Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

FigRig 6´10" Handtagslängd (till "fingerkrok") 35 cm
    Klinga (fingerkrok till topp) 174 cm
    Totalt 209 cm
    FigRig 7´6" Handtag 37 cm
    Klinga 194 cm
    Totalt 231 cm
    Lamiglas 6´6" LGM66XH Handtag 42 cm
    Klinga 158 cm
    Totalt 200 cm
    LF Premium Heavy Handtag 28 cm
    Klinga 155 cm
    Totalt 183 cm

//Stefan
    Senast ändrad av Rudan; 2006-08-21, 18:09.
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Schysst rudan! då blir ju inte figrigen lång alls Fast jag skulle gärna vilja se en bild på den?
      Senast ändrad av Ryckarn; 2006-08-21, 18:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL
        Bästa, skönaste jerkspöt jag kännt är ST.Croix PM 6' 1-5oz, men det är kraftigt underklassat. Lätt och superkänsligt! Finns många fina spön, men i stort sett alla upplevs som svampiga i jämnförelse. Ca 1000kr på muskyshop, och ytterligare en knapp tusenlapp att få det skickat till sverige. För mindre än 2000kr kan man äga ett av universums grymmaste jerkspön. Har fiskat med mitt under några år, och i början kändes det som lite mycket. Men ju mer man fiskar med det och fiskar in sig desto mer övertygad blir man om det faktum att inget annat spö kommer i närheten - styggaste spöt!
        Eller du kan kjøre til Oslo og få kjøpt mitt for 1000.- :P
        Gikk over til lengre spö og har ALDRI sett meg tilbaks, kjør pm69XHF (opptil 8oz) og et PM72MHF (2,5 eller 3oz) til litt lettare beten. Vurderte å kjøpe 76ern og men hadde inte penger der og da. Jeg fikk foresten hjem mine St Croix spö for ca 50 dolares i frakt (for 2)

Michael
        'dawg, mans best friend!

Kommentera

Skummar man runt på amerikanska muskyforum verkar trenden nu vara just lite längre spön. 6`9" ,6`10" och även 7` rekommenderas ofta för jerkbait. För BDs, spinnerbaits och vobblers pratas det allt oftare om 8`6". Då också i tvådelade varianter.Inte helt lätt att få tag på för bara ett par-tre år sen. Själv kör jag med Fig 6`10" till jerk efter att mitt Lamiglas 6`6" small av. Funkar strålande.
          Till vobblers och BDs odyl använder jag sedan några år ett Fig 7`6". Super det med.
          Man vänjer sej fort vid den extra längden och testar jag ett 6`spö idag saknar jag mina 25 cm...

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Köp minst ett spö runt 6'10!

Du kommer absolut inte att behöva vänja om dig, för skillnaden är ungefär lika stor som att byta upp sig från en skrotbil till en extrem sportbil. Även om du är van vid att köra skrotbilen så kan den omöjligen slå sportbilen i något fält liksom, samma sak med spöna, det finns inga spön på den svenska marknaden som ens kan konkurera med dom amerikanska då det gäller tungt jerkbaitfiske!

Den extra längden kommer ge dig precision, kastlängd, förbättrad beteskontakt och dubbel styrka i mothuggen.

Jag var också skeptisk om längden innan jag köpte ett 6'10, idag skulle jag t.o.m. vela ha ett ännu längre spö! Längden 7'2 känns väldigt intressant med.

Såg att Powermesh nämnts i tråden, ett bra spö, men ska du fiska tungt så välj ett amerikanskt, tycker dessutom dom är mer värda pengarna! Både Figrig och Diamondback är bra val, men det finns även mängder med fler riktigt bra tillverkare.

Kommentera

Hur tunga beten kan dänga iväg med ett figrig 6'10
              Någon som vet vilka som säljer figrig spön och för bra pris i sverige

Kommentera

[QUOTE=MastaPike]

Den extra längden kommer ge dig precision, kastlängd, förbättrad beteskontakt och dubbel styrka i mothuggen.

