BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Tänkte prova fiska lite lättare beten typ 3-7 g med multi. Har ett spö 2-10g på gång men undrar om jag behöver en bfs rulle eller om min zillion 21 räcker? Tänkte spola den upp till hälften med 0.10 morethan lina.

    Vad tror ni eller ska jag satsa på en bfs rulle direkt? Pengar finns och är ju sugen på en ny rulle :-)
    Du har två alternativ:

    1. En BFS-spole till din Zillion 2.

    2. En helt ny dedikerad BFS rulle.

    Jag skulle inte fylla hälften av originalspolen och förvänta mig att rullen presterar bra med BFS-beten. Dessutom blir det skillnad på både linuppläggning och linintag. I det här fallet skulle jag satsa på en ny rulle, eftersom att du redan går i tankarna om en. Då är frågan vad du vill fiska för typ av fisk med din BFS-rulle? Utifrån vad du ska fiska och vilka typer av ställen (bäck, sjö, skärgård) kan jag ge rekommendationer.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Du har två alternativ:

      1. En BFS-spole till din Zillion 2.

      2. En helt ny dedikerad BFS rulle.

      Jag skulle inte fylla hälften av originalspolen och förvänta mig att rullen presterar bra med BFS-beten. Dessutom blir det skillnad på både linuppläggning och linintag. I det här fallet skulle jag satsa på en ny rulle, eftersom att du redan går i tankarna om en. Då är frågan vad du vill fiska för typ av fisk med din BFS-rulle? Utifrån vad du ska fiska och vilka typer av ställen (bäck, sjö, skärgård) kan jag ge rekommendationer.
      Ok. Daiwan är 7,1:1 i utväxling. På bfs rullarna så är det typ 8,1:1 på de flesta. Är det för att spolen är mindre och grundare så den tar in mindre lina som man har högre utväxll på bfs rullarna?

      Jag kommer fiska bäckar och sjöar mest. Men skippar helst magnesium i rullen. Flyttar till Tyresö snart och där har jag bäckar, små forsar, sjöar och skärgård inom 3 km radie från mitt hus :-)
      Men ja 95 % av fisket kommer vara i bäckar och småsjöar i närområdet.

      Aborre och regnbåge är det tänkt att fiska. Finns insjöring också men dom blir väl ganska stora så det kanske går bort?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

        Går själv i dessa tankar och funderar på om man kan byta spole på Zillion och på så vis få den att hantera lättare vikter. Typ denna:

        https://japantackle.com/tuning-parts.../tu001753.html

        Har dock ingen erfarenhet alls av detta så vet inte om det kommer fungera eller påverka rullens prestanda (mot det sämre). Någon som vet? Kanske en idé?
        Har tittat på den också men får se vad experterna säger :-)

        Kommentera


        • Har tittat lite på okuma hakai men bfs varianten kommer senare och vi har inte ens fått in den vanliga varianten än :-(

          Ska vara en grym rulle enligt reel test men den har ju magnesium stativ med någon coating som gör att man kan fiska den i saltvatten. Ytterst tveksamt om du frågar mig.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Har tittat lite på okuma hakai men bfs varianten kommer senare och vi har inte ens fått in den vanliga varianten än :-(

            Ska vara en grym rulle enligt reel test men den har ju magnesium stativ med någon coating som gör att man kan fiska den i saltvatten. Ytterst tveksamt om du frågar mig.
            The Reel Test är en opålitlig källa. Han recenserar inte rullar, han prövar ut hur de kastar. Det är helt omöjligt att veta hur bra en rulle är enbart genom att testkasta den. Vill man få en klar bild av hur bra en rulle är ska man fiska med den en hel del, samt gärna plocka isär den och se över vilka designer och material som använts i rullen.

            The Reel Test är dessutom inte så bra på att ta kritik. Hans kasttest med Zillion 21 tycker jag inte stämmer särskilt bra överens med hur jag kastar rullen. Minns jag rätt påstår han att rullen inte går att kasta om man använder den inställd på bromsinställningar under 7. Jag kastar med den rullen på bromsinställning 4 och 3. Dessutom rör han inte den mekaniska friktionsbromsen utan låter den vara inställd så att spolen inte glappar. Oavsett om Daiwa säger att man inte ska röra Zero Adjust tycker jag alltid att jag får skönare och längre kast när jag skruvar på den. En idealiskt inställd friktionsbroms är inställd så att det finns lite spolglapp enligt mig. På BFS är det här EXTRA viktigt, då man vill ha så lite bromsning av kastet det bara går.

