Årets bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets bete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Scout Swimmer hot pike utan tvivel för min del

    Kommentera


    • #12
      Alltid mepps aglia spinnare storlek 3 koppar/svart för mig. Varje år!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Fiffi Visa inlägg

        Hej Leif! Jag tror att TS frågar efter att man personligen utser ett specifikt bete (fabrikat / färg) som sitt eget 'bästa/roligaste' baserat på de roligaste stunderna från året. T.ex. Röd Reflex eller Hi-Lo etc.

        OT: Årets bete för mig blir det något oexotiska Westin Swim 12cm suspending i GT, har haft absolut roligast hugg på det iår.
        ----------------------------------

        Hej Fiffi;

        Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz wobbler i färgerna Abborre "Yellow Perch", "Blue Silver" och "Tiger Stripe" har hjälpt mig att fånga många Stora Gäddor genom åren....

        Vill du se lite av mina bilder genom åren kan du gå in på Google och skriva Leif Engström fiske i sökrutan... https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1344&bih=699

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Ps. Är ovanstående svar bättre? Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-10-23, 16:50.

        Kommentera


        • #14
          Har 2 possitiva överraskningar i år
          Beast paddle tail i alla stl har visats sig funka fantastiskt bra. Började med en 16cm som väger 30 gr ungefär var tänkt till vänners ungar när dom var med i båten i somras & det betet drog fisk på löpandeband. Så nu har jag investerat i alla stl för gädda & den drar fisk varje gång vi är ute. Provade även 10cm för borre även den rockar. Så nu har även polarna köpt dom. Golden roach & firetiger är klara favoriter

          Söders Scout swim har också varit framgångsrik vet inte om det var en överraskning att den skulle funka, den gör samma sak som westin swim går i S-kurvor men den väger lite mer & har en bredare kropp så den borde flytta lite mer vatten, Firetiger & röd/svart har varit favoriterna

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            ----------------------------------

            Hej Fiffi;

            Tror det gör man i kyrkan....

            För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!
            För ett lyckat senhöstfiske efter gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt gäddan med stort "G".
            Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet gäddan hugger vid. Någon gång kan gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter stor gädda. Ledade wobbler som Bomber 16J och Cisco Kid CKJ Wrangler, som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera stora gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

            I november och december fungerar gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade Bomber 16J wobblern mot en mera djupgående wobbler som Cisco Kid 600 och CKJ Wrangler, Rebel DJ30S samt Swim Whizz Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

            Stora gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du stora gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Med all respekt för din fiskekunskap, ibland känns det inte som att du läser vad som frågas. Ditt svar här är ett jätteuttömmande svar på en helt annan fråga. Nämligen "hur fångar man stor gädda på hösten?". Eller hur.

            Ditt svar på min fråga är kanske nått i stil med "Jag har inget favoritbete rent generellt, jag analyserar de yttre förutsättningarna och väljer det bete som jag vet av erfarenhet är mest fångstgivande"
            Eller?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg

              Med all respekt för din fiskekunskap, ibland känns det inte som att du läser vad som frågas. Ditt svar här är ett jätteuttömmande svar på en helt annan fråga. Nämligen "hur fångar man stor gädda på hösten?". Eller hur.

              Ditt svar på min fråga är kanske nått i stil med "Jag har inget favoritbete rent generellt, jag analyserar de yttre förutsättningarna och väljer det bete som jag vet av erfarenhet är mest fångstgivande"
              Eller?
              -----------------------------------------

              Hej Sndn;

              Du har helt rätt beträffande mitt svar som var en direkt kopia av mitt eget gamla Gäddfisketips Nr 32 av 34 ett tips jag tidsmässigt tyckte passade bra just nu på senhösten...

              Nya beten som får titeln "Årets bete" kommer och försvinner varje år. De flesta av dem är ofta kopior på liknande beten som funnits i massor av år...

              Vad det gäller favoritbeten kan du backa några rader och läsa mitt tidigare svar till Fiffi..

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm



              .









              Kommentera


              • #17
                Hej Old Firehand "Tror" kan man också skriva för att lite mjukare lägga fram till någon som missförstått eller ignorerat ämnet för tråden att det vore trevligt att diskutera det som trådskaparen ämnar. Jag finner det ledsamt när forumet är nästintill dött och att när en relativt ny medlem bemödar sig att bidra till aktiviteten så möts denne av off-topic klipp & klistra svar i sin tråd.

                Med det sagt så tackar jag för råden för ett lyckat höstfiske! Och vill passa på att fråga om det är något utav Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz wobbler som varit ovanligt givande för dig just den här säsongen?

                Kommentera


                • #18
                  Mitt röst gå till Chatterbait eller Ned rig. Har iofs fiskat med det i 3 år- men det är först nu att många har börjad upptäcka dessa grymma beten

                  Kommentera


                  • #19
                    Mina egna jiggar har utklassat allt på både Gös och Borre :-) så det blir till att gjuta på sig lite tills nästa säsong :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #20
                      För mig har årets bete varit en träjerk som en kompis gjorde till mig för 5-6 år sedan. Fina S-kurvor och vickar medan den sjunker, den har gett fina överraskningar i år. Har använt den lite extra i år så därför får den vara med. Annars skulle jag nog säga lilla peto eller Westin swim bara för att de båda fångar fisk och är enkla att fiska med.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 869 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X