BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Tatula 100 har faktiskt en djupare spole (150 yards/12lb) än SLX 150 (110 yards/12lb), går förvisso efter specifikation på amerikanska Tatula men tror det är samma rulle.

    Nu är inte linkapacitet allt, Daiwa-rullarna kastar helt okej med lätta beten även om jag personligen inte kastat under 8-9 gram med Tatula.
    Gällande något som ska hålla många år kanske inte en modern Daiwa av mellanpris är det första man tänker på. De har å andra sidan fått rätt bra ordning på rullarna utan Magsealed och när det kommer till hållbarhet över tid har Shimano också sina problem...

    Shimano SLX70/71 MGL tar 85 yards 12-pundslina, alltså mindre onödig linvikt på spolen.
    Samtliga rullar som diskuteras är nog dock mer "Light"-rullar än BFS. De är dessutom relativt tunga på spön för riktig BFS med sina runt 200 gram.
    Okej, riktigt snurrigt - ren BFS rulle har jag nog inte råd med men om vi håller oss till 1500kr, vad har du för råd då? Spöet redovisar jag i något inlägg ovan.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Kulan456 Visa inlägg
      Okej, riktigt snurrigt - ren BFS rulle har jag nog inte råd med men om vi håller oss till 1500kr, vad har du för råd då? Spöet redovisar jag i något inlägg ovan.
      Att välja BFS-utrustning som flugfiskare är nog som om en renodlad spinnfiskare ska välja flugutrustning, inte enkelt.

      Har själv inte fiskat med SLX-spöt du nämner men kan gissa i och med den något märkliga klassningen att det troligen är något underklassat och snarare kastar 5-12 eller kanske 14.
      Ett Light-spö således (finns specifik tråd för det fisket) och kanske faktiskt inte dumt med en rulle av liknande klass.

      Shimano SLX MGL 71 jag nämnde tidigare är väl den enda rullen med lite grundare spole jag kan komma på på rak arm, tror den säljs för cirka 1700.
      Kan dock inte gå i god för att den löser alla världens problem, är SLX'ens MGL-spole och lager i samma liga som Aldebaran och Curado MGL så är det dock en utmärkt pjäs för fiske snäppet över BFS, från cirka 5 gram upp till kanske 15-20.
      Fördelen är att en sådan rulle även klarar jiggfiske, måhända hanterar moderna BFS-rullar ryck och slit bättre än sina föregångare men jag skulle personligen aldrig jiggfiska med en renodlad BFS.

      Brasklappen är: om din kompis är van multikastare kommer alla rullarna vi diskuterar fungera hjälpligt, vilken som fungerar bäst beror på kompisens vana, teknik, beten, oftast använda betesvikt med mera.
      En djungel var det, ja.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Att välja BFS-utrustning som flugfiskare är nog som om en renodlad spinnfiskare ska välja flugutrustning, inte enkelt.

        Har själv inte fiskat med SLX-spöt du nämner men kan gissa i och med den något märkliga klassningen att det troligen är något underklassat och snarare kastar 5-12 eller kanske 14.
        Ett Light-spö således (finns specifik tråd för det fisket) och kanske faktiskt inte dumt med en rulle av liknande klass.

        Shimano SLX MGL 71 jag nämnde tidigare är väl den enda rullen med lite grundare spole jag kan komma på på rak arm, tror den säljs för cirka 1700.
        Kan dock inte gå i god för att den löser alla världens problem, är SLX'ens MGL-spole och lager i samma liga som Aldebaran och Curado MGL så är det dock en utmärkt pjäs för fiske snäppet över BFS, från cirka 5 gram upp till kanske 15-20.
        Fördelen är att en sådan rulle även klarar jiggfiske, måhända hanterar moderna BFS-rullar ryck och slit bättre än sina föregångare men jag skulle personligen aldrig jiggfiska med en renodlad BFS.

        Brasklappen är: om din kompis är van multikastare kommer alla rullarna vi diskuterar fungera hjälpligt, vilken som fungerar bäst beror på kompisens vana, teknik, beten, oftast använda betesvikt med mera.
        En djungel var det, ja.
        Tack för utförligt svar.

        Personen i fråga är van fiskare (haspel, trolling och flugfiske) men ingen vana från handkasta lättare multi-set. Det kanske är en fördel att gå mot light och inte BFS. Betesvikten tänker jag att han kommer anpassa utifrån rigg men det är fiske riktat mot mindre fiskar av slaget abborre, öring och harr.

        Jag får väl lämna presenten med en brasklapp om att han får byta ut det mot motsvarande av eget val - tex. ren BFS rulle. Det är väl troligt att spöet egentligen är klassat 4-12 gram eftersom Shimanos andra spön är klassade på det sättet och om jag förstår så går det bra med daiwa Tatula 100 om man håller sig till 7 gram+ med rätt inställningar och bra teknik.


        Kommentera


        • Jag fortsätter med en fråga, vad sägs om den här rullen Daiwa Prorex PE SV TW 100HS?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kulan456 Visa inlägg
            Jag fortsätter med en fråga, vad sägs om den här rullen Daiwa Prorex PE SV TW 100HS?
            Jag har föregångaren till den rullen. Med mitt prorex ags -15g var det inga problem att kasta 3g skallar med en liten jigg. Det räknas nog inte som "true" BFS men adekvat för mitt fiske.
            Hade spiderwire 0.11 lina.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kulan456 Visa inlägg
              Jag fortsätter med en fråga, vad sägs om den här rullen Daiwa Prorex PE SV TW 100HS?
              https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-%C3%B6ver-bfs

              Den här tråden passar alldeles utmärkt för din frågeställning.

              Kommentera


              • Den här ger skulle jag inte tacka nej till..

                https://slp-works.com/product/173562979

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Den här ger skulle jag inte tacka nej till..

                  https://slp-works.com/product/173562979
                  Köp innan det är för sent!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Köp innan det är för sent!
                    Hade gärna gjort, men bara tillgänglig för medlemmar och 72000 yen är för tok för mycket. Men för en som älskar små millionair rullar blir man lite väl sugen.

                    Kommentera


                    • Och total olämplig för vanlig Bfs fiske. Det är en stream rulle. Fast induktor som bromsar anpassad till korta kast rund bäckar.
                      Samma med Alphas Air Stream. Vackra med sina gröna nyancer- absolut. Men spoolbromsen kommer göra dig besviken om du tror att du kan kasta ett 2-4g bete över 20m

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 843 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X