            Jag tog iaf upp det här på The Reel Tests video. Kritik är inte hans starka sida. Skriver man en kritisk kommentar, även om den är konstruktiv, som går emot hans test är man en "Daiwa-fanboy" och ett "internettroll." En snubbe som helt uppenbart gör fel och inte tål att kritiseras för det går inte att lita på.

            Angående magnesium i brackvatten: Det finns alltid en risk att du skrapar bort coatingen från rullen och därmed utsätter magnesiumet för korrosion av brackvattnet. Huruvida du är villig att ta den risken är helt och hållet upp till dig. Personligen är jag väldigt försiktig med att fiska magnesiumrullar i salt eller bräckt vatten. Från båt är det en sak; du minskar riskerna för skrap och jack i rullen om du fiskar från båt. Från land däremot skulle jag verkligen vara extra försiktig. Där händer lätt olyckor. Jag personligen fiskar nästintill enbart med aluminium och mässingrullar i salt och brackvatten.

            Vilken prisklass tänker du att du vill hamna på?

            Kommentera


            • Benjamin S

              Jo jag har förstått att många inte uppskattar hans tester. Har prscis samma tankar slm dig. Plocka isär rullen och se hur den är uppbyggda.

              Vad roligt att du tänkte det samma om spolratten. Självklart ska det alltid glappa något i spolen om man inte vill ha någon påverkan av "zeroadjustern". Det säger ju sig självt.

              Tyvärr så verkar inte tackle advisor köra bfs rullar. Tycker han är grym annars. Det var tack vare honom jag köpte min Zillion och en del andra rullar :-)

              Kör mestadels båt men skippar ändå helst magnesium och shimano micromodoul aluminiumdrev. Vet att man kan byta till mässing men vill helst inte behöva skruva det första jag gör. Som många här på FS kanske vet så är jag en ambassadeur freak och äger bland annat några 2500 rullar. Tyvärr så kan jag inte köra finess fiske med högern och därav behöver jag krypa till korsett och köpa en lågprofilare.

              Men kostnader bör ligga på ca tre lusentappar plus/minus en femhundring. Om inte det är en ambassadeur 2601 med availtrim anpassat för finess fiske:-) Då kan jag tänka mig runt sju lusentappar om du råkar känna någon ;-)

              Kommentera


              • Benjamin S

                Juste glömde fråga om shimano som enligt tackle advisor glappar något i veven, trots high end rulle vilket daiwa high end rullar inte gör. Har du upplevt detta i shimanos rullar?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  0.15 känns lite väl kraftigt eller har jag fel? Har inte så bra koll på bfs. Kör 0.13 till 0.15 sufix på mina vanliga multi. Eller är det mono/flouro du menar. Har som sagt noll koll förutom det jag har sett på tuben, typ reel test osv.
                  Gosen 0.153 är tunnare än den Sufix Nanobraid 0.10 jag hade innan. Galet fin japansk lina som dessvärre är svindyr, nästan 800 pix för 150 meter.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                    Gosen 0.153 är tunnare än den Sufix Nanobraid 0.10 jag hade innan. Galet fin japansk lina som dessvärre är svindyr, nästan 800 pix för 150 meter.
                    Ok. Jag har som tidigare nämnt Morethan 0.10 som också är en tunn japanlina. Blev chokad över hur tunn den var för den demensionen. Tydligen så är många linor feldemensionerade. Man ska hellre kolla på lb istället för demension men tycker inte det heller alltid stämmer så bra. Nu är inte morethan lika dyr som Gosen men ligger väl på 500 spänn för 135 m tror jag. Men den bör nog funka fint ändå :-) Vad har du för brottstyrka på din lina?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Ok. Jag har som tidigare nämnt Morethan 0.10 som också är en tunn japanlina. Blev chokad över hur tunn den var för den demensionen. Tydligen så är många linor feldemensionerade. Man ska hellre kolla på lb istället för demension men tycker inte det heller alltid stämmer så bra. Nu är inte morethan lika dyr som Gosen men ligger väl på 500 spänn för 135 m tror jag. Men den bör nog funka fint ändå :-) Vad har du för brottstyrka på din lina?
                      Hmm, tror det är 9 kilo på den. Det är den tunnaste 16 trådiga som jag fick tag i från Gosen. Japanska linor brukar hålla dimensionerna bra tycker jag. Så är du nöjd med Morethanen ska du köra på den för det är också en riktigt trevlig lina.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 862 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X