Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det jag kommit fram till genom mitt fiske är att det är krokningsögonblicket som är mest kritiskt, därför prioriterar jag det. Sen när väl fisken är krokad hade det varit optimalt om man kunde drilla den på ett långt kraftigt karpspö och nylonlina, nu går inte det. Men med lite praktik tappar man ytterst få gäddor. Ett hårt spö ställer högre krav när man drillar, men det uppvägs av extraordinära krokningsegenskaper. I långa loppet är ett stenhårt spö bästa valet för så många landade storgäddor som möjligt.[/QUOTE]

Jag skriver under på den! :-)

Kommentera

• Ett hårt jerkspö skall bara ha en egenskap gemensam med ett järnspett, och det är styvheten. För att jerkspöt skall vara skönt att fiska med skall det vara så lätt som möjligt. En grov diameter på klingan ger ett styvt spö, utan extremt tjocka väggar - mindre material - lättare klinga! En styv klinga behöver inte så många linringar för att hålla linan ifrån klingan. Färre ringar = lägre vikt. En lång klinga väger mer, än en som är kortare.

Marginaler i slutändan, men sammantaget leder det till perfektion!

Så styvt och lätt som möjligt, ihop med ordentligt tilltagna handtag.

Har man ett erfarenheter från torrflugefiske och sutarmete och designar spön utifrån det blir klingorna tunna och handtagen slimmade, bekvämt för ögat och kul att drilla små fiskar på små krokar med.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av rickjung
        var köper man FIG RIG 6´10 och vad kostar det?
        Ring och kolla med Nya sporting( http://www.nyasporting.se ) och fråga om du får köpa bara spöt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL
          Ett hårt jerkspö skall bara ha en egenskap gemensam med ett järnspett, och det är styvheten. För att jerkspöt skall vara skönt att fiska med skall det vara så lätt som möjligt. En grov diameter på klingan ger ett styvt spö, utan extremt tjocka väggar - mindre material - lättare klinga! En styv klinga behöver inte så många linringar för att hålla linan ifrån klingan. Färre ringar = lägre vikt. En lång klinga väger mer, än en som är kortare.

Marginaler i slutändan, men sammantaget leder det till perfektion!

Så styvt och lätt som möjligt, ihop med ordentligt tilltagna handtag.

Har man ett erfarenheter från torrflugefiske och sutarmete och designar spön utifrån det blir klingorna tunna och handtagen slimmade, bekvämt för ögat och kul att drilla små fiskar på små krokar med.
          Tur att du valde att intressera dig för fisket David och inte religonen för då hade vi haft en ny svensktaliban påhalsen :-)

Det är lättare att diskutera logik med min snart två åriga son än dig he he.
          Vidhåller att om spöna är lika styva och om kraften är den samma så kommer det långa spöt flytta mer lina och därigenom kommer kraften bli större. Det måste den bli efter som mer lina kommer att flyttas. Det är fakta. Sen att du upplever att längre spön flexar mer än korta är en helt annan sak.
          PS gäddor har sin tillväxt period på sommaren när vattnet är varmt inte vinter....

Kommentera

• Buster: Tänk dig att du tar ett spadtag sand, och översätt den rörelsen till ett mothugg.

Handen som du håller handtaget på spaden med är ändbutten på spöt som sitter i sidan. Handen du håller runt skaftet är handen du håller runt rullen/främre handtaget. Håller du långt ner på spadens skaft orkar du lyfta mer sand, än om du håller långt upp.

I handen som håller rullen/främre handtaget råder en jämnviktsituation. Två vridande moment som verkar mot varandra.

Vridande moment: Kraft*avstånd - VM1= Kraft1* ändbutt-rullfäste= VM2 =kraft2*ändbutt-topp. kraft1=kraften din sida håller emot med. Kraft2=kraften som verkar på betet i gäddans käft.

Är armen längre, blir kraften mindre.

Det som är intressant är det som händer när linan sträckts upp, och innan gäddan börjar röra sig. Det kritiska krokningsögonblicket, som avgör så mycket.

Det där med när gäddan växer mest är ett ämne för en annan tråd. en annan gång..

Hälsa din 2åriga son, låter som om han har framtiden för sig!
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Intressant läsning David men ja hajjar inte mycket Du verkar iaf va grym på matte.
              Senast ändrad av Ryckarn; 2006-08-25, 18:00.

Kommentera

• Är nog snarare dålig på att förklara. Går du fortfarande i skolan? Så be din fysik, eller naturkunskapslärare (eller vad det kallas nuförtiden?) att förklara hur en hävstång fungerar och vad vridande moment är?

Men några pikpinnar och linjaler kommer det vara kristallklart!

Kommentera

• Precis som DavidL skriver så ger ett kortare spö större kraft.

Gjorde en liten illustration över 2 personer på en gungbräda:-)

Första exemplet så sitter Kalle 90 kg 1 m från stödet. Linus som endast väger 45 kg sitter därför 2 m från stödet på andra sidan för att uppnå jämvikt. Dessa massor som verkar på en hävarm ger båda två samma vridmoment kring stödet, dock olika riktnig så därför tar de ut varandra = jämvikt råder.

Andra bilden visar Kalles dotter Lisa, som väger 30 kg. När hon sätter sig på gungan så behöver hon ytterligare 1 m lång hävarm för att kunna få jämvikt med sin far Kalle på andra sidan.

Av detta får man då fram att då hävarmen förlängs så blir kraften (massan i detta fallet) mindre. Således blir då kraften vid ett mothugg densamma om man har ett längre spö, kraften avtar ut i linan, dock har du samma vridmoment som vid vilket annat spö som helst...

Hoppas de hjälpte

mvh/Jon
                  Bifogade filer
                  - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

• Ursprungligen postat av JerkHunter
                    Intressant läsning David men ja hajjar inte mycket Du verkar iaf va grym på matte.
                    Läs det en ggr till och tänk efter.

Ursprungligen postat av DavidL

Handen som du håller handtaget på spaden med är ändbutten på spöt som sitter i sidan. Handen du håller runt skaftet är handen du håller runt rullen/främre handtaget. Håller du långt ner på spadens skaft orkar du lyfta mer sand, än om du håller långt upp.
                    sigpic

Kommentera

• Jo ja fatta lite av det men blev lite confused av Davids mening; Vridande moment: Kraft*avstånd - VM1= Kraft1* ändbutt-rullfäste= VM2 =kraft2*ändbutt-topp. kraft1=kraften din sida håller emot med. Kraft2=kraften som verkar på betet i gäddans käft.
                      Som sagt förvirrade mig lite men resten e klart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13