BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Benjamin S
    replied
    Nu är ytterligare en BFS-rulle på väg hem från Japan. Denna är mest tänkt att fiska saltvatten med, men jag har lite ytterligare planer för den också. Jag testade dessvärre positivt för Covid idag, för andra gången. Sist detta skedde köpte jag en rulle, så jag fullföljer traditionen. Tredje gången jag beställer något från Digitaka för övrigt.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Hur många bäckar rinner inte ut i Mälaren? Och havsöringen leker väl inte nu så det är väl bara att köra.
    Många åar som rinner ut i Mälaren är det fiskeförbud i pga att Asp leker i dem. Dessutom finns väldigt lite öring i Mälaren. Att fiska i havsöringens lekåar på vilda öringsmolt när stammen ännu inte klarar sig utan stödutsättningar känns också lite fel. Däremot går det ju att åka till Gävle och Norrtälje för att fiska öring i strömmande vatten. Så inte är jag chanslös inte. Det finns även en spot inne i Stockholm där öringen samlas inför lek, men då är det havsöring med snitt på över 1 kg. Där borde jag kunna testa.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Jag spolade av stroft 0.14 och la på Berkley FlouroShield 0.28 på min Curado BFS för att verkligen våga ladda på ordentligt med wobbler på 4 gram i blåsten... :-)

Min kastteknik med så här lätta beten är helt enkelt för dålig så en grövre lina hjälper absolut och jag kan faktiskt inte mäta mig till några skillnader i längd på kasten. Jag borde få hem en spole från roro till den nu i veckan... får väl se om jag spolar på gul stroft i 0.16 till dagar med nära nog stiltje och byter till originalspolen med flouroshield när det blåser.

Just nu är jag mycket nöjd med spö och rulle... ska bara lära mig hantera prylarna också. :-)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Förkyld och hosta under semestern... då tittar jag lite på sånt här, kul att ha verka gilla Ambassadeur, fina miljöer!
    https://youtu.be/LMHiujF5BoU
    Krya på dig och sjukskriv dig om du inte redan har gjort det... spara dagarna till höstfisket :-)

Japanen äter bättre och nyttigare mat och säkert mer välsmakande ute i naturen än jag lyckas åstadkomma hemma i köket :-) Idag blev det blodpudding med råriven vitkål och lingonsylt... det vet han nog inte ens vad det är såvida dom inte matar sina hundar med det...

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Förkyld och hosta under semestern... då tittar jag lite på sånt här, kul att ha verka gilla Ambassadeur, fina miljöer!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Klurigt att hitta i Stockholm med omnejd dock, utan att fiska i havsöringens lekbäckar, vilket jag gärna undviker.
    Hur många bäckar rinner inte ut i Mälaren? Och havsöringen leker väl inte nu så det är väl bara att köra.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied

Bara ut och kör. Hittat bäcköring lite överallt i landet när man varit ute och åkt. Bara ringa på närmsta gård och fråga om inte fiskekort finns. Bäcköring är mycket vanligare än du anar.
    Klurigt att hitta i Stockholm med omnejd dock, utan att fiska i havsöringens lekbäckar, vilket jag gärna undviker.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

Fasiken va jag är avundsjuk. Drömmer om att fiska öring i dess olika skepnader i små strömmande vatten!!!
    Bara ut och kör. Hittat bäcköring lite överallt i landet när man varit ute och åkt. Bara ringa på närmsta gård och fråga om inte fiskekort finns. Bäcköring är mycket vanligare än du anar.

Lämna en kommentar:

• Storborre
    replied

Till det fisket förstår jag att flät kan ha fördel. Själv fiskar jag mest bäcköring i riktigt små åar. Om du inte har ett riktigt mjukt spagetti spö som nästan helt saknar någon ryggrad kommer nästan varenda fisk hoppa sig loss med flät.
    Fasiken va jag är avundsjuk. Drömmer om att fiska öring i dess olika skepnader i små strömmande vatten!!!

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag har lite svårt att finna lätta jiggskallar i storlekarna 3/0 och 4/0.

Vad använder ni andra för märken/modell och vart handlar ni dom?
    Savage Gear Micro Dart och de nya jiggskallarna på 1 g, 1,5 g, respektive 2 g från Savage Gear och dessa: https://happyangler.se/produkt/kp-ba...t/#productInfo (finns i 2 g och 3 g också).

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
271 292 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13