BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av orm Visa inlägg

    Ja haha det syns ju inte vilket inlägg jag citerade förstås, det här forumet har några år på nacken, glömde! Men jag tänkte på z-man mini nedskallarna. Jag har inte hittat dem i Sverige ännu.

    Cosmoz 08 har koll på läge Dittdrag handlar jag mina skallar och även borrebutiken

    Kommentera


    • Tack alla 3!

      Kommentera


      • Dittdrag har, några färger är lite utplockat, men ny beställning från USA är på g

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg
          Har googlat men hittar inga svar, så min fråga är enkel: hur sjutton ställer man in den här rullen? Jag har ingen aning och känner mig totalt lost! Hoppas någon här har lust att förklara på ett enkelt sätt.
          För den totalt ovan med multirulle, alternativt inte alls kommer överens med en ny multi hade jag rekommenderat följande gällande Aldebaran (och snarlika rullar):

          Ställ bromskoppen på vevsidan (spolbroms, friktionsbroms) så spolen precis glappar i sidled. Dra åt ytterst lite ytterligare så spolen rullar tämligen fritt men helt saknar sidledes glapp.
          Ställ bromsvredet på icke vevgavel (på den aktuella rullen Shimanos magnetbroms benämnd FTB) på max.

          Häng på ett bete relativt tungt för rullen, 7-8 gram, testa några lugna kast.
          Om linan reser sig eller rullen känns nervös, dra åt bromskoppen ytterst lite.
          Kasta till du känner att din teknik fungerar ihop med rulle och spö. Lätta sedan på bromskoppen så spolen återigen har ett minimalt glapp i sidled.
          Fortsätt kasta med magnetbromsvredet på icke vevgavel på max.
          När tekniken sitter, rullen beter sig lugnt, testa antingen lättare beten och/eller mer fladdriga.
          Upprepa proceduren med dessa.

          Efter relativt få kast bör du, eftersom du verkar van vid äldre multirullar, få in en rytm oavsett betesvikt och typ.
          Då kan du välja ett medellätt bete, inte helt lättkastat, och börja sänka magnetbromsen (återigen, vredet på icke vevgavel) stegvis.
          Till slut finner du en bra standardinställning för dina typiska beten, det är åtminstone dit jag vill komma då jag fiskar in för mig nya rullar.

          Aldebaran BFS 22 saknar klick på bromskoppen har jag för mig.
          Jag tycker en klickfunktion där kan vara till stor fördel då rullar ska ställas in, klicket tillåter en mer precis inställning av bromskoppen samt "låser" den i viss mån.
          Men finns inte klick får man klara sig utan vilket naturligtvis fungerar även om koppen kan vandra lite under fiske.
          Senast ändrad av JontaK; 2023-04-07, 20:49.

          Kommentera


          • Lyckades bända upp några I dag på mikado jiggen i dag
            Bifogade filer

            Kommentera


            • Fasiken va kul det är att fiska BFS!!!

              Kommentera


              • Jag har gett mig på att köpa en present till en person som vill ha en multirulle och ett spö för det lätta fisket. Till saken hör att jag själv bara flugfiskar så det här blev fort en djungel. Nu har jag beställt rulle och spö efter flera dagars läsande, men lirar dessa saker med varandra?

                Shimano SLX Casting Moderate 2,08m 6'10'' 5-10g 2pc
                Shimano 22 SLX 151 Left Hand

                Kommentera


                • Nu har jag inte prövad just det kit du komponerat men om din kompis tänker sig just 5-10g beten så är nog spöt rimligt rätt, kör inte själv BFS så mitt "lättare" spö är 5-20g europeisk klassning.

                  Däremot förefaller en Shimano i storlek 150 som onödigt stor, ffa spolen, hellre en i storlek 70-100 och en grund spole som enklare hanterar 5g, men kanske kan nån med en SLX 151 rätta mig.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Nu har jag inte prövad just det kit du komponerat men om din kompis tänker sig just 5-10g beten så är nog spöt rimligt rätt, kör inte själv BFS så mitt "lättare" spö är 5-20g europeisk klassning.

                    Däremot förefaller en Shimano i storlek 150 som onödigt stor, ffa spolen, hellre en i storlek 70-100 och en grund spole som enklare hanterar 5g, men kanske kan nån med en SLX 151 rätta mig.
                    Tack för inputen, beställer en Daiwa Tatula 100 istället. Blir dyrt men ingen mening att hålla igen på ett par hundralappar om den kan bli en present som håller många år.

                    Kommentera


                    • Tatula 100 har faktiskt en djupare spole (150 yards/12lb) än SLX 150 (110 yards/12lb), går förvisso efter specifikation på amerikanska Tatula men tror det är samma rulle.

                      Nu är inte linkapacitet allt, Daiwa-rullarna kastar helt okej med lätta beten även om jag personligen inte kastat under 8-9 gram med Tatula.
                      Gällande något som ska hålla många år kanske inte en modern Daiwa av mellanpris är det första man tänker på. De har å andra sidan fått rätt bra ordning på rullarna utan Magsealed och när det kommer till hållbarhet över tid har Shimano också sina problem...

                      Shimano SLX70/71 MGL tar 85 yards 12-pundslina, alltså mindre onödig linvikt på spolen.
                      Samtliga rullar som diskuteras är nog dock mer "Light"-rullar än BFS. De är dessutom relativt tunga på spön för riktig BFS med sina runt 200 gram.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X