Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Dyker upp ibland på annonser, Japanska marknade har det funnits från och till. Jag sålde en 4601 för ett tag sen, visserligen för 3000:-
    Men visst dyker dom upp ibland :-)
    Jag håller hårt i mina 2 nu som jag har :-)
    Sportfiskeboden sålde trimmade 4000 SZ för ett tag sen, vet ej om dom gör det nu :-)
    Ursäkta för OT: Gäller prisbilden även för högervevade 4000? Vänstervevade är ovanliga, hittade själv en i en liten lokal fiskebutik som jag sedan sålde vidare.

För att återkomma till ämnet. Fiskade själv med en curado dc 151 under säsongen. Det är en trevlig rulle men kanske lite för klumpig för att passa ner till 10 gram även om den klarar det med. Sedan var jag inte jätteimponerad av bromsen, kändes både hackig och opålitlig. Lämplig för gäddspinn light skulle jag säga.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Var hittar du nya 4000 rullar att köpa? Har inte sett någon butik som har någon 4000 på länge. Köpte en 4600c3 på rea från Danmark i början på året. Sen dess har jag inte sett någon. Tradera priserna nu är ju löjliga.
    Dyker upp ibland på annonser, Japanska marknade har det funnits från och till. Jag sålde en 4601 för ett tag sen, visserligen för 3000:-
    Men visst dyker dom upp ibland :-)
    Jag håller hårt i mina 2 nu som jag har :-)
    Sportfiskeboden sålde trimmade 4000 SZ för ett tag sen, vet ej om dom gör det nu :-)

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    För 2500:- får du en trimmad Ambassadeur 4000 rulle som kommer hålla livet ut och lite till :-)

Plus att du har en rulle för tyngre fiske oxå om du vill, bara byta spole. Gedigen byggd och inte så Plastig som Nästan alla LP rullar är :-)

För att Citera OF:
    Ingen vet hur gammal en Ambassadeur blir :-)
    Var hittar du nya 4000 rullar att köpa? Har inte sett någon butik som har någon 4000 på länge. Köpte en 4600c3 på rea från Danmark i början på året. Sen dess har jag inte sett någon. Tradera priserna nu är ju löjliga.

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Click image for larger version

Name:	724BCE47-8760-4A6D-9EFC-D7610A0D5B1C.jpeg
Views:	1043
Size:	21,9 KB
ID:	2592330
    För 2500:- får du en trimmad Ambassadeur 4000 rulle som kommer hålla livet ut och lite till :-)

Plus att du har en rulle för tyngre fiske oxå om du vill, bara byta spole. Gedigen byggd och inte så Plastig som Nästan alla LP rullar är :-)

För att Citera OF:
    Vill man ha lätt så faller ambassadeuren bort en alphas på det ags jag har väger under 300g med Lina spö och rulle
    Senast ändrad av Sundström76; 2021-12-21, 20:11.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg

Tack för detta svaret. Har nu läst på en massa om alla rullar du tipsade om och det landade på Alphas rullen, den är nu beställd!
    Kul att jag kunde hjälpa till!

Lämna en kommentar:

• krillzen
    replied

För att Citera OF:
    Jag är inte intresserad av rundgavlade rullar men tackar för tipset! Tycker dom är på tok för klumpiga.

Lämna en kommentar:

• krillzen
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Måste det vara Shimano? Daiwa är faktiskt bättre på att hantera de aktuella vikterna vi pratar om. Jag har ett stort tips till dig när det kommer till multirulle av Daiwa i den prisklassen. Nämligen Daiwa Alphas SV TW 800. Det är definitivt den bästa rullen i den prisklassen. Jag har skrivit om varför det är så i en annan tråd. Jag kopierar in vad jag skrev där i den här tråden också:

"Jag skulle tipsa om Daiwa Alphas SV TW. Den rullen går för ca 2500 kr, men presterar som en rulle för mycket mer. Den har stora fördelar över liknande rullar i sin prisklass. Jämfört med en Daiwa Tatula eller en Daiwa Prorex, som har ett pinionstöd som består av att spolaxeln går genom drevet och ett kullager som håller drevet centrerat, har Alphas två kullager som håller piniondrevet centrerat och därmed en spole som har en förkortad spolaxel. Detta är det bästa pinionstödet du kan hitta på en lågprofilare. Det är inte bara hållbarare i det långa loppet, utan det bidrar också till en lenare känsla under press. Press i det här fallet innebär invevning av fisk samt beten som trycker mycket vatten (crankbaits, lipless cranks, bladebaits, chatterbaits, jiggar med stor paddel etc.). I och med att spolaxeln inte går igenom piniondrevet kommer också spolen utsättas för mindre mängd friktion, vilket på pappret ger längre kast, iaf om du ställer in den mekaniska bromsen på rullen rätt. Rätt inställning innebär att du låter spolen ha lite glapp i sidled, så att inte den mekaniska friktionsbromsen bromsar kastet något alls.

