Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Låga vikter multirulle..

    Tjena!

    Jag skulle bara vilja få lite saker utredda:

    Jag äger 2 multirullar, 1 Abu Revo Beast och 1 Abu ambassadeur 5501.
    Jag har använt båda till gäddfisket, men blev sugen på att jerka abborre i sommar, så min fråga lyder: går det att köra så små betesvikter på dessa rullar? Jag har nämligen testat, men på låg betesbroms och magnetbromsen ställd på 0, får jag nästan ingen kastlängd på beasten. Min 5501 kan jag få backlash på, men den bromsar i början. Måste jag ställa in några vikter för att det ska fungera med mindre beten?

    Tack på förhand!

  • #2
    Funkar inte, köp en liten spinnrulle eller haspel till lätta beten.

    Kommentera


    • #3
      Tjo, vilka vikter har du försökt eller tänkt dig kasta?
      Det är väl inte optimala rullar för mindre beten/vikter.
      ​​​​​​

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Funkar inte, köp en liten spinnrulle eller haspel till lätta beten.
        Skulle typ Revo4 X fungera till beten runt 7-30 gram?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gnutten Visa inlägg
          Tjo, vilka vikter har du försökt eller tänkt dig kasta?
          Det är väl inte optimala rullar för mindre beten/vikter.
          ​​​​​​
          Allt från 7 - 27g är tanken!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
            Skulle typ Revo4 X fungera till beten runt 7-30 gram?
            Ja, även om rullar med lättare spolar mer specifikt tillverkade för lätta beten fungerar bättre.

            Har kastat kompakta beten på 9-10 gram med X och tyckte det fungerade helt okej.
            På rätt spö fungerar den, räkna däremot inte med några fenomenala kastlängder för beten som väger 7 gram om ditt spö är klassat från just 7.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Ja, även om rullar med lättare spolar mer specifikt tillverkade för lätta beten fungerar bättre.

              Har kastat kompakta beten på 9-10 gram med X och tyckte det fungerade helt okej.
              På rätt spö fungerar den, räkna däremot inte med några fenomenala kastlängder för beten som väger 7 gram om ditt spö är klassat från just 7.
              Vad finns det för alternativ? Är väldigt ny vad gäller multirullar, men har blivit hooked på dem. Hög profil går lika bra som låg för min del. Mörrum kanske är lite högt pris för mig, men det är en av de få jag hittar som jag förstår är gjord för mindre drag..

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
                Vad finns det för alternativ? Är väldigt ny vad gäller multirullar, men har blivit hooked på dem. Hög profil går lika bra som låg för min del. Mörrum kanske är lite högt pris för mig, men det är en av de få jag hittar som jag förstår är gjord för mindre drag..
                Det finns hundratals, om inte tusentals, alternativ!

                De tre stora tillverkarna; Shimano, ABU och Daiwa har ju flera mindre lågprofilare var som passar utmärkt till vikterna du nämner.
                Alla tre har även runda varianter till lättare fiske; Mörrum som du nämner, Calcutta Conquest samt Millionaire CT SV.

                Sen finns Okuma och några andra märken samt en hel drös mer eller mindre kompetenta kinarullar.
                Det är absolut inga problem att hitta en rulle som har prestandan du söker, men det kan vara svårt att välja.
                Kasta 7-30 klarar i princip alla små och medelstora multirullar utan problem, därför får man kanske även väga in andra egenskaper när rulle ska väljas.

                Själv använder jag uteslutande 10-20 år gamla modeller som även dessa fungerar utmärkt (faktiskt bättre än många nya).

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Det finns hundratals, om inte tusentals, alternativ!

                  De tre stora tillverkarna; Shimano, ABU och Daiwa har ju flera mindre lågprofilare var som passar utmärkt till vikterna du nämner.
                  Alla tre har även runda varianter till lättare fiske; Mörrum som du nämner, Calcutta Conquest samt Millionaire CT SV.

                  Sen finns Okuma och några andra märken samt en hel drös mer eller mindre kompetenta kinarullar.
                  Det är absolut inga problem att hitta en rulle som har prestandan du söker, men det kan vara svårt att välja.
                  Kasta 7-30 klarar i princip alla små och medelstora multirullar utan problem, därför får man kanske även väga in andra egenskaper när rulle ska väljas.

                  Själv använder jag uteslutande 10-20 år gamla modeller som även dessa fungerar utmärkt (faktiskt bättre än många nya).
                  Dags att börja läsa på lite med andra ord! Tack för hjälpen!

                  Kommentera


                  • #10
                    Fundera lite på budget så kommer det nog poppa upp förslag höger och vänster.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X