfald av spön och deras egenskaper. Det är ju just på grund av att så många spön kan hamna inom samma resultatkategori men ha innebördes varianser, som det i praktiken blir lite relativt och inte helt exakt.

Därav mitt konceptuella förslag om att man skulle kunna dela in det i fler percentiler/kategorier än 5 och därmed få större exakthet, och därmed enklare att nå konsensus om vad som är vad.

Men jag tycker det mest är en kul metodologisk tankeövning, jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket i verkligheten.

Sorry för OT, och ha det gott!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist