Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett 7'6" Lamiglas, ett 7' St.Criox, ett 6' 10" FOX SLUTH och ett 6' ST.Criox. Av dom spöna fiskar jag jerkbait med 6an, för det är det som för mig funkar överlägset bäst.
    Hur stor rörelsen blir när man krokar är helt oväsentligt. I de flesta fall räcker det att flytta betet som gäddan låst mellan käkarna 10cm för att krokarna skall drivas in. Det som dock är viktigt är att den 10cm flytten görs med tillräcklig kraft för att flytta betet. Annars vänds bara gäddan mot dig, öppnar käften och skakar ur betet, och simmar iväg (stora beten)
    Funkar i de flesta fall med ett längre spö oxå, men inte lika bra. Finns inte en ända fördel med spön över 6' enligt mig.
    Många undviker tyngre beten för att det är jobbigt att fiska med dom. Har man grejor som är anpassade efter storleken på betena är det inte det minsta jobbigt. Man kastar tunga beten lättare med kortare spön, ordentligt tilltagna handtag gör det mindre tröttande för händerna. En supersnabb klinga (bör inte böja sig alls) svarar när man lägger iväg betena.
    Känns det ändå ovant bör man sluta sitta ner när man pissar, och eventuellt lyfta lite skrot om inte det första hjälper.
    Kastlängder påverkas så marginellt lite, uppskattningsvis så handlar det om någon meter på ett riktigt långt kast.
    Kan man sätta mothugget härifrån och till hel*** är det bra!
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

jadu, det blir ett figrig iallafall.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL
        Jag har ett 7'6" Lamiglas, ett 7' St.Criox, ett 6' 10" FOX SLUTH och ett 6' ST.Criox. Av dom spöna fiskar jag jerkbait med 6an, för det är det som för mig funkar överlägset bäst.
        Hur stor rörelsen blir när man krokar är helt oväsentligt. I de flesta fall räcker det att flytta betet som gäddan låst mellan käkarna 10cm för att krokarna skall drivas in. Det som dock är viktigt är att den 10cm flytten görs med tillräcklig kraft för att flytta betet. Annars vänds bara gäddan mot dig, öppnar käften och skakar ur betet, och simmar iväg (stora beten)
        Funkar i de flesta fall med ett längre spö oxå, men inte lika bra. Finns inte en ända fördel med spön över 6' enligt mig.
        Många undviker tyngre beten för att det är jobbigt att fiska med dom. Har man grejor som är anpassade efter storleken på betena är det inte det minsta jobbigt. Man kastar tunga beten lättare med kortare spön, ordentligt tilltagna handtag gör det mindre tröttande för händerna. En supersnabb klinga (bör inte böja sig alls) svarar när man lägger iväg betena.
        Känns det ändå ovant bör man sluta sitta ner när man pissar, och eventuellt lyfta lite skrot om inte det första hjälper.
        Kastlängder påverkas så marginellt lite, uppskattningsvis så handlar det om någon meter på ett riktigt långt kast.
        Kan man sätta mothugget härifrån och till hel*** är det bra!
        Bara lite nyfiken vilka andra spön har du testat? Styvare är bättre håller jag med om, men borde finnas styva längre(7-8fot) spön också. Säljare är inte dumma, alla i usa har korta spön "plötsligt" blir långa spön bättre så då måste alla köpa långa spön istället för att använda dom spön dom redan har.... samma sak varge år, alltid nått man måste ha som är bättre än det man redan har. Är själv på jakt efter ett 7,5-8fots spö att svinga 150-200g+ mjukbeten med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tegel
          Ingen som har ett begagnat diamondback och sälja till mig? Verkar knepigt att få tag på men spöt verkar lovande!!!!!!!
          Testa att höra med quincy@sportfiskebutiken.se han hade ett par st i går att sälja till mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Pantern
            Hur tunga beten kan dänga iväg med ett figrig 6'10
            Någon som vet vilka som säljer figrig spön och för bra pris i sverige
            170g + lite till om man inte saftar i allt vad man orkar. vet inte om nya sporting har några kvar annars är det väll bara att tjata på AB.

Kommentera

Har kännt på det mesta, och allt hitills är mjukare än mitt ST.Croix.

Det blir tyngre och mer tröttsamt att kasta riktigt tunga beten med ett längre spö. Mitt 7' ST.Criox är riktigt kraftigt det också. Fiskade en del med Bull Dawg magnum på göta älv för några år sedan (lakimitation) Fiskade med 7' först, men bytte till 6'. Känns konstigt i början, men allt funkar mkt bättre.
              Att jerka/spinna med tunga stora beten är tröttsamt med långa spön, som att pirka torsk. Dom spöna är 5,5'-6,5' och inte 7-8'. Enda som är bra med ett längre spö är att det går att såga av toppen, så att det blir 6'.

