BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
    Xerup Jema

    Läste om Dankung glassrod att dom "kopierat" http://www.anglo.jp spön. Någon som jobbat för Anglos, eller haft något med deras spön att göra och efterliknat Dankung spöt efter Anglos. Självklart är inte byggkvalite osv i samma klass då det är ett budgetspö men aktion och kast/fiskemässigt är dom lika.

    Väldigt intressant om det stämmer. Vad jag sett på videos med Anglospön så är toppen "mjuk" laddar snabbt och enkelt medans resterande spö är stiffare.
    Vad tycker ni om spöt och hur kastar/använder ni den?
    Vart läste du det?

    Jag har en Mörrum SX1601C Mag med grund spole från AMO med enYGK P.E Line X Braid Upgrade #1.0 på mitt spö och med kastvikt på 5-7 gram flexar mitt spö precis som Saitos spön. Han kastar inte jättelätta beten.

    Jag har bara hunnit kasta lite här hemma på tomten och nu under vintern lite i vardagsrummet med en gummijigg utan skalle som väger 3 gram så jag har ingen direkt fiskepraktisk erfarenhet av spöet men jag gillar det.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
      Vilken rulle är det bäst att försöka hitta en bra grund spole till.
      abu revo4 premiere, daiwa alphas ct70 eller daiwa prorex 100 tror det är första generationen.

      Och gärna bra länkar till spolarna, har funderat ett tag och är nu redo att beställa men tycker Aliexpress är rörig och svårt att hitta på.

      Eller om någon har en spole som ligger och dammar

      Tack på förhand.
      Ahhhhhhhhh.
      jag är så fiskesugen så jag spricker.
      Imorgon drar jag hem till svea rike igen och huvudstaden dår jag tyvärr hört att det är snöstorm.

      Har en till fråga (och ev en till senare) kommer köpa spole från rorolure men man skulle göra ett val av "breake ring" någon som vet vad jag behöver till alphas ct70?

      Sen har jag en gammal amb liggandes som jag inte använder då jag kör borre mest.
      Har sen jag såg en calcutta BFS förstått att runda rullar också kan "BFSas"
      Hur svårt är det för en ambasadure att transformeras?

      Jag fiskar primärt efter abborre med drag>10g som jag skulle vilja kunna kasta med lite bättre precision och rolighet

      När vädret vänder om vill jag vara redo från en trevlig trådkompis inbjudan på lite fiske BFS-style.
      dvs alla i denna tråd

      Mvh tommy
      Senast ändrad av Tommy_Lagebro; 2023-03-09, 17:16.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

        Ahhhhhhhhh.
        jag är så fiskesugen så jag spricker.
        Imorgon drar jag hem till svea rike igen och huvudstaden dår jag tyvärr hört att det är snöstorm.

        Har en till fråga (och ev en till senare) kommer köpa spole från rorolure men man skulle göra ett val av "breakering" någon som vet vad jag behöver till alphas ct70?

        Sen har jag en gamal amb liggandes som jag inte använder då jag kör borre mest.
        Har sen jag såg en calcutta BFS förstått att runda rullar också kan "BFSas"
        Hur svårt är det för en ambasadure att transformeras?

        Jag fiskar primärt efter abborre med drag>10g som jag skulle vilja kunna kasta med lite bättre precision.

        När vädret vänder om vill jag vara redo från en trevlig trådkompis inbjudan på lite fiske BFS-style

        Mvh tommy
        Skriv vad det är för modell på din rundgavlade så blir det lättare att bedöma om det går eller ej.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Skriv vad det är för modell på din rundgavlade så blir det lättare att bedöma om det går eller ej.
          Tja ba.
          gott igenom alla bilder i luren och hittade en bild tillslut.
          Köpte rullen på aktion för några år sen men endast använt den 1 gång.
          Den heter UC 6500 (den nedre)
          om det funkar vad behöver man för spö då?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

            Tja ba.
            gott igenom alla bilder i luren och hittade en bild tillslut.
            Köpte rullen på aktion för några år sen men endast använt den 1 gång.
            Den heter UC 6500 (den nedre)
            om det funkar vad behöver man för spö då?
            Tyvärr så går det inte att bygga om dessa modeller till bfs fiske. Dom modellerna som funkar enligt mig är 1000c, 1500, 2500 och mörrum /sm1600. Sen finns det säkert fler modeller men det är dom jag vet om. Men din går inte att bygga om till bfs fisket.
            Senast ändrad av Alman; 2023-03-09, 19:56.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Tyvärr så går det inte att bygga om dessa modeller till bfs fiske. Dom modellerna som funkar enligt mig är 1000c, 1500, 2500 och mörrum /sm1600. Sen finns det säkert fler modeller men det är dom jag vet om. Men din går inte att bygga om till bfs fisket.
              Tack så mycket för svar och bra tips på rullar jag villhöver nu

              Kommentera


              • Vad som är BFS har diskuterats och kommer diskuteras.
                Jag tror dock att de flesta av oss aldrig kommer se en Ambassadeur 6500 som en BFS-rulle, troligen varken 4500 eller 5500 heller för den delen.

                Men det handlar också mycket om vad den aktuella fiskaren ser som BFS. Idag då många verkar anse beten under 15 gram vara "superlätta" för fiske med multirulle kanske en stor Ambassadeur på ett spö som kastar 5-25 gram eller dylikt faktiskt kan upplevas som "BFS".
                En 6500 med allt kullagrat samt den lättaste och grundaste spole man kan få tag i kan säkerligen mäkta med att kasta 10 gram, men hur bra den gör det eller hur den faktiskt fungera på ett för vikten passande spö är parametrar som troligen utesluter rullen från BFS-genren.

                Med det sagt går det kasta lätt med diverse ABU-rullar i 3600-storlek.
                Har haft flera Mörrum och Max 3600 som utan bekymmer kastat ner en bit under 10 gram, helt utan modifiering.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg


                  Tackar.
                  Det blir beställning när jag kommer hem från semestern.
                  Hej igen.
                  det verkar finnas 2 varianter av spolen.
                  Något med en brake ring, jag vet inte vad det är, har aldrig meckat med mina rullar och har ingen aning vilken som passar min alphas ct70.
                  Någon..... Snälla?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

                    Hej igen.
                    det verkar finnas 2 varianter av spolen.
                    Något med en brake ring, jag vet inte vad det är, har aldrig meckat med mina rullar och har ingen aning vilken som passar min alphas ct70.
                    Någon..... Snälla?
                    Den tunnare ringen ska vara mer lik original. Den tjockare kräver mindre av kastaren.
                    Jag valde den tunnare till min Millionaire då originalspolen kastar tryggt nog. Har inte fått hem den än.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av OGRudan Visa inlägg

                      Den tunnare ringen ska vara mer lik original. Den tjockare kräver mindre av kastaren.
                      Jag valde den tunnare till min Millionaire då originalspolen kastar tryggt nog. Har inte fått hem den än.
                      Aha tackar.
                      jag tycker inte det varit några problem med orginalspolen så jag kör väl oxå på tunnare.

                      Vilken lintjocklek kan passa.
                      Tror jag har en 0.8 hemma nånstans, kan det vara rätt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X