BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Hur stor är skillnaden i fart/acceleration mellan bfs och "vanlig" abborrerulle?

    Jag laddar inte ett ul-spö mindre än jag gör med ett 12-38g spö så i själva startögonblicket torde accelerationen vara likvärdig under någon hundradels sekund när jag släpper tummen från spolen.

    Problem kan däremot uppstå om man får ett perfekt lintrassel i början av kastet med för tungt bete på en vek bfs-spole om linan håller.
    Ingen blir mer glad än mig om så är fallet :-)

    Då kan jag dänga 12g (händer sällan) utan att må dåligt över det.

    Kommentera


    • https://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/page/27

      Man kan ju fråga sig varför ex hedgehog skriver som de gör?
      visst du laddar lika mycket i kastet. Men garanterat ger det tyngre betet en högre acceleration även från starten.

      Kommentera


      • Jag tror att accelerationen precis vid start blir högre (fart) och sliter mer på lagret ju högre vikt. Har aldrig prövat BFS eller keramiska lager men vissa av dem har väl en slags maxvikt angiven som tyder på det?
        https://fishingdiscoveries.com/roro-bearings/

        Kommentera


        • Kan inte någon annan än jag ringa och fråga någon expert på kullager om hur det verkligen är?

          https://cento-kullager.se/kullager-i-norrkoping/

          Fråga gärna om hur det gick att hitta skf-lager eller motsvarande kvalitet i storlek 4-10-4 till mig :-)

          Fråga gärna om dom har små lager med klassning ABEC7 eller högre :-D Nä, gör inte det!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
            Jag missade helt att man kunde välja så vi får se vad jag får.
            Du har ett PM!!! :-)

            Kommentera


            • Du missar några viktiga aspekter. Precis vid kastets början blir det ju faktiskt ett ryck rakt in i lagret genom spolaxeln. Sen när betet flyger genom luften händer det inte mycket. Sen samma sak vid mothugget. Kraften går direkt in i spollagren. Bfs lager med mini kulor är inte direkt kraftigt byggda. De rycken över tid räcker förmodligen för att de lagren ska skära ihop.
              ​​​Sen får folk fiska med vad de vill. Vill de köra slitfiske med en bfs rulle . Kör på det. Jag skulle dock aldrig göra det. De som inte är bfs gör jobbet bättre så jag ser inget skäl till det.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Du missar några viktiga aspekter. Precis vid kastets början blir det ju faktiskt ett ryck rakt in i lagret genom spolaxeln. Sen när betet flyger genom luften händer det inte mycket. Sen samma sak vid mothugget. Kraften går direkt in i spollagren. Bfs lager med mini kulor är inte direkt kraftigt byggda. De rycken över tid räcker förmodligen för att de lagren ska skära ihop.
                ​​​Sen får folk fiska med vad de vill. Vill de köra slitfiske med en bfs rulle . Kör på det. Jag skulle dock aldrig göra det. De som inte är bfs gör jobbet bättre så jag ser inget skäl till det.
                Det är nog riktigt som du skriver. Dock så tror jag inte att det spelar någon roll om Alman eller någon annan hänger på ett bete som väger 12 gram eller till och med lite mer... men man kanske ska undvika beten över 20-25 gram.

                BFS är BFS och ska så vara. Har man råd att skaffa separat utrustning för BFS och förstår innebörden av det så har man garanterat råd med en rigg för "normala" betesvikter och kan då använda den utrustningen istället och spara på "finprylarna" så långt det är möjligt.

                Kommentera


                • Vill bara uppdatera tidigare inlägg gällande okuma hakai. Som tidigare nämnt hade jag svårt att kasta under 7g men rullen trots att okuma lovade 3g. Ja jag vet att det i te är en bfs rulle.

                  Men hör och häpna. Efter att lite finjusteringar och inkastning av rullen så kastade jag 5g längre en min alphas air och detta med ett spö klassat 4-18g och då är det ganska underklassat det spöt.

                  Provade aldrig 3g men ska göra det med rätt spö till. Kommer att komma en bfs modell. Köpa köpa :-)

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Vill bara uppdatera tidigare inlägg gällande okuma hakai. Som tidigare nämnt hade jag svårt att kasta under 7g men rullen trots att okuma lovade 3g. Ja jag vet att det i te är en bfs rulle.

                    Men hör och häpna. Efter att lite finjusteringar och inkastning av rullen så kastade jag 5g längre en min alphas air och detta med ett spö klassat 4-18g och då är det ganska underklassat det spöt.

                    Provade aldrig 3g men ska göra det med rätt spö till. Kommer att komma en bfs modell. Köpa köpa :-)
                    Hakai är en väldigt intressant rulle. Tror de stora faktiskt bör passa sig lite. Okuma kommer nog stort. Synd att de envisas med tillverkning i kina. Hade hoppas de tillverkat den i Taiwan. Då hade jag köpt den. För alla som testat den verkar otroligt nöjda. Men efter Kinas hot och miltär övning så kanske det blir ändring.

                    Kommentera


                    • Den här veven används tydligen på exempelvis ABU 2500... why? :-) Gator Grip heter den om jag fattat rätt...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 072 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X