BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Fick hem mitt Major Craft 1-7g idag. Känns gediget, trodde det skulle kännas "sladdrigt" men det gjorde det inte. Nu har jag inte fiskat med det men måste säga att det känns lite kraftigare en 1-7g. Köpte sufix 0,27 flourocarbon som tafs material. Känns jäkligt tunn. Vad använder ni som tafs material och beteslås?
    Trevligt, hur mkt kostade det dig med allt tills du höll det i näven?

    Kommentera


    • Tänker du på spöt då eller?

      Kommentera


      • Spöt gick på ca 1580 kr med frakt och allt. Rullen kostade 1799kr. Morethan linan kostar ca 500 kr men den fick jag gratis med min Zillion 21. Tafs material kostade 129kr.

        Så cirka 3500 kr. Sen har man också köpt på sig lite "bfs" beten för ca en lusentapp. Så säg ca 4500 kr.

        Ganska bra pris med tanke på vad jag trimmar mina ambassadeurer för :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Oj 0.15 var tunt. Då var 0.27 (6 kg) alldeles för tjock tafs antar jag?
          Beror lite på närvaron av snipor. Har du mycket sötvattensBarracudor så är inte 0.27 för tjock. Men annars föredrar jag så tunt det bara går. Har sett extremfall av användning av fc ända ner till 0.08 mm men det för tunt även för mig

          Kommentera


          • Tafs till UL fiske är beroende helt var du fiskar. Nu kör jag enbart nylon som huvudlina.
            Till bäcköring kör jag utan tafs helt. Fiskar jag borre där jag vet det finns mycket gädda kör jag en riktigt tunn 7trådig titan.
            Är inte glad i FC tafsar. Tycker de håller dåligt mot gäddtänder och vissa har dem för att dämpa flätlinans stumhet. Bättre köra en riktigt bra nylon istället då.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Tänker du på spöt då eller?
              Ja spöt

              Kommentera


              • Just ja, jag har ju en Shimano Casitas 151hg som jag bytte till mig från Classe69 en gång i tiden som jag bestyckade med en honeycomb-spole från Ray's Studio.

                Jag hade glömt bort att jag bytte spole och lager i den... jag spolade på en gul spiderwire 0.15 som jag hade hemma då. Jag har sen satt tillbaka den på ett Svartzonker 12-38g och jiggat abborre med den med beten passandes det spöet. Man får vara lite försiktig för även med maxmängd lina rymmer den knappa 60 meter och oftast ser jag botten på spolen.

                Jag ska testa att lägga på Berkley flouroshield 0.27 och testa den rullen på ett Svartzonker Pro 5-25g med beten under 10g när tempen ute är över 10 grader.

                Jag vet att det inte är några optimala prylar för UL/BFS men det är ändå lite kul att testa vart man kan komma med små medel.

                Kommentera


                • Jag parade ihop min curado BFS med Berkley urnb 3-14g men den klarar av även 2gramare. Men vet ej vad jag ska köpa till slx bfs ??
                  mvh maler

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Tafs till UL fiske är beroende helt var du fiskar. Nu kör jag enbart nylon som huvudlina.
                    Till bäcköring kör jag utan tafs helt. Fiskar jag borre där jag vet det finns mycket gädda kör jag en riktigt tunn 7trådig titan.
                    Är inte glad i FC tafsar. Tycker de håller dåligt mot gäddtänder och vissa har dem för att dämpa flätlinans stumhet. Bättre köra en riktigt bra nylon istället då.
                    Jag brukar köra BFTs titantråd som jag knyter själv till mitt abbore fiske. Men den jag har är nog alldeles för tjock för BFS fisket. Mycket gädda där jag fiskar så får nog köra på BFTs tråd men mycket tunnare än den jag har för mitt vanliga aborre fiske.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Jag brukar köra BFTs titantråd som jag knyter själv till mitt abbore fiske. Men den jag har är nog alldeles för tjock för BFS fisket. Mycket gädda där jag fiskar så får nog köra på BFTs tråd men mycket tunnare än den jag har för mitt vanliga aborre fiske.
                      Kör på en fantastisk tafs från Lucky John som de tyvärr slutat med. Köpte de sista från en butik i Baltikum.
                      Men darts har någon färdig jag hört ska vara bra. Dock inte testat själv.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X