Vilket abborspö (haspel)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket abborspö (haspel)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte Rt shootout travel 8fot. -22g i Danmark nyss. Knäckte spöt i ett kast tredje dan. Dom hade slut 8 fot så jag tog ett 7fot -15g istället. Efter 15 min fiske knackade jag i botten och spände upp lite lätt, smack så small det av på ungefär samma ställe. Synd, då spöt är bland det skönaste lätta haspelspön jag nånsin testat oavsett priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
      Jag köpte Rt shootout travel 8fot. -22g i Danmark nyss. Knäckte spöt i ett kast tredje dan. Dom hade slut 8 fot så jag tog ett 7fot -15g istället. Efter 15 min fiske knackade jag i botten och spände upp lite lätt, smack så small det av på ungefär samma ställe. Synd, då spöt är bland det skönaste lätta haspelspön jag nånsin testat oavsett priset.
      Jag har liknande erfarenhet. Mitt 7' RT Cobra 5-18 är det skönaste haspelspö jag någonsin haft oavsett pris. Det första pajade direkt, men det jag fick i stället har hållit i typ 15 år. Jag har dessutom två lättare RT Flexide som är kalasfina. Speciellt 6'3" 4-12 är underbart. Däremot skulle jag jag inte köpa ett RT och ta med ofiskat som mitt enda spö på mitt livs fiskeresa. Men de som pajar verkar göra det rätt fort. Har de klarat första tre fiskepassen har jag fullt förtroende för dem.

I förrgår kom det hem ett 8' Fenwick Aetos med posten. Jättefint spö. Snyggt och känns som bättre kvalité än RT Cobra, men skönare? Det tvivlar jag på efter lite torrviftande. Min spontana reflektion var igår att jag förmodligen aldrig med säkerhet kan klicka hem ett spö jag inte känt på men som ändå skulle vara skönare än de RT-spön jag har.

Fast ett odelat St Croix vore ju trevligt att testa (lätt att tro det i alla fall)

Kommentera

Aetos är dock sjukt fina o sköna spön. Det går jag i god för

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Aetos är dock sjukt fina o sköna spön. Det går jag i god för
          Jag håller med om att de är riktigt fina. Jag hade redan ett Aetos 6'3" som jag gillar. Det var därför jag klickade hem ett 8'. Båda Aetos-spöna är dock lite styvare än vad jag normalt behöver vid mitt abborrfiske. 8'-fotsspöt är mer tänkt till lättare fiske efter havsöring på västkusten och lite sommargädda.

Kommentera

om du verkligen vill lägga pengarna så kolla in gamakatsu destrada, har haft äran och proba på det spöet i en kvart och det känns helt gudomligt och jag är ateist 😁 går o hitta för 3800

Kommentera

Kommentera

Många fina tips här även om jag gärna vill hålla mig runt max 1500:- Det där Aetos är det 8' -22g? Hur är det "för styvt" för dig, i toppen eller hela klingan, dvs alltför kraftfullt dina beten (underklassat?) och abborrar?

Fiskar i Mälaren, ofta på större djup och blåst så mest blir det 15-25g skallar och jiggar runt 3", då behövs lite pulver i ryggen men gärna känsla i toppen ändå...

Var till ett par butiker i dag men ingen hade de jag funderar på, däremot ett BFT Raptor Jigger 8' -25g som kändes rappt och med bra ryggrad och lagom mjuk topp, kändes som det skulle klara minst 25g och en 3"a... Nån som prövat?

Kommentera

Jag kan ej förstå hur aetos känns styvt? Tvärtom ett väldigt känsligt spö, men med en kraftig rygg sista 1/3
                  Kollat på shimano zodias?

Kommentera

Jag köpte ett Mitchell Mag Pro Extreme 7' 5-18g dropshot.

Grymt skönt till dropshot och funkar ju finfint att jigga med också om man vill ha ryggrad med bara toppen svampig.

Mjuk och känslig top som är lysorange så man tydligt ser minsta nafs... Fast man känner minsta nafs också. Grymt känsligt spö. Inga problem att kasta mer än 18g heller.

Kommentera

TS har köpt ett Yasei Dropshot, blev lite förvånad när det sas att Aetos var för styvt, de används väl av havsöringsfiskare som sällan kör styva rappa 8' ?(fördomar? ) Har dock inte själv känt på Aetos.

Själv söker jag ett 7'6"-8'3" spö helst åt 8'. När jag igår kände på flera spön så upplevde jag många Dropshotspön som alltför mjuka och svajiga i toppen, möjligen med Yasei som ett halvt undantag...

Hur är Prorex XR 8' haspel 10-40g i toppen? Med max 40g så lär den ha ryggrad nog... Prorex 8' 5-25g klarar nog inte 25g och en 3-4" jigg om man laddar lite.

Ha ha Nu ser jag att kulfisk ska ha sitt Aetos till just havsöring och att det är för styvt för hans abborrfiske.... Jag har ett Berkley 8' 4-24g SSGS Titanium nånstans som jag förr använde till havsöring från båt... Det är alldeles för mjukt för det jiggfiske (abborre, gös) jag tänker mig här...
                      Senast ändrad av anteman; 2017-07-28, 12:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13