Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bigfisher
    Jag ska gråta över att det är över 125 svar på den här tråden om jerkspön, att det inte finns något bättre att diskutera då jag fan tror att om ni vill ha ett exklusivt jerkspö så bygg det sjäv!

spara på tårarna...

Du har nog rätt att det bästa alternativet är customspön, www.rodbuilding.org är bra som inspirationskälla... rätt sjyssta klingor finns det gott om men det är enligt min mening helheten som felar när det gäller just standard jerkspön idag, verkar som om ingen tillverkare vågar ta ut svängarna riktigt ordentligt... men det kommer väl... till slut
    www.mag.nu

Kommentera

• Provat eller inte provat, är inte alltid så lätt att veta David. Är väl ingen vanlig nybörjare inom jerkfisket, har landat 200-300 jerkgäddor på ett halvår, några i vettig storlek. Har jagat ett St. Croix (model you recommend), men inte fått fatt i något. Beställde från Muskyshop, men frakten strulade till det. B Stiff kanske är en svajmast mot vad du är van vid, kanske även mitt Loomis, men sunt förnuft - enligt fysikens lagar - säger att desto kortare och styvare spö du kan få tag i desto bättre krokningsegenskaper. The Question still remains, landar man fler gäddor med ett kort och styvt spö? Om svaret är ja, är då 1 meter råstål det som borde vara allra bäst!?

För mig rules Diamondback 6,9 just nu (styvare än B stiff), men längre!

Ha, ha! Såg din korr av förra inlägget... raw steel and don´t forget the wibrator works for her.

MVH

/MT
      Senast ändrad av Muskytracker; 2006-08-25, 06:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL
        OF: Jag tog ut svängarna lite när jag skrev 30-300g.. Även om det är möjligt så ligger i stort sett alla mina beten mellan 60-strax under 200g och dom känns sköna att fiska med ett och samma spö, efter som det är lätt och känsligt. Och har kraft att flytta alla beten i alla gäddkäftar och driva in alla krokar.

tk: Lätt hänt, då skall man bryta, äta , sova, dricka kaffe och kliva in i matchen när man känner att man är i fas.

MT: Kul att du kom igång med metet! Har du provat att fiska med ett kort riktigt hårt spö. Man kastar bra och fisken krokar sig nästan själv mot en oelastisk utrustning. Helt upp till var och en att välja det spö man trivs bäst med, men det känns som många är skeptiska utan att ha provat och gett det lite tid.

In the end, there can be only one..
        Hej igen David L; Det var mina högst personliga åsikter jag framförde till dig! 11 fots Pike Furusund, 12 fots Mörrum och 13 fots Älvkarleby var framtagna av Michael Bologneus (ursäkta stavningen) och Stefan Trumstedt (Trumman) långt innan jag fick förtroendet att sälja dem. Som du förstod av mitt förra inlägg tyckte jag att de båda inovatörernas rekommenderade kastvikter var
        tilltagna i överkant. Dessutom läste jag igenom dina tidigare inlägg och utflykterna från ursprungsämnet "Jerkbaitspön" och kunde därför konstatera att du använde flera spön för olika fisketyper med olika längder och för varierande betesvikter. Det är svårt att strikt hålla sig till ett ämne. Nog om detta!
        Go for the big ones!
        Old Firehand

Kommentera

• Helt rätt att man krokar bättre med ett styvt spö men sitter gäddan krokat dåligt så är risken att den lättare går förlorad med ett järnspett särskilt på kort lina, lagom är alltid bäst och roligast, tror de flesta fiskar för att det är kul det gör ialla fall jag.
          Vill även tala om för alla nyfikna gäddfiskare som inte vet vad de skall välja för jerkspö att komma till Värtancup 1:a Oktober (Söndag). Där kommer CWC att visa nya "Strike Pro serien" av gäddspön allt ifrån 6' till 7.6" . I denna serie spön finns riktiga hardcore "spätt" till Piglett känsla, korta handtag till långa och även riktigt grymma spinnerbaitspön.
          Såg också att OF är ifarten igen, kan passa på att hälsa från Babe Winkelman,
          träffade honom när jag var på ICAST-mässan i somras han var en trevlig kille.
          Keep on Jerking. Från en gäddfreak som lär sig hela tiden.
          Stefan "Trumman" Trumstedt

Kommentera

• Ursprungligen postat av Trumman
            Helt rätt att man krokar bättre med ett styvt spö men sitter gäddan krokat dåligt så är risken att den lättare går förlorad med ett järnspett särskilt på kort lina, lagom är alltid bäst och roligast, tror de flesta fiskar för att det är kul det gör ialla fall jag.
            Vill även tala om för alla nyfikna gäddfiskare som inte vet vad de skall välja för jerkspö att komma till Värtancup 1:a Oktober (Söndag). Där kommer CWC att visa nya "Strike Pro serien" av gäddspön allt ifrån 6' till 7.6" . I denna serie spön finns riktiga hardcore "spätt" till Piglett känsla, korta handtag till långa och även riktigt grymma spinnerbaitspön.
            Såg också att OF är ifarten igen, kan passa på att hälsa från Babe Winkelman,
            träffade honom när jag var på ICAST-mässan i somras han var en trevlig kille.
            Keep on Jerking. Från en gäddfreak som lär sig hela tiden.
            Stefan "Trumman" Trumstedt
            Låter intressant. När kommer dessa och vad kommer prislappen att ligga?
            Ett spö som är lite styvare än Pigleten har jag väntat på länge.
            - T e a m O d i n -

Kommentera

• Nya Strike pro serien låter intressant synd bara att jag redan köpt figgen

Kommentera

• Trumman: Håller med, man ska fiska för att det är kul. Allra roligast blir det när man lyckas lyfta in en riktig björn. Det tycker i alla fall jag, religon och nyförälskelse på samma gång, love n' religon..

Det jag kommit fram till genom mitt fiske är att det är krokningsögonblicket som är mest kritiskt, därför prioriterar jag det. Sen när väl fisken är krokad hade det varit optimalt om man kunde drilla den på ett långt kraftigt karpspö och nylonlina, nu går inte det. Men med lite praktik tappar man ytterst få gäddor. Dom flesta tappas för att man har för låg press, det blir lite slaklina och betet skakas loss. Med ett stenhårt spö drillar man med handen och armen istället. Det gäller att hålla en konstant press på krokfästet, det är lättare med hård press, men samtidigt påfrestas krokfästet då mer.

Ett hårt spö ställer högre krav när man drillar, men det uppvägs av extraordinära krokningsegenskaper. I långa loppet är ett stenhårt spö bästa valet för så många landade storgäddor som möjligt.
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• var köper man FIG RIG 6´10 och vad kostar det?
                  - T e a m O d i n -

Kommentera

• Ursprungligen postat av Trumman
                    Där kommer CWC att visa nya "Strike Pro serien" av gäddspön allt ifrån 6' till 7.6" . I denna serie spön finns riktiga hardcore "spätt" till Piglett känsla, korta handtag till långa och även riktigt grymma spinnerbaitspön.
                    Er disse spöene basert på ønsker fra svenske fiskere eller hur? Utifra denne tråden her virker det jo som det er mange skeptiske til lange spö...

Michael
                    'dawg, mans best friend!

Kommentera

• Ursprungligen postat av rickjung
                      var köper man FIG RIG 6´10 och vad kostar det?
                      Om du söker på "Fig Rig" i nya sökfunktionen här på Fiskesnack.com så hittar du ett set som innehåller både spöt och en rulle. Kanske säljer dom enbart spöt också ?
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 417 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40