Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Har också en LF/RST Ripper- 6,9 versionen av deras Shadow. Två vänner har den också. kan säger att det är fortfarande en av de bästa jerkspön som byggds någonsin- och jag har haft en bra del under åren. Du kan inte gå fel med dessa funktionella spön.
    För lättare beten har jag kvar en annan gammal trotjänare som är funkar ypperlig som vertikalspö för gädda eller om jag siktar på större gös: Broman & Dells. Jävla länge sen jag jerkade på det gamla sättet, men jäkla vad kul det var! Egentligen roligare än med en 8 fotare eller vevjerka

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Alla minns nog inte tiden då korta och ganska styva jerk-spön runt 180 cm fanns i varje gäddjägares hand.

      Jag har ett sånt kvar... och en ambassadeur 5500 med ny lina på... jag ska leta fram nån stor Pig och ge det en dag på grunt vatten när isen släpper taget om vassen. Med högervevad rulle vägrar jag kasta med höger arm och det är ganska akönt att växla mellan höger och vänster när dagarna på vattnet blir långa.

      Är det nån här som fortfarande jerkar med traditionella korta RIKTIGA jerk-spön och lämpliga beten?
      Hej Xerup,

      Du behöver bara 4 rätt för att ofta vara en framgångsrik Gäddfiskare...
      Old Firehand
      Leif Engström




      Boken Pike The most in-depth book o pike fishing phenomenon som gavs ut i en första upplaga 1983 och har sedan dess tryckt i sjutton upplagor ytterligare, senast 2011. Ingresstexten skriver klart och konsist att merparten av fiskeböcker som getts ut är minst sagt sparmakade och innehåller sällan något revolutionerande. Denna bok däremot spelar i en helt annan liga än vad en ”vanlig” gäddbok gör. Citat; ”Most of the information in this book is not only new – but of breakthrough status”.








      FörfattareBjornPostatseptember 25, 2018KategorierBeten, Fiskeböcker, Gädda, Gäddfiske, Gäddfisketävling, Media

      Senast ändrad av Old Firehand; 2022-01-30, 13:04.

      Kommentera


      • #23
        Jag ska ta och damma av jerkprylarna till våren för att ge det hela en ärlig chans under några pass när isen har släppte greppet om sjöarna... om det nu blir någon is i vinter... Jag har fått tillgång till roddbåtar i nio för mig nya sjöar där några ska hålla ganska grov gädda som sällan ser några större beten.

        Kommentera


        • #24
          Jag har funderat ganska mycket på att testa med monolina till gäddfisket så idag spolade jag på Berkeley Flouroshield i diameter 0.41 på en TGC 5001...

          Att använda monolina till "riktigt" jerkfiske är väl kanske inte jättevanligt och det finns säkert en bra anledning till det... imorgon ska jag i alla fall testa några kast med olika betesvikter för att se om det funkar över huvud taget:-)

          Vad säger ni som har testat?

          Kommentera


          • #25
            Ju gillar monolinor. Men just till jerkfiske så vet I sjutton. Men visst kör man med dagens jerkbeten man bara vevar hem som westin swim och liknande fungerar det nog utmärkt. Och det styva spöt hjälper till vid krokningen.

            Kommentera


            • #26
              Jag tänkte köra med gamla buster jerk, the pig och såna eländiga beten som nu levande gäddor inte har sett annat än på historiska bilder på museum... :-)

              Kommentera


              • #27
                Jag testade flouroshield till jerkfisket efter abborre i somras med bedrövligt resultatet.
                funkade någorlunda med lättdrivna beten med små skedar.
                Slutade med att jag körde med en 2 meters tafs av ovan nämnda lina.
                Tror gummisnoddseffekten kommer bli allt för stor med tyngre jerks, men du får avlägga rapport om hur det gick :⁠-⁠)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                  Jag testade flouroshield till jerkfisket efter abborre i somras med bedrövligt resultatet.
                  funkade någorlunda med lättdrivna beten med små skedar.
                  Slutade med att jag körde med en 2 meters tafs av ovan nämnda lina.
                  Tror gummisnoddseffekten kommer bli allt för stor med tyngre jerks, men du får avlägga rapport om hur det gick :⁠-⁠)
                  0.41 är väl lite mer stum än en lina till borrefiske så jag hoopas på det bästa. Jag har även en spole med 0.45 om det känns svampigt med 0.41. Det blir korta kast under 20 meter hade jag tänkt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Min känsla är att många testar med mono eller fluoro som huvudlina utan att göra några andra förändringar alls, och då blir besvikna. Men ska du köra fluoro eller mono, oavsett art, så får man ju anpassa resten av utrustningen därefter, dvs ett toppigare eller kraftigare spö, mindre krokar, osv. Eftersom linan har mindre kraft att penetrera gapet på en sur 8-kilosfisk vid gäddfiske behöver ju det vägas upp av annat. Men när den väl är krokad sitter den ofta betydligt oftare kvar än med flätlina är min upplevelse.

                    Aja, off topic kanske....

                    Kommentera


                    • #30
                      Blivit inspirerad att plocka fram ett av mina korta jerkspön, en ambassadeur jb och ett knippe pig suspending i helgen ifall man kommer ut en sväng :⁠-⁠)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 380 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X