BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sundström76
    replied
    Lite godis till bäcköring och abborre Click image for larger version

Name:	IMG_7568.jpg
Views:	529
Size:	2,65 MB
ID:	2647699

Lämna en kommentar:

• Bernie K
    replied
    ​​Har haft 100% abborr-fokus de senaste åren och enbart fiskat "open water" i sjö och skärgård (denna säsong den första med BFS-grejer), men efter att ha fått inspiration från trådar som denna och från allt BFS-material på youtube man plöjt igenom fick jag till slut ändan ur vagnen och provade att fiska efter lite öring i en mindre å mitt ute i skogen i samband med ett besök till frugans föräldrahem i Värmland förra veckan. Man kan säga att det inte behövdes lång stund för att jag skulle bli fullständigt betuttad... Började med att jag smög fram till första spotten (utvald helt på måfå för att det var nära en parkeringsficka på den längsgående grusvägen). Första kastet med en avkortad Z-man Slim SwimZ på 2g-skalle #4... aaaah, nåt är på och nafsar! Andra kastet sitter den, dagens största bäcköring på uppskattningsvis omkring 35cm tillika mitt livs första öring. Kunde åkt hem då och varit nöjd och glad med dagen, men det blev väl ett tiotal mindre individer till på de följande 3-4 timmarna inkl mycket förflyttning.

Sablar så mysigt det var... risken är jag har ena foten ner i bäckfiske-träsket nu även om just detta var mer av en å (säg 5-10m bred)...

Click image for larger version

Name:	IMG_20240811_110802916.jpg
Views:	748
Size:	1,93 MB
ID:	2645473 Click image for larger version

Name:	IMG_20240811_095506814_HDR.jpg
Views:	742
Size:	2,77 MB
ID:	2645474 Click image for larger version

Name:	IMG_20240811_143425004.jpg
Views:	735
Size:	2,42 MB
ID:	2645475

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ja dhl betalar in innan leverans så där slinker inte sånt undan

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg

Alla de gånger jag har fått betala tull och moms så har det betalats i förväg eller så har krav från tullen kommit innan paketet och det måste betalas innan dom skickar vidare paketet till paketombudet.
    Jag tror att du har klarat dig!

Kineserna har hittat metoder för att minimera tullkostnader eller att helt ta sig runt tullen, som jag har förstått det så samarbetar dom med stora fraktföretag och tar i in paket i EU till stora lager som dom har(CCP sponsrar) och dom betalar minimalt eller ingen tull, för att sedan packa om varorna och sända iväg dem inom EU så att köpare slipper tull och sånt. Det verkar som att allt fler säljare kan sända via dessa nu.
    Antagligen så är det något land i EU som fortfarande gör likt vi gjorde tidigare när vi inte la tull på kinapaket med lågt värde och dom pumpar väl in allt därigenom.

Kollar man spårnings informationen på vissa olika kinaförsändelser så står det ingenting specifikt om vart paketet är eller i vilket land, bara att det är på en flygplats eller olika terminaler, endast när det når Sverige så får man se vart det är.

Det är nog bara en tidsfråga innan EU börjar smälla kinserna på fingrarna. I USA har tullen nyligen gjort stora tillslag mot kinesiska storlager som smugglat och fifflat med tullen på miljontals kinapaket.
    Det beror helt på vilket fraktbolag som används. Flera bolag ex fedex betalar in tull och moms åt dig i förväg så paketet aldrig stannar i svensk tull utan går in direkt. Tror DHL gör likadant. Jag har fått räkning på tull och moms månader efter jag fått mitt paket. Man kan ha tur att det slinker igenom. Men är det ett fraktbolag som betalar i förväg så kan man till 100% veta att en räkning kommer komma även om det ibland dröjer.

Lämna en kommentar:

• .art
    replied
    Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
    Köpte ett spö på aliexpress som kom för ca 2 veckor sen.
    Tänkte att det lila passar bra till min moddade mörrum.

Spö ringarna är dock inte helt centrerade men det får jag nog leva med för priset.

Har inte kommit nått brev om tull och moms än men jag jag tror det kommer förr eller senare
    Alla de gånger jag har fått betala tull och moms så har det betalats i förväg eller så har krav från tullen kommit innan paketet och det måste betalas innan dom skickar vidare paketet till paketombudet.
    Jag tror att du har klarat dig!

Kineserna har hittat metoder för att minimera tullkostnader eller att helt ta sig runt tullen, som jag har förstått det så samarbetar dom med stora fraktföretag och tar i in paket i EU till stora lager som dom har(CCP sponsrar) och dom betalar minimalt eller ingen tull, för att sedan packa om varorna och sända iväg dem inom EU så att köpare slipper tull och sånt. Det verkar som att allt fler säljare kan sända via dessa nu.
    Antagligen så är det något land i EU som fortfarande gör likt vi gjorde tidigare när vi inte la tull på kinapaket med lågt värde och dom pumpar väl in allt därigenom.

Kollar man spårnings informationen på vissa olika kinaförsändelser så står det ingenting specifikt om vart paketet är eller i vilket land, bara att det är på en flygplats eller olika terminaler, endast när det når Sverige så får man se vart det är.

Det är nog bara en tidsfråga innan EU börjar smälla kinserna på fingrarna. I USA har tullen nyligen gjort stora tillslag mot kinesiska storlager som smugglat och fifflat med tullen på miljontals kinapaket.

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied
    Köpte ett spö på aliexpress som kom för ca 2 veckor sen.
    Tänkte att det lila passar bra till min moddade mörrum.

Spö ringarna är dock inte helt centrerade men det får jag nog leva med för priset.

Har inte kommit nått brev om tull och moms än men jag jag tror det kommer förr eller senare

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Mitt subjektiva minne säger att EMS-frakt kan bli momsfri, medan bl a DHL alltid innebär det.
    Det var länge sedan något slapp igenom tullen. Så räkna alltid full tull och moms.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Mitt subjektiva minne säger att EMS-frakt kan bli momsfri, medan bl a DHL alltid innebär det.

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Räkna alltid med tull och moms. 25% + 3,5% i tull. Lättast är att ta produktens pris + frakt × 1,3
    Tack!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Gissar att många i den här tråden handlar från Japanska butiker, så jag slänger in en liten OT-fråga: brukar det tillkomma tullavgifter och i så fall vad ligger de på (för t ex en rulle)?
    Räkna alltid med tull och moms. 25% + 3,5% i tull. Lättast är att ta produktens pris + frakt × 1,3

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 565 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13