Rulltips önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulltips önskas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Daiwa tatula i 100/200 storlek.
    Fördel: kan hittas billigt på FS eftersom det är en vanlig rulle och säljs ganska ofta i forumet (brukar väl ligga runt tusenlappen?)
    Finns dessutom trimspolar ganska billigt på aliexpress om du vill kasta längre. Joens har någon film på youtube och det såg ut som att det flög av lina med trimspolen på.

    Daiwas kastbromssystem är väl det nästlängstkastande efter DC allt annat lika?

    Om du inte har preferens för fabrikat skulle jag säga att det är ett väldigt säkert kort.
    Skulle inte klassa DC som längstkastande. Enligt min erfarenhet kastar Abus IVCB-6 med en polerad bromsring absolut längst. Efter det kommer Shimanos FTB (Finesse Tuned Braking). DC hindrar dessutom kastlängd en del med trimspolar har jag märkt.

    Kommentera


    • #12
      DC och Tatulan kastar nästan lika långt (har tre olika DC rullar och fyra Tatulor). Av alla otrimmade rullar är nya Metanium Mgl överlägsen. Jag kastar upp till tio meter längre än med Metanium DC. Men den bästa för pengarna är Tatulan. Förhållande vis billig, pålitlig och lätt kastande.

      Kommentera


      • #13
        Sadda, vad blire rå

        Kommentera


        • #14
          "Daiwas kastbromssystem är väl det nästlängstkastande efter DC allt annat lika?" (allt annat lika = samma spole, samma mängd lina, samma bete, likadan kastteknik osv.)
          Om ni tror jag hittar på så är min källa härifrån.

          https://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm

          Kommentera


          • #15
            "Daiwas kastbromssystem är väl det nästlängstkastande efter DC allt annat lika?" (allt annat lika = samma vikt på spole och utseende, samma mängd lina, samma bete, likadan kastteknik osv.)
            Om ni tror jag hittar på så är min källa härifrån.

            https://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm

            Jag fattar att man kan kasta längre med annat bromssystem och det är väl det som räknas i praktiken så ni har ju rätt men det var inte det jag pratade om.

            Kommentera


            • #16
              Hörru " rullnördar" ( skrivet med glimten i ögat ) nu börjar ni spåra ur.... Jag vill ha en bra rulle för runt 1500:- Det kommer sitta en mjuk flätlina i 0.13 el.0.12. Om jag sen kastar 25 eller 30 meter kvittar. Den ska ha en slirbroms som fixar .när det hugger på en grön slemmis i 5-6 kg klassen.
              Den kommer inte att trimmas, den kommer att servas när jag tycker att den behöver det.
              Så.... kom med förslag!!
              Enl er som.svarat här så är det väl en tatula jag ska köpa. Även om jag gillar min X8

              Kommentera


              • #17
                Sadda jag har en Daiwa TD-Z US-Trail som jag funderar på att sälja :-) 2 hundralappar över din budget, men den är värd det :-) hör av dig om du är intresserad :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Jag har ditt nr Classe vet att du int3 säljer skräp. Kanske t.o.m rensar dig på allt du äger... när vi pratar fiskegrejor.....

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                    Hörru " rullnördar" ( skrivet med glimten i ögat ) nu börjar ni spåra ur.... Jag vill ha en bra rulle för runt 1500:- Det kommer sitta en mjuk flätlina i 0.13 el.0.12. Om jag sen kastar 25 eller 30 meter kvittar. Den ska ha en slirbroms som fixar .när det hugger på en grön slemmis i 5-6 kg klassen.
                    Den kommer inte att trimmas, den kommer att servas när jag tycker att den behöver det.
                    Så.... kom med förslag!!
                    Enl er som.svarat här så är det väl en tatula jag ska köpa. Även om jag gillar min X8
                    Köp en Shimano SLX lr Daiwa Fuego så har du rulle å lina för 1500kr.

                    Kommentera


                    • #20
                      Rusty Hook!! Long time no see....

                      Lina har jag redan inköpt så där sparar jag ca 300

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X