Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Nu är ytterligare en BFS-rulle på väg hem från Japan. Denna är mest tänkt att fiska saltvatten med, men jag har lite ytterligare planer för den också. Jag testade dessvärre positivt för Covid idag, för andra gången. Sist detta skedde köpte jag en rulle, så jag fullföljer traditionen. Tredje gången jag beställer något från Digitaka för övrigt.
-
Många åar som rinner ut i Mälaren är det fiskeförbud i pga att Asp leker i dem. Dessutom finns väldigt lite öring i Mälaren. Att fiska i havsöringens lekåar på vilda öringsmolt när stammen ännu inte klarar sig utan stödutsättningar känns också lite fel. Däremot går det ju att åka till Gävle och Norrtälje för att fiska öring i strömmande vatten. Så inte är jag chanslös inte. Det finns även en spot inne i Stockholm där öringen samlas inför lek, men då är det havsöring med snitt på över 1 kg. Där borde jag kunna testa.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Hur många bäckar rinner inte ut i Mälaren? Och havsöringen leker väl inte nu så det är väl bara att köra.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag spolade av stroft 0.14 och la på Berkley FlouroShield 0.28 på min Curado BFS för att verkligen våga ladda på ordentligt med wobbler på 4 gram i blåsten... :-)
Min kastteknik med så här lätta beten är helt enkelt för dålig så en grövre lina hjälper absolut och jag kan faktiskt inte mäta mig till några skillnader i längd på kasten. Jag borde få hem en spole från roro till den nu i veckan... får väl se om jag spolar på gul stroft i 0.16 till dagar med nära nog stiltje och byter till originalspolen med flouroshield när det blåser.
Just nu är jag mycket nöjd med spö och rulle... ska bara lära mig hantera prylarna också. :-)
Lämna en kommentar:
-
Krya på dig och sjukskriv dig om du inte redan har gjort det... spara dagarna till höstfisket :-)Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFörkyld och hosta under semestern... då tittar jag lite på sånt här, kul att ha verka gilla Ambassadeur, fina miljöer!
https://youtu.be/LMHiujF5BoU
Japanen äter bättre och nyttigare mat och säkert mer välsmakande ute i naturen än jag lyckas åstadkomma hemma i köket :-) Idag blev det blodpudding med råriven vitkål och lingonsylt... det vet han nog inte ens vad det är såvida dom inte matar sina hundar med det...
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Förkyld och hosta under semestern... då tittar jag lite på sånt här, kul att ha verka gilla Ambassadeur, fina miljöer!
Lämna en kommentar:
-
Hur många bäckar rinner inte ut i Mälaren? Och havsöringen leker väl inte nu så det är väl bara att köra.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Klurigt att hitta i Stockholm med omnejd dock, utan att fiska i havsöringens lekbäckar, vilket jag gärna undviker.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Klurigt att hitta i Stockholm med omnejd dock, utan att fiska i havsöringens lekbäckar, vilket jag gärna undviker.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Bara ut och kör. Hittat bäcköring lite överallt i landet när man varit ute och åkt. Bara ringa på närmsta gård och fråga om inte fiskekort finns. Bäcköring är mycket vanligare än du anar.
Lämna en kommentar:
-
Bara ut och kör. Hittat bäcköring lite överallt i landet när man varit ute och åkt. Bara ringa på närmsta gård och fråga om inte fiskekort finns. Bäcköring är mycket vanligare än du anar.Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
Fasiken va jag är avundsjuk. Drömmer om att fiska öring i dess olika skepnader i små strömmande vatten!!!
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Fasiken va jag är avundsjuk. Drömmer om att fiska öring i dess olika skepnader i små strömmande vatten!!!Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Till det fisket förstår jag att flät kan ha fördel. Själv fiskar jag mest bäcköring i riktigt små åar. Om du inte har ett riktigt mjukt spagetti spö som nästan helt saknar någon ryggrad kommer nästan varenda fisk hoppa sig loss med flät.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Savage Gear Micro Dart och de nya jiggskallarna på 1 g, 1,5 g, respektive 2 g från Savage Gear och dessa: https://happyangler.se/produkt/kp-ba...t/#productInfo (finns i 2 g och 3 g också).Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggJag har lite svårt att finna lätta jiggskallar i storlekarna 3/0 och 4/0.
Vad använder ni andra för märken/modell och vart handlar ni dom?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 292 visningar