Dom flesta som metar efter stor gädda tycker det känns helrätt med ett 25cm+ bete, men nästan inga som spinnfiskar har utrustning så att dom bekvämt kan fiska beten i den storleken.

Man slår inte in 7" spik med nubbhammare.

Som en slägga med handtag gjort av ett kvastskaft. Spöt är ett verktyg som måste dimetioneras efter det som det skall användas till.
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Har kännt på det mesta, och allt hitills är mjukare än mitt ST.Croix.

Det blir tyngre och mer tröttsamt att kasta riktigt tunga beten med ett längre spö. Mitt 7' ST.Criox är riktigt kraftigt det också. Fiskade en del med Bull Dawg magnum på göta älv för några år sedan (lakimitation) Fiskade med 7' först, men bytte till 6'. Känns konstigt i början, men allt funkar mkt bättre.
                Att jerka/spinna med tunga stora beten är tröttsamt med långa spön, som att pirka torsk. Dom spöna är 5,5'-6,5' och inte 7-8'. Enda som är bra med ett längre spö är att det går att såga av toppen, så att det blir 6'.

Dom flesta som metar efter stor gädda tycker det känns helrätt med ett 25cm+ bete, men nästan inga som spinnfiskar har utrustning så att dom bekvämt kan fiska beten i den storleken.

Man slår inte in 7" spik med nubbhammare.

Som en slägga med handtag gjort av ett kvastskaft. Spöt är ett verktyg som måste dimetioneras efter det som det skall användas till.
                Hmmm tål att tänkas på, vad använder du ditt 7,6" och 7" till då? Har du föresten någon gång lyckats ta en efterföljande gädda på att göra 8:or med spötoppen inne vid båten?

Kommentera

7,6an har jag till 15cm shadjiggar, beten upp till kanske 50g. Är klassat till mkt mer, men harmoniserar dåligt med tyngre beten enligt mig. För mjuk och för djup aktion, som dock inte är helt fel till mindre beten och mindre krokar.

7' Stor Zalt, Westins jätte, Depth Raider, SSR. Beten runt 100g.

6'10" Slampan åker med som kombispö när jag metar, flötestrollar etc. Är inte optimalt till ngt, men går att göra det mesta med om lusten och tillfället uppenbarar sig.

Har aldrig lyckats med figure8. När jag har följare brukar jag öka farten så gäddan uppfattar det som att betet flyr. Tycker det är det som funkar bäst, många gånger simmar dom ikapp och klipper. Annars vänder dom och man har goda chanser att ta dom i kastet efter när man är lite mer med på noterna.

Viktigast är att upptäcka följarna itid. Man skall inte titta på betet när man fiskar hem det utan området strax bakom. Gäddan som helt blötsligt dyker upp vid båtkanten tycker jag är extremt svår att få att ta..

Kommentera

[QUOTE=DavidL]7,6an har jag till 15cm shadjiggar, beten upp till kanske 50g. Är klassat till mkt mer, men harmoniserar dåligt med tyngre beten enligt mig. För mjuk och för djup aktion, som dock inte är helt fel till mindre beten och mindre krokar.
                    QUOTE]
                    Märkligt. Jag har också ett FigRig 7´6" och det är klassat till 3 oz. Det funkar klockrent att dänga storzaltar och Regular BDs med. Tycker inte att det känns svampigt alls. Går mycket bra att trycka på ordentligt i stark motvind med. Kan de ha bytt klingor? Måste få testa ditt om vi springer ihop i Blekinge i vår igen.

Mvh Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

[QUOTE=Rudan]
                      7,6an har jag till 15cm shadjiggar, beten upp till kanske 50g. Är klassat till mkt mer, men harmoniserar dåligt med tyngre beten enligt mig. För mjuk och för djup aktion, som dock inte är helt fel till mindre beten och mindre krokar.
                      QUOTE]
                      Märkligt. Jag har också ett FigRig 7´6" och det är klassat till 3 oz. Det funkar klockrent att dänga storzaltar och Regular BDs med. Tycker inte att det känns svampigt alls. Går mycket bra att trycka på ordentligt i stark motvind med. Kan de ha bytt klingor? Måste få testa ditt om vi springer ihop i Blekinge i vår igen.

Mvh Stefan
                      Hade ett 7" fig rig klassat till 3oz och det va på tok för klent för regular bd´s med följden att den smal rakt av. Jävligt najs spö att drilla med och kasta lättare beten men har betydlgit mer framgång med mitt 6"10. Däremot finns det ett 7"6 som är klassat till 6oz som jag skulle vilja känna på. Känns lite som att man skulle behöva ett "kom och känn på min påk möte" där man kunde testa olika spön med olika beten osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 944 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13