Haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrulle?

    Hej!

    Ska fiska med:

    -Big bandit 19.6cm 98g
    -zalt 20cm ca 100g
    -jiggar ca 20-23cm ca 100g
    -bustet jerk 15cm 75g
    -mctail
    -mcmio/big
    Singö/zazza pike

    Kan inte skriva ner alla men vill fiska stor gädda. Har ett spö som är >110-150g
    Ska jag ha storlek 4000 eller större. Ska lägga 2000-2500kr på rulle så kan ni rekommendera?
    Vad ska man ha i en rulle? Ser många slags olika specifikationer på rullar.

  • #2
    Du kommer inte bli missnöjd....

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...in-2500fg.html

    Kommentera


    • #3
      Vad har du för spö det ska sitta på

      Det jag kollar på först på vid köp av haspel är hur den passar spöt , så att man får en bra balans .
      Har du redan ett spö då skulle jag åka till en butik & försöka testa några olika rullar & se hur dom passar ihop med spöt .

      Förstahands valet när det gäller haspel är Shimano , det är ett märke som aldrig har svikit mig .
      Alla rullar jag har & haft har alltid funkat problemfritt .

      Har 2 gäddset för haspel , den ena med Shimano Biomaster 4000 ihop med ett Biomaster Select shad 8,6 , det är en perfekt kombo .
      Biomastern får du för 2500 i Tyskland https://www.angel-domaene.de/shimano...er--16104.html

      Andra spöt är lite lättare kit med ett Savagegear Stubby 88 på den sitter sitter det en ABU Revo SX 40 (inget jag skulle rekommendera) rulle som väger mindre dessa 2 ihop är en mkt bra kombo .

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
        Hej!

        Ska fiska med:

        -Big bandit 19.6cm 98g
        -zalt 20cm ca 100g
        -jiggar ca 20-23cm ca 100g
        -bustet jerk 15cm 75g
        -mctail
        -mcmio/big
        Singö/zazza pike

        Kan inte skriva ner alla men vill fiska stor gädda.
        Har ett spö som är >110-150g
        Ska jag ha storlek 4000 eller större. Ska lägga 2000-2500kr på rulle så kan ni rekommendera?
        Vad ska man ha i en rulle? Ser många slags olika specifikationer på rullar.
        Hej William Gurebi;

        Haspelrullar passar bäst till lätta beten mellan 5 och 30 grams vikt...

        En ABU Ambassadeur 6500CS Rocket vågar jag rekommendera dig till dina beten ovan och till massor av andra beten om du vill fiska Stor Gädda som den här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm...


        Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!


        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-08-16, 10:22.

        Kommentera


        • #5
          Tipsa om en multirulle när trådskaparen ber om tips på haspelrulle... Kom igen nu, bättre kan du gamle eld hand

          Kommentera


          • #6
            Spinner vidare lite på Old Firehands inlägg.

            Vet inte om du(Williamgurebo)har testat att kasta beten på 100 gram med haspelrulle. Jag har testat det. Våren 2015 köpte jag ett 9 fots haspelspö för kastvikter upp till 150 gram(rejäl haspelrulle hade jag redan i form av Abu Sorön SX60). Tanken var att jag med hjälp av det skulle kunna spinnfiska med alla de beten som jag än så länge bara kunnat använda till bonntrollingen pga brist på tillräckligt kraftigt spö. Det fanns dock två problem; för det första så är det inget vidare trevligt för pekfingret när man kastar 80-90g+ beten med haspel. För det andra hände det magsårsorsakande ofta att nån av trekrokarna på betet trasslade in sig i tafsen i kastet.

            Efter att ha konstaterat att de tunga betena tillsvidare får fortsätta vara bonntrollingbeten så började jag fundera på om multirulle var lösningen. När jag väl hade skaffat multiutrustning(i mitt fall en Shimano Cardiff 301A och 9 fots Daiwa Lexa -150g)så visade det sig att multirulle var lösningen. Inget lidande för något finger när 150g betena kastas, och i princip aldrig krokar som trasslar in sig i tafsen i kastet.

            Sen jag skaffade multi har 9ft -150g haspelspöt fått tjänstgöra vid bottenmete och flötestrolling efter gädda(med baitrunnerrulle)och för att låna ut till fiskepolare som vill kunna köra med stora beten när vi bonntrollar(men den gamla slitna Abu Sorön SX60 rullen som fått göra rätt för sig på hemmaplan såväl som i Norska havet).

