Haspelrulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Håller med anteman om att man inte behöver lägga massor av deg på en rulle. Mer en fråga om hur mycket man fiskar och " känslan " av o ha en lite vassare/dyrare rulle. En haspel för 6kkr är inte per automatik 3ggr bättre än en för 2kkr. Om jag kör drag gärna snapsdrag ( 20) så har jag beteslås, enkelkrok och 2 ringar. Genomlöpare: lekande, beteslås mot huvudlinan. Grov fluo 0.40-45 2 gummikulor draget 2 gummikulor och enkelkrok
    Bombarda: flätlinan genom dobben , gummikula , plaströr avklippt fr ngn gammal dobb finns en del stela tubslangar som funkar 8-10 cm , gummikula , lekande tafs 3.5 och
    " nappefluga".
    Funkar för mig - Peter b

    Kommentera


    • #12
      Kan rekommendera shimano nasci, mycket för pengarna och står emot saltvatten bra. Kör själv en sådan med 0,13 spiderwire till Hö-fisket, en högutväxlad storlek 3000.
      Jag brukar knyta ett beteslås med lekande i huvudlinan med en pärla ovanför som jag trycker fast på lekandet, detta för att skydda toppöglan. Har färdigknutna fc-tafsar och genomlöpsbeten samt bombardaflöten med lekanden som jag smidigt kan byta mellan genom att bara haka fast i beteslåset. Riktigt skönt att slippa knyta om när det är kallt som fan och blåser som det ju oftast gör vid detta fiske.

      Kommentera


      • #13
        Jag har fiskat med ett gäng olika rullar för havsöring senaste tiden. 2500, 3000C och 4000C Daiwa LT och Shimano 2500. Och det jag kan säga är att alla varianter funkar lika bra. Utväxling kan jag inte dra någon direkt slutsats om får fisk med både hög och låg utväxling men att jag har en känsla av att det kan vara viss fördel åt att ta det lite lugnare. Med flugspö så får man ju jobba på bra för att komma nära de hastigheter man lätt når med spinnspö.

        Det jag vill rekommendera att tänka på när det gäller utväxling är att tänka på om man vet att man kommer fiska på djupare vatten då tycker jag det är lite bekvämare med en mer normal utväxling då det blir tyngre med hög utväxling.

        Kommentera


        • #14
          Överväg en grundare spole än de vanliga, t ex Daiwa 2500, inte 2500D eller Shimano 2500S före 2500. Kör man tunn abborre- eller havsöringslina så kan det räcka med råge och man slipper en massa backinglina. Min Daiwa LT 2500-XH rymmer precis 120m 0,13 av Sufix 832 tejpad på spolen (inte 190m 0,13 enl. Daiwaspec) lagom, bara att vända om något år eller tre givet hur mkt den jobbat...
          Senast ändrad av anteman; 2021-12-01, 19:34.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Stugan Visa inlägg

            Tack!



            Många år sedan jag fiskade med nylon, gillar flätlina mer. Varför väljer du att köra med nylon?



            Tack för utförligt svar Peter!

            Betesvikt 10-30g på mitt spö, kastar drag runt 20g. Tafs använder jag fluorocarbon 0.30mm. Insåg precis att linan på rullen är 0.13mm/8.2kg, så det borde fungera fint utifrån vad du beskriver.

            Upplevde senast ett flertal knutar på linan vid utkast, vilket jag i stort sett aldrig varit med om förut vid fiske med haspel. Började därför fundera om kustwobbler snurrar och tvinnar linan vilket kan orsaka knutar i linan, och därav om ett lekande var nödvändigt.

            Jag riggade som jag gör för gädda/abborre/gös, vilket är fluorocarbontafs knuten med skarvknut mot flätlina och ett beteslås utan lekande.

            Vad tror du kan vara orsaken till linknutarna?
            Nylon är bra till laxartade dampfiskar pga stretchet i linan och fiskar du vintertid med minusgrader har du inte alls samma problem med isbildning som en vattensugande flätlina ger…

            Kommentera


            • #16
              Flätlina å minusgrader =katastrof

              Kommentera


              • #17
                Har använd Sunline Xplasma under några år och den fungerar utan några problem vid vinterfiske. Använder nu Sunline ADV och den är till och med ännu bättre vid minusgrader. Använder diametern 0.187 mm motsvarar en normal 0.13 lina.

                Kommentera


                • #18
                  Ja Xplasma har väl ngn slags smält yta (?) och Adv en djup "impregnering" tror jag.

                  Hur länge har du kört den senare, en eller i vart fall två säsonger? Funderar på livslängden på den marknadsförda, reella (?) egenskapen att repellera vatten...

                  Bökigt det där med skilda diametrar på olika linor som många vet, kör man t ex Sufix 832 0,13 så är frågan om den är som Adv 0,187... vilken, vilka 0,13 jämför du med?

                  Kommentera


                  • #19
                    Xplasma har jag använt i ca 3 år, Linan har tappat lite i färg, men ser ut som ny.
                    ADV har jag använt ca 50 fiske dagar, ser ut som när jag spolade på linan.
                    linan är extremt slät och kastar väldigt långt. Enda nackdelen är att det inte finns i en synligare färg.
                    ​​​​​​

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                      Xplasma har jag använt i ca 3 år, Linan har tappat lite i färg, men ser ut som ny.
                      ADV har jag använt ca 50 fiske dagar, ser ut som när jag spolade på linan.
                      linan är extremt slät och kastar väldigt långt. Enda nackdelen är att det inte finns i en synligare färg.
                      ​​​​​​
                      Tack! vilka 0,13 upplever du ungefär som Adv 0,187? Bra att veta som referens.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X