Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg
    Benjamin S

Har nu kollat upp en drag clicker, ska eventuellt beställa den från USA, sagisi customs heter de som gör den, om jag inte missminner mig. Är detta nåt du möjligen har koll på, för/nackdelar, sämre bromsverkan, hållbarhet osv? Har ni andra provat på denna eller andra clickers?
    Har monterat click i min tatula, köptes på eBay från någon ryss, skulle inte köpa click till någon rulle igen då jag upplever den som något skrapig..

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Hej alla entusiaster, jag har precis blivit med Poison Adrena 1610m och är ju så intresserad av tips på vilken rulle ni skulle rekommendera till detta.

Det är för övrigt en fröjd att läsa Benjamins inlägg om dessa multirullar, problemet är väl att vill ha begäret frestar på.
    Jag har fiskat med Shimano SLX XT med SVS infinity och jag tycker den funkar bra och känner mig trygg med den.

men för att ta steget vidare så har jag då börjat kika på Alphas SV TW 800 som nämns här men även Zillion 1000.

Ska vi kalla den ronden Japan vs Thailand?
    Tusen tack för de fina orden.

Lämna en kommentar:

• krillzen
    replied
    Benjamin S

Har nu kollat upp en drag clicker, ska eventuellt beställa den från USA, sagisi customs heter de som gör den, om jag inte missminner mig. Är detta nåt du möjligen har koll på, för/nackdelar, sämre bromsverkan, hållbarhet osv? Har ni andra provat på denna eller andra clickers?

Lämna en kommentar:

• Amiala
    replied
    I denna tråd ställde jag samma fråga ang Alphas och Zillion, fick bra svar (sida 2);

Lämna en kommentar:

• Mattiaz
    replied
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

Det är ju en liten prisskillnad mellan dessa två om de ska inhandlas i Sverige (har för mig att du tidigare skrivit att du helst handlar nationellt).

Nu får du säkert bättre svar från de mer kunniga i forumet, jag har inte testat Alphas med har en Zillion som jag är riktigt nöjd med. Underbar att fiska med och passar klassningen på ditt spö bra.

Med det sagt tror jag att Alphas gör jobbet lika bra, att tolka från tidigare medlemmars beskrivning kastar den beten 7-10 g lite bättre än Zillion, om jag inte minns fel. Däremot får du en bättre rulle i Zillion, i alla fall konstruktionsmässigt. Och enligt vissa i känsla också.
    Frågan är om prisskillnaden är värd det för dig?
    Hej, jag har tänkt så tidigare men har importerat både från Tyskland och Japan tidigare så det är i sig inget problem för mig.

Ja, har hittat dessa rullar på amazon i Japan och det skiljer inte så mycket.
    Det är klart, köper jag en Alphas nu kan jag ju alltid köpa en Zillion nästa gång

Lämna en kommentar:

• Amiala
    replied
    Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Hej alla entusiaster, jag har precis blivit med Poison Adrena 1610m och är ju så intresserad av tips på vilken rulle ni skulle rekommendera till detta.

Det är för övrigt en fröjd att läsa Benjamins inlägg om dessa multirullar, problemet är väl att vill ha begäret frestar på.
    Jag har fiskat med Shimano SLX XT med SVS infinity och jag tycker den funkar bra och känner mig trygg med den.

men för att ta steget vidare så har jag då börjat kika på Alphas SV TW 800 som nämns här men även Zillion 1000.

Det är ju en liten prisskillnad mellan dessa två om de ska inhandlas i Sverige (har för mig att du tidigare skrivit att du helst handlar nationellt).

Nu får du säkert bättre svar från de mer kunniga i forumet, jag har inte testat Alphas med har en Zillion som jag är riktigt nöjd med. Underbar att fiska med och passar klassningen på ditt spö bra.

Med det sagt tror jag att Alphas gör jobbet lika bra, att tolka från tidigare medlemmars beskrivning kastar den beten 7-10 g lite bättre än Zillion, om jag inte minns fel. Däremot får du en bättre rulle i Zillion, i alla fall konstruktionsmässigt. Och enligt vissa i känsla också.
    Frågan är om prisskillnaden är värd det för dig?

Lämna en kommentar:

• Mattiaz
    replied

Lämna en kommentar:

• Hepper2
    replied
    Har en Exsence dc som jag testade på abborre i
    innan jag köpte Daiwa Prorex TW 100SV-L och kompletterade senare med en Daiwa 20Prorex PE SV TW 100HSL. Daiwa rullarna funkar mycket bättre än Dc rullen till lätta bete. Spö Daiwa Powermesh 10-40g och ett Daiwa Ags 3-15g för jiggar med lätta jiggar.
    Excense är grym till havsöringdrag 20-40g med havsöringspö.
    Kör mycket wobbler till abborre, runt 12g-13g. Kör mycket Rapala Shadow Rap Shad 9, Westin BabyBite, RawBite.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Hmm.. jag bli lite nyfiken på Metanium MGL och SVS Infinity... vridstyvare än Zillion 1000 med samma spö, bete, lina eller annan rulle? Hur märker du vridstyvheten, kontaktskillnaden?

Hur är den i motvind, med t ex wobbler, lättinställd och få backslag? Jag får tyvärr så pass små fiskar att 5kg, ja alla slirbromsar alltid räcker...
    Det jag tycker min Bantam MGL gör bättre än en Zillion SV TW 1000 är att den sväljer vibrationer bättre. Vridstyvheten märker jag inte av på abborre, då jag kör såpass låga bromsinställningar, samt väldigt "lätta" (läs light power) spön kraftmässigt. Både Metanium MGL 2020 och Bantam MGL är dock väldigt robusta. Med detta menar jag att du känner väldigt lite glapp när man vevar beten som ger mycket motstånd genom vattnet. Rullen känns mer stabil. Därmed känns heller inte betets vibrationer (som jag nämnde) genom dem. Som med i princip alla Magnesium-rullar, förutom Daiwa Steez, finns det dock en resonans närvarande i Shimano Metanium. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det finns någon känsla av att "saker händer inuti rullen" på Shimano Metanium MGL. Den känns dock betydligt mindre än vad t.ex Shimano Aldebaran gör.

Lämna en kommentar:

• Fock_it
    replied
    Glöm ej att Metanium 2020 finns i 2 modeller, 1 Jdm modell och en US modell, det är olika spolar och olika ”knobs” har själv jdm modellen och måste säga att den är överlägsen mot min metanium dc, den är ju mindre och kastar sjukt jävla långt och lätt dock använder jag endast metanium dc idag för crank/jerkbaits då det är sjukt lyxigt med ”auto mode” så spelar ingen roll om man kastar ett drag med mycket vindfång eller kompakt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
276 702 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13