Utöver dessa funktioner tycker jag att rullen känns luftigare än några andra rullar i den här prisklassen. Shimano Curado har t.ex också två kullager som stöd för piniondrevet, men den känns tightare och något mer "begränsad" i invevningen. Alphas SV TW är luftigare eftersom att den saknar resonans och motstånd i både kast och invevning. Kasten på en Alphas SV TW känns helt fantastiska. Du behöver knappt ta i för att få ut betet långt. Om du fiskar med rullen med magnetbromsen inställd på 2, 3 eller 4 (lite beroende på hur van din tumme är), samt har den mekaniska bromsen inställd så att spolen har lite glapp i sidled, kommer du förstå vad jag menar. Kastkänslan är överlägsen någon annan rulle i den prisklassen. Det här är en mycket fin kvalité som du sällan hittar i rullar under 3500 kr. En Shimano Curado har inte den där luftiga och fria känslan i kasten, eftersom att rullen har en annan typ av broms. För övrigt är Alphas SV TW lättare än vad Shimano Curado är vilket är mycket trevligt till abborrfisket. En lättare rulle minskar slit.

Jag skulle inte säga att det finns så många bra alternativ till den här rullen i Sverige faktiskt. Shimano Curado K MGL 70/71 är tvåa bakom Daiwa Alphas SV TW 800. Det enda negativa är att Alphas SV TW enbart finns i 7.1:1 och 8.1:1 utväxling. Är du okej med denna utväxling tycker jag att du ska köpa en. Hittar du den inte i Sverige finns den troligtvis att beställa från Japan. Jag har testat många olika rullar, men jag tror att Alphas SV TW kan vara den bästa jag testat i prisklassen den ligger i. Jag tipsade en kompis om den och han är riktigt nöjd. Han parade ihop den med ett Daiwa Prorex AGS. Den combon är riktigt trevlig till allround."

Jag kan lägga till att magnetbromsen kan ställas in så att rullen blir trasselfri i motvind om du inte har en extremt van tumme. Shimanos centrifugalbromsade rullar har inte lika känsliga bromsinställningar. DC (Digital Control) tycker jag är överbromsande, även om jag fiskar med den på inställning 1 och 2 (de lägsta inställningarna). Jag experimenterade en hel del med linmängd och olika bromsinställningar, men med beten lättare än 10 g samt beten tyngre än 25 g tycker jag att den rullen bromsar onödigt mycket. Kasten är hyfsat långa, men jag kastar inte så exakt som jag vill och absolut inte så fritt och motståndsfritt som jag vill. Till beten under 10 g är DC inte rätt anser jag. Om du ska välja någon Shimano, välj Curado K 70/71 MGL. Den är riktigt trevlig. Daiwa Alphas SV TW 800 är dock vassare.

Kan tillägga att Daiwa Tatula SV TW och Prorex PE TW 1000 båda två är bättre på att hantera det viktspannet du vill kasta än någon Shimano i den prisklassen med undantag för Curado K 70/71 MGL. SV spolen är väldigt kompetent när det kommer till låga vikter. Likaså PE spolen på Prorexen.
    Tack för detta svaret. Har nu läst på en massa om alla rullar du tipsade om och det landade på Alphas rullen, den är nu beställd!

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied

För att Citera OF:

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja nya Alphas och Zillion är lite alldagliga, denna customfärgade (ceracote, dyrt!) syster något mer iögonfallande, fast helst med svarta knoppar.

Click image for larger version

Name:	IMG_4130.jpg
Views:	2942
Size:	602,4 KB
ID:	2592268

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Benjamin s tips är faktiskt bra , gjorde misstaget att fråga och fick samma svar och det slutade med en sån istället för en revo exd och det var stor skillnad åt det bättre hållet.
    utseendet är inte värst imponerande men en trevlig rulle är det
    Senast ändrad av Sundström76; 2021-12-20, 19:35.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
277 338 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13