Precision: Jag lägger betet på någon dm när i varje kast med mitt 6'

Kastlängd: Jag bromsar 99 av 100kast för att få betet dit jag vill. Oftast fiskar jag över växtlighet. Det är större risk att få växter på kroken när man fiskar hem ett långt kast, än ett kortare. Bäst är att fiska av området med relativt korta kast, och sen ankra om och göra om proceduren och på så sätt täcka vatten. Meningslöst att dra iväg ett 60m kast över 50cm tång och dra fast en tångruska efter 1m fiske. Bortkastat kast och risk att störa fisken. Men kastlängden är aldrig något problem eller begränsning, skillnaden mot ett lite längre är marginell.

Förbättrad beteskontakt: Ett längre spö blir klumpigare och lättare framtungt, det är en större sak som skall flyttas. Elasticitet är det som gör att man missar i kontakt och kontroll. De flesta längre spön har en äcklig svamptopp som äter upp känslan. Så lätt och så hårt som möjligt är bäst. Spöt skall kännas som en fjäderlätt dirigentpinne som förstärker allt som händer i andra ändan.

Dubbel styrka i mothuggen: Med grundläggande kunskaper i fysik förstår man att det inte är så. Det handlar om ett jämnviktsförhållande, ett vridande moment i handen som håller i spöt. Kraften som krävs för att driva in krokarna * avståndet mellan hand och spötopp. Ett kortare avstånd ger ett lägre moment, lättare att driva in krokarna. Korta spön är bäst till att sätta press på fisken. Av den anledningen fiskar man big game med 5-6fots spön, framför sådana som är 8-9. Den som tvivlar kan göra ett fullskaletest. Sätt en fjädervåg i toppen på spöt och vrid med handleden, det kortare spöt kommer dra vågen längst.

Fritt fram för alla att fiska med den utrustning dom gillar bäst. Angående vad som säljs i USA kan man nog anta att det främst är samma saker som styr där som här. Man köper det man blir rekomenderad, för man vet inte bättre själv.

Är dock inte förvånande, vi lever i halvmessyrernas förlovade tidsålder.

Pikopath: Två första åren jag fiskade med min 6a var jag också inne på att byta bort mitt, men det blev aldrig av. Med lite perspektiv förstod jag inte att uppskatta det. Man skall inte hålla tillbaka, släpp efter och låt spöt föra dig.

Dansar man med djävulen är det inte man själv som för..
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Kommer bli en figrig 6´10. Buster hade ju nån artikel om långa spön i fiskefeber,jerkspön kring 7 fot. Nu när jag hört så många som är nöjda och har vant sig snabbt vid långa spön är jag säker.
                  DavidL:Kastlängd, Jag bromsar också mina kast,men om jag fiskar tex. på hösten precis innan isen lägger sig tycker inte jag att tång mm är störande. Jag drar helre iväg ett långt kast än ett kort, har en känsla som säger mig att jag får mer fisk då .
                  Och angående mothugget så tycker jag lätt att man krokar bättre med ett långt spö, jämför om du skulle fiska me en tex 4 fotare och en 9 fotare och du ska kroka, 9 fotarn kommer få en längre rörelse och driva in krokarna bättre än 4 fotarn som du måsta ha rejäl kraft i mothugget om den ska fastna. Enligt mig

Kommentera

Det var mer en liten spøk fra min side
                    Jeg bruker det i ny og ne, men ikke på helt de samme prinsippene som deg. Jeg bruker spöene mine etter litt hvordan jeg skal innfiske et bete. Om jag vil fiske feks en Phantom i ytan, drar jeg på med styvere spö, for å få hardere knyck, og raskere rytme. Men 69an er et bedre allround spö, for meg og jeg kan lova deg at jeg kan sette mothugg herfra til hel*** med det

Michael
                    'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ingen som har ett begagnat diamondback och sälja till mig? Verkar knepigt att få tag på men spöt verkar lovande!!!!!!!
                      Skitfiske alla

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 080 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist