BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Gillar personligen inte yellow label. Tycker den försvinner allt för snabbt. Hedghog ultra light är mycket bättre, även shimano Bantam olja som jag tror den heter är riktigt bra.
    Ungefär hur länge håller en smörjning av de olika oljorna då? Och går dom du nämner att få tag på nånstans i Svea Rike eller är det import som gäller i så fall? Min Google-Fu sviker mig där tyvärr.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg

      Ungefär hur länge håller en smörjning av de olika oljorna då? Och går dom du nämner att få tag på nånstans i Svea Rike eller är det import som gäller i så fall? Min Google-Fu sviker mig där tyvärr.
      Hedgehog Studios olja finns bara att få tag på i Japan. Den beställer du från deras hemsida. Import som gäller där.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg

        Ungefär hur länge håller en smörjning av de olika oljorna då? Och går dom du nämner att få tag på nånstans i Svea Rike eller är det import som gäller i så fall? Min Google-Fu sviker mig där tyvärr.
        Yellow label måste man smörja efter varje gång enligt mig. Om man skulle ex använda den i en tyngre rulle till ex gädda så var det inte allt för ovanligt att lagren började gå lite torrt efter en halv dag. Yellow label är ju framtagen till surfcasting. Hur många kast gör de på ett fiskepass?
        Detta är mina åsikter och erfarenheter och funkar oljan för er så kör med den. Men jag kan inte rekommendera den.

        Beträffande import. Nästan hela den här tråden kommer handla om import. Åtminstone så länge vi pratar multi. Japan är landet nr1. Där är UL/BFS riktigt stort. Så ger man sig in i det träsket är det bara att börja snegla åt solens land.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Yellow label måste man smörja efter varje gång enligt mig. Om man skulle ex använda den i en tyngre rulle till ex gädda så var det inte allt för ovanligt att lagren började gå lite torrt efter en halv dag. Yellow label är ju framtagen till surfcasting. Hur många kast gör de på ett fiskepass?
          Detta är mina åsikter och erfarenheter och funkar oljan för er så kör med den. Men jag kan inte rekommendera den.

          Beträffande import. Nästan hela den här tråden kommer handla om import. Åtminstone så länge vi pratar multi. Japan är landet nr1. Där är UL/BFS riktigt stort. Så ger man sig in i det träsket är det bara att börja snegla åt solens land.
          Precis! Annars kan du snegla åt motsatt håll, USA, där det finns ett företag som heter spoolspeed. De gör skapliga keramiska kullager (faktiskt bättre än hedgehog till något tyngre fiske framförallt) och de tillverkar egen olja till deras lager. Den är mycket bra. Jag tycker i princip alla BFS-oljor jag testat försvinner efter ett eller max två pass. Shimanos egen Bantam BFS-oil är ingen undantag. Spoolspeeds olja verkar vara på plats något längre.

          Kommentera


          • #85
            Ajajaj att man aldrig kan vara lagom när det kommer till hobbys. Känns som att det kan bli väldigt dyrt det här om man inte tänker sig för. :P När det gäller import från Japan, vilka sidor brukar ni beställa från och kan rekommendera? Alltid kul att fönstershoppa om inget annat.

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg
              Ajajaj att man aldrig kan vara lagom när det kommer till hobbys. Känns som att det kan bli väldigt dyrt det här om man inte tänker sig för. :P När det gäller import från Japan, vilka sidor brukar ni beställa från och kan rekommendera? Alltid kul att fönstershoppa om inget annat.
              Jag har absolut bäst erfarenhet av Digitaka. Jag har beställd både spö och rulle därifrån. Fri frakt och den är mycket snabb. Spöet tog 5 dagar att få hem och rullen likaså. De skickade dessutom med ett bete gratis när jag beställde rullen och ett handskrivet "arigatou gozaimas" (tack så mycket på japanska). De har alltid packat mina prylar långt mycket bättre än vad någon svensk, europeisk eller amerikansk butik gör. Jag respekterar verkligen dem. Kompisen beställde väldigt nyligen en Zillion SV TWS 1000 därifrån och han fick hem den på 3 dagar. Fri frakt dessutom. Det är ta mig tusan bättre än många svenska butiker. Jag har bara bra saker att säga om Digitaka hittills.

              Kommentera


              • #87
                Tjena,
                Tänkte jag skulle testa på detta lite (och samtidigt testa på multirulle rent allmänt). Beställde därför en uppsättning av budget-varianten från AliExpress som länkats här i tråden.
                Rullen verkar vara på g men spöt synes ha fastnat i hanteringen (och för närvarande verkar leveransen tveksam överhuvud).
                Tänkte därför höra om någon har en rekommendation på budgetspö som helt enkelt går att köpa på hemmaplan.
                Alla tips mottages tacksamt.

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Picklejam Visa inlägg
                  Tjena,
                  Tänkte jag skulle testa på detta lite (och samtidigt testa på multirulle rent allmänt). Beställde därför en uppsättning av budget-varianten från AliExpress som länkats här i tråden.
                  Rullen verkar vara på g men spöt synes ha fastnat i hanteringen (och för närvarande verkar leveransen tveksam överhuvud).
                  Tänkte därför höra om någon har en rekommendation på budgetspö som helt enkelt går att köpa på hemmaplan.
                  Alla tips mottages tacksamt.
                  Dåligt med sådana, men tidigare i tråden pratade vi om ett Shakespeare spö gjort för den yngre generationen som förmodligen skulle fungera till BFS. Det skulle nog funka tills vidare.

                  Kommentera


                  • #89
                    Jag har beställt drev från Japan till Calcutta Conquest BFS (microdrev i mässing), som jag tänkte sätta in i min Aldebaran BFS, då jag är skapligt trött på aluminiumdreven i rullen. Det ska bli kul att se skillnaden. Om det funkar att ersätta dreven? Jodå. Det finns en tackletour tråd om det: http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=30&t=83502

                    De verkar passa i vanliga Aldebaran 50/51 dessutom! Visserligen går rullen upp i vikt med hela 9 g...det kan jag nog leva med.

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                      Jag har beställt drev från Japan till Calcutta Conquest BFS (microdrev i mässing), som jag tänkte sätta in i min Aldebaran BFS, då jag är skapligt trött på aluminiumdreven i rullen. Det ska bli kul att se skillnaden. Om det funkar att ersätta dreven? Jodå. Det finns en tackletour tråd om det: http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=30&t=83502

                      De verkar passa i vanliga Aldebaran 50/51 dessutom! Visserligen går rullen upp i vikt med hela 9 g...det kan jag nog leva med.
                      Om microdreven från conquest bfs passar i din Alderbaran så borde ju de vanliga dreven då passa i conquest?
                      personligen hatar jag micro dreven och kommer aldrig äga en rulle som har det. Men går de byta ut mot "riktiga" drev så kan ju conquest bfs vara rätt intressant.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X