Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nephilim
    replied
    Ursprungligen postat av Arka1337 Visa inlägg
    Nej det är inte PE. Den på upplev har jag kollat på men den är slut i lager överallt, billigaste Prorez PE SV TW ligger runt 2100 typ och det blir lite dyrt för mig.
    Jag förstår
    Då hade nog jag gått på Prorex SV TW 100, vad jag vet så är det i princip en Tatula och den har fortfarande den något grundare SV spolen.

Lämna en kommentar:

• Arka1337
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Är det Prorex PE SV TW du menar (annars såg jag att några sidor, bland annat upplev har den på kampanj för ~1700) så tycker jag absolut att du ska köra på den, särskilt om du har tänkt använda tunn flätlina.. Jag har haft min i lite över ett år och är supernöjd. Kastar stabilt med fem gram och uppåt, lättare än så har jag inte brytt mig om att testa då mitt spö ändå inte laddar över huvud taget då.

SLX har jag bara erfarenhet av DC-varianten, trevlig rulle men Prorexen känns som en mycket stabilare rulle.
    Nej det är inte PE. Den på upplev har jag kollat på men den är slut i lager överallt, billigaste Prorez PE SV TW ligger runt 2100 typ och det blir lite dyrt för mig.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Ursprungligen postat av Arka1337 Visa inlägg
    Tja
    Ska köpa mig en ny rulle och skulle behöva lite råd. Står mellan Tatula eller Shimano.
    Det är en Shimano SLX XT 151XG jag har kollat på,den är inom min budget och verkar okej. Sedan har jag kollat på Tatula men verkar inte finnas några Tatula SV TW 103 från 2017 i lager någonstans, de kanske är för gamla? Så jag undrar om jag ska satsa på en shimano SLXXT 151 XG eller en vanlig Daiwa tatula 100. Eller så finns det en Prorex SV TW 100 i lokala fiskeaffären ganska billigt, inte den nya då.
    Som ni kanske märker har jag inte så mycket koll vad det är jag pratar om men hoppas ni förstår
    Är det Prorex PE SV TW du menar (annars såg jag att några sidor, bland annat upplev har den på kampanj för ~1700) så tycker jag absolut att du ska köra på den, särskilt om du har tänkt använda tunn flätlina.. Jag har haft min i lite över ett år och är supernöjd. Kastar stabilt med fem gram och uppåt, lättare än så har jag inte brytt mig om att testa då mitt spö ändå inte laddar över huvud taget då.

SLX har jag bara erfarenhet av DC-varianten, trevlig rulle men Prorexen känns som en mycket stabilare rulle.

Lämna en kommentar:

• Arka1337
    replied
    Tja
    Ska köpa mig en ny rulle och skulle behöva lite råd. Står mellan Tatula eller Shimano.
    Det är en Shimano SLX XT 151XG jag har kollat på,den är inom min budget och verkar okej. Sedan har jag kollat på Tatula men verkar inte finnas några Tatula SV TW 103 från 2017 i lager någonstans, de kanske är för gamla? Så jag undrar om jag ska satsa på en shimano SLXXT 151 XG eller en vanlig Daiwa tatula 100. Eller så finns det en Prorex SV TW 100 i lokala fiskeaffären ganska billigt, inte den nya då.
    Som ni kanske märker har jag inte så mycket koll vad det är jag pratar om men hoppas ni förstår
    Senast ändrad av Arka1337; 2022-01-03, 01:33.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Satt i amazon-appen och bläddrade, lade till både en Alphas 800 samt en Zillion 1000 i kundvagnen och skulle gå vidare och kolla vad slutpriset hamnar på. Sen släppte jag telefonen och ställde undan min lakrits.

sätter mig och plockar upp telefonen igen, och klickade på ”proceed to checkout ” trodde jag (det stod ”place your order in sek” och plötsligt var beställningen lagd och snabbare än ögat hamnade en orderbekräftelse i inkorgen på mailen.

Har för mig att jag läst om någon annan som gjort något liknande på amazon.

klantigt ja, men får ju snart glädja mig med två nya rullar i lite mer high-end än vad jag är van vid..
    Det här var ungefär såhär jag råkade beställa min Daiwa Millionaire CT SV. Jag är nog den personen du syftar på som råkade göra samma sak. I mitt fall var det dock översättningsfunktionen som lurade mig. Två knapptryck och så är varan beställd. Man vet inte ens att man beställt den om man inte är uppmärksam, utan det får man reda på av orderbekräftelsen. Häver då ordern efter att du får orderbekräftelsen måste du betala ca 450 kr i "service fee" och frakt. Aja, hoppas du blir nöjd med rullarna nu när du råkade beställa hem båda två.

Lämna en kommentar:

• Mattiaz
    replied
    Hmm, ja, man trycker på något så tydligt som ”place your order” ser jag nu.
    jaja, gjort är gjort och även om möjligheten finns för mig att häva ordern så får det vara.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Nu minns jag inte hur stegen gick till senast i höstas jag köpte men betalar man inte efter "check out" innan man får en bekräftelse på lagd och betalda vara?

Lämna en kommentar:

• Mattiaz
    replied
    Satt i amazon-appen och bläddrade, lade till både en Alphas 800 samt en Zillion 1000 i kundvagnen och skulle gå vidare och kolla vad slutpriset hamnar på. Sen släppte jag telefonen och ställde undan min lakrits.

sätter mig och plockar upp telefonen igen, och klickade på ”proceed to checkout ” trodde jag (det stod ”place your order in sek” och plötsligt var beställningen lagd och snabbare än ögat hamnade en orderbekräftelse i inkorgen på mailen.

Har för mig att jag läst om någon annan som gjort något liknande på amazon.

klantigt ja, men får ju snart glädja mig med två nya rullar i lite mer high-end än vad jag är van vid..
    Senast ändrad av Mattiaz; 2022-01-02, 22:18.

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Du har nog rätt, "fjäderpinnen" glider, släpar sig över varje kugge mellan varje "klick", måhända kan lite fett/olja och lägre fjädertryck (och ljud) göra nytta?
    Bromslamellen i Carbontex (?) ska väl ha lite fett eller går den bäst "torr"?

Sagisi har en annan konstruktion som inte "släpar" på kuggarna på samma sätt, mera på/av s a s, kanske lite mer tekniskt förfinad. Hållbarheten över tid är dock svår att bedöma men hur ofta får slirbromsen jobba hårt med svensk insjöfisk?
    Lite fett har jag satt på lamellen och fjädern men skrapkänslan försvinner inte av det, det är inte mycket skrap egentligen men söker man perfektion är nog inte denna click den bästa.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Du har nog rätt, "fjäderpinnen" glider, släpar sig över varje kugge mellan varje "klick", måhända kan lite fett/olja och lägre fjädertryck (och ljud) göra nytta?
    Bromslamellen i Carbontex (?) ska väl ha lite fett eller går den bäst "torr"?

Sagisi har en annan konstruktion som inte "släpar" på kuggarna på samma sätt, mera på/av s a s, kanske lite mer tekniskt förfinad. Hållbarheten över tid är dock svår att bedöma men hur ofta får slirbromsen jobba hårt med svensk insjöfisk?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
279 808 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40