Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle till Aborrefisket.
Collapse
X
-
5-30 gram. det som gör rullen så speciell är att den är så vridstyv, så att du får bättre kontakt med betet. Kastar otroligt lång och är liten och smidigt och välbyggd. Mässingdrev och en len broms. Minus är att bromsen kunde vara lite starkare.
-
Nån särskild metod den gör sig allra bäst till enligt dig?Ursprungligen postat av Julle68 Visa inläggÄr ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.
Vilket viktspann kastar du med en Metanium?
Lämna en kommentar:
-
Metanium DC är inte värd pengarna. Micro Module och aluminium fungerar inte bra ihop. Efter några månader brukar rullen bli riktigt raspig och dreven måste då bytas. Till slut brukar man byta till mässingdrev. Nya Metanium MGL 2020 är en mer förfinad samt hållbarare rulle. Jag äger en Shimano Bantam MGL. Metanium MGL påminner mycket om den. Min Bantam är mycket trevlig. Däremot är inte kullagren i min Bantam särskilt korrosionsbeständiga. Jag har fiskat en del med den, men kullagren blev rostiga snabbt. Jag har bytt mina spollager till keramhybridlager, men det ena pinionlagret har börjat kännas raspigt. Var därför noga med att skölja av din Shimano Metanium MGL 2020 under kranen när du kommer hem.Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
DC eller MGL?
Lämna en kommentar:
-
DC eller MGL?Ursprungligen postat av Julle68 Visa inläggÄr ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.
Lämna en kommentar:
-
Är ett gammalt Daiwa freak. Men testade en metanium 2020 och äger nu tre stycken. Tycker att de är underbara. Så jag skulle slå till.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Och om man skulle "trotsa" detta och ändå vilja hålla sig till Shimano och från en svensk butik...Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag hade kollat på en Daiwa Zillion SV TW 1000, fast från Japan. Där kostar den nämligen inte lika mycket som i Sverige. Här har du en video som beskriver hur bra den är: https://youtu.be/0ZYO-A1Rh_M
Metanium har jag varit inne lite på tidigare, vettigt val?
Lämna en kommentar:
-
Landade på ett w6 med trigger, 5-15g, älskar det spöt.
Tackar för alla tips.
Lämna en kommentar:
-
Menar du möjligtvis Poison Adrena/Zodias i 4-12 klassning? De har en uppsjö modeller enl katalogen men ingen 4-21 g vad jag kan se.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
AGS 3-15 g är ett suveränt spö till crankbaitfiske. Det är enligt mig för mjukt för att vara optimalt till allround och/eller jiggfiske. Westin W6 är ett bra spö, men jag tycker det är lite överprisat för vad du får för pengarna kontra märken som St.Croix, Daiwa, Shimano, Megabass, Legit Design och även kontra spön du kan beställa från den japanska marknaden. Kan du tänka dig ett Westin W6 kanske du kan tänka dig ett Shimano Poison Adrena casting också (4-21 g) eller den nya modellen (ej gamla) på Shimano Zodias (4-21 g). Kan du köpa ett Poison Adrena tycker jag du ska göra det, för det är bland de skönaste spöna som finns att fiska med på marknaden. De är endelade tåls att nämnas. Ska du ha ett tvådelat kan du beställa ett Megabass Levante 3,5-14 g. Helst från Japan, då Levante är betydligt billigare där än i Sverige.
Lämna en kommentar:
-
Jag hade kollat på en Daiwa Zillion SV TW 1000, fast från Japan. Där kostar den nämligen inte lika mycket som i Sverige. Här har du en video som beskriver hur bra den är: https://youtu.be/0ZYO-A1Rh_MUrsprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
Intressant läsning, det märks att du vet vad du pratar om!
Om man skulle vilja ha en lågprofilare för lite tyngre abborr- samt gösfiske, alltså ca 15-30g spannet - vad skulle du rekommendera där?
Även jag är nog mest sugen på en Shimano egentligen men är öppen för andra vettiga förslag.
Prismässigt har jag tänkt att lägga mig i mellansegmentet, typ 3000kr.
Är en Curado MGL 71 för "klen" för ovan nämnda vikter?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
277 171 visningar