Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Pinsamt... jag hade ju glömt bort ett spö här i garderoben... så jag har tydligen två jerkspön.

    Ett Ron Thompson Flexide V2 6' 90 gram och ett ABU Garcia LEM632H som är klassat 1/2-2 vad nu det innebär... Line wt 12-30 står det också vilket ju passar 0.41 flouroshield bra... båda borde väl dock funka till beten runt 30 gram plus/minus 10 ungefär. ABU spöet är tvådelat så det får följa med i bilen om jag hinner testa under helgen.

    Ron Thompson är odelat... inte jättelångt men det går ju inte att stuva undan enkelt och osynligt i bilen dessvärre men det ska också testas... kul med gamla prylar :-)

    Kommentera


    • #32
      Så ja! Då har jag testat med ABU-spöet och med flouroshield... Jag kastade lite med minsta storleken av The Pig på 35 gram och och jag gissar att den väger ett par gram mer. Det var absolut inga problem att jerka hem dessa beten och jag skulle tro att det gäller även för andra beten i samma storlek... Det blir lite slapp upplindning av linan på spolen, inte så det stör eller blir problem men ändå och det löser man snabbt med ett vanligt kast och ren invevning utan jerkande.

      Klassningen på spöet... det står 1/2-2 men sen inget mer. Jag gissade ju att det skulle vara ounses men det kan ju absolut inte stämma... jag testade att hänga på ett bete som väger 92 gram och det kändes inte minsta lilla ansträngt att kasta den vikten även om det nu känns helt fel att jerka så tunga beten för mig. :-)

      Det enda problemet jag hade idag var kylan... det var tre minusgrader och jag glömde ta med handskar vilket var ett stort misstag.

      Så... Kära Tomten, jag önskar mig en grön jul och en väldigt tidig vår... jag har allt annat jag behöver så du behöver inte ens komma förbi hos mig... kram!

      Kommentera


      • #33
        Det med klassning på spön med amerikansk klassning blir väldigt vilseledande ibland om man inte förstår att det ofta är mycket smartare än våran. Visst en del även där är rent åt skogen. Men ditt spö klassat till 2oz ca 56g är ju tanken att du på ett ganska hårdhänt sätt som de ofta vid musky fiske tar hem betet utan att tappa sin klassning. Är det klassat F ska det vara F upp till sin klassning. Om du hänger på ex 80g kanske spöt klarar det kanon men då kanske det har RF eller till och med R i aktion.
        I USA vet du oftast vas du köper. Det gör du inte i detta land där det är rena vildavästern i klassningar.

        Kommentera


        • #34
          Händer att jag plockar fram min Revo Toro 51 parat med ett Daiwa Powermesh 6'6" 2-6oz. Fortfarande ett av mina favoritspön, byggt i skottlