Svävande "vevjerk"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svävande "vevjerk"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svävande "vevjerk"?

    Jag fiskar mycket med Westin Swim 12 cm, 53 g, suspending men skulle vilja ha något liknande med liiiite mer flytkraft då Swimmen sjunker lite väl fort för min smak med den tafs jag använder.

    Så mottager med andra ord tips på beten liknande ovan beskrivna Westin Swim men ännu mer svävande, pris inte så viktigt bara det går att beställa nånstans. Fabriks- eller handtillverkat spelar ingen roll.

    Jag fiskar med vanlig spinnutrustning, 240 cm 40-140g spö och Daiwa Lexa 300.

  • #2
    Buster shallow.

    Kommentera


    • #3
      Det kan ibland räcka med att byta tafsmaterial. Om du använder wire eller FC, byt till nylon. Den flyter vilket de andra två inte gör. Ta bort allt vad lekande heter. Använd ett beteslås som är lätt och helt saknar lekande. Knyt istället nylontafsen direkt i huvudlinan med en FG knut. Lekande behövs knappast vid Jerk. Jerkbait snurrar inte linan på samma sätt som spinnare tenderar att göra. Ibland räcker detta för att göra ett sakta sjunkande bete helt svävande. Ibland inte.... Det kan vara väldigt små viktskillnader som gör att ett bete sjunker, svävar eller stiger i vattnet
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-05-02, 17:49.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Ja å räcker inte Mankans fina tips så kan du borra ut den främre och byta mot en ngt lättare kula/blyvikt och limma igen hålet.

        Click image for larger version  Name:	P036-448-015.jpg Views:	1 Size:	76,2 KB ID:	2504197
        Eller så köper du tunna (ca1,5-2 mm) EVA-ark med klister från Panduro. Klipp till i bitar/remsor och tryck fast på rent och torrt bete, på rygg eller övre sidor. Sitter förvånansvärt länge... om inte gäddan äter bort dem men då trycker du dit nya...

        Kommentera


        • #5
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-10cm-56g.html

          Kommentera


          • #6
            Flytande salmo, buster shallow... Eller fiska med en hög spöföring

            Kommentera


            • #7
              Buster Jerk 2

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla tips. Köpte på mig en Buster Jerk Shallow och den har exakt den flytkraft jag vill ha. Perfekt i det avseendet. Dock har den inte samma fina gång som Westin Swim utan man måste närmat jerka den för att få nån gång på den kan jag tycka. Lägger jag lite tid på att lära mig fiska den så kan det nog bli bra.

                Kommentera


                • #9
                  Kan verkligen rekommendera ticsaren i 14cm och 17cm. Jag vevjerkar mina beten och vill jag ha ett bete som simmar 20-60cm under ytan över typ gräs med bra häng kör jag alltid ticsaren 17cm. Går att spinna hem och får en underbar oregelbunden gång med långa glid åt sidorna titt som tätt.
                  Just 17cm är mitt nr1 bete när jag ska fiska grunt.

                  Ticsaren 14cm har liknande gång men är av naturliga skäl lite mer pigg i sin gång och mer fladdrig.

                  Bifogar mina favoriter i 17cm. En för klart och en för grumligt vatten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                    Kan verkligen rekommendera ticsaren i 14cm och 17cm. Jag vevjerkar mina beten och vill jag ha ett bete som simmar 20-60cm under ytan över typ gräs med bra häng kör jag alltid ticsaren 17cm. Går att spinna hem och får en underbar oregelbunden gång med långa glid åt sidorna titt som tätt.
                    Just 17cm är mitt nr1 bete när jag ska fiska grunt.

                    Ticsaren 14cm har liknande gång men är av naturliga skäl lite mer pigg i sin gång och mer fladdrig.

                    Bifogar mina favoriter i 17cm. En för klart och en för grumligt vatten.
                    Tack, ser intressant ut. Har du någon aning om flytkraft i förhållande till Buster Jerk Shallow eller Westin Swim 12 cm, 53 g?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 866 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 070 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X