            Jag förstår att detta inte är svaret på frågan du ställer. Men när jag hör talas om att folk funderar på att skaffa ny haspelrulle eller nytt haspelspö, som ska användas till spinnfiske med beten kring 100g eller mer, så brukar jag dela med mig av mina personliga erfarenheter på området.
            Senast ändrad av Usling; 2017-08-16, 10:28.
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej William Gurebi;

              En ABU Ambassadeur 6500CS Rocket vågar jag rekommendera dig till dina beten ovan och till massor av andra beten om du vill fiska Stor Gädda som den här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm...

              Haspelrullar passar bäst till lätta beten mellan 5 och 30 grams vikt...


              Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!
              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              www.trumman.com
              Funkar alldeles utmärkt att fiska med haspel till tyngre beten , även jag med kontors fingrar klarar det även fast jag föredrar multi i första hand till dessa vikter .
              Rätt val av lina så kan jag fiska en heldag med haspel utan att pekfingret känns trasigt .
              Sufix pro 8 är den linan jag har hittat som har varit snällast mot fingrarna , även Spiderwire Stealth smooth 8 funkar riktigt bra
              Förutom att dom är snälla mot fingrarna är dom tysta & bra kastlängder

              Kommentera


              • #8
                Min regel på gäddfiske är: under 50g = Haspel. Över 50g = Multi :-)
                Men det är jag det :-) jag har gjutarfingrar men kan få ont ibland med för tungt på haspel :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Hehe intressant tråd att följa. Använder inte multirulle utan det blir haspelruller när jag ska till Costa Rica. Första gången jag kastar lite tyngre beten men ska försöka hålla mig till max 70g så det borde funka. Finns ju fingerskydd att köpa eller tejp borde funka rätt bra med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                    Spinner vidare lite på Old Firehands inlägg.

                    Vet inte om du(Williamgurebo)har testat att kasta beten på 100 gram med haspelrulle. Jag har testat det. Våren 2015 köpte jag ett 9 fots haspelspö för kastvikter upp till 150 gram(rejäl haspelrulle hade jag redan i form av Abu Sorön SX60). Tanken var att jag med hjälp av det skulle kunna spinnfiska med alla de beten som jag än så länge bara kunnat använda till bonntrollingen pga brist på tillräckligt kraftigt spö. Det fanns dock två problem; för det första så är det inget vidare trevligt för pekfingret när man kastar 80-90g+ beten med haspel. För det andra hände det magsårsorsakande ofta att nån av trekrokarna på betet trasslade in sig i tafsen i kastet.

                    Efter att ha konstaterat att de tunga betena tillsvidare får fortsätta vara bonntrollingbeten så började jag fundera på om multirulle var lösningen. När jag väl hade skaffat multiutrustning(i mitt fall en Shimano Cardiff 301A och 9 fots Daiwa Lexa -150g)så visade det sig att multirulle var lösningen. Inget lidande för något finger när 150g betena kastas, och i princip aldrig krokar som trasslar in sig i tafsen i kastet.

                    Sen jag skaffade multi har 9ft -150g haspelspöt fått tjänstgöra vid bottenmete och flötestrolling efter gädda(med baitrunnerrulle)och för att låna ut till fiskepolare som vill kunna köra med stora beten när vi bonntrollar(men den gamla slitna Abu Sorön SX60 rullen som fått göra rätt för sig på hemmaplan såväl som i Norska havet).

                    Jag förstår att detta inte är svaret på frågan du ställer. Men när jag hör talas om att folk funderar på att skaffa ny haspelrulle eller nytt haspelspö, som ska användas till spinnfiske med beten kring 100g eller mer, så brukar jag dela med mig av mina personliga erfarenheter på området.
                    Hej, vad är det som gör ont i fingrarna som alla säger?
                    Har aldrig fiskat med spinnspön och multirulle. För att man inte kan slappna av. Om man slappnar av lite så plopp så åker ruller ner. Dum fråga. Kan man fiska så? Har aldrig använt spinnspön och måste börja lära mig saker på nytt. Är det svårt?
                    Senast ändrad av Williamgurebo; 2017-08-16, 15:33. Anledning: Stavfel

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 937 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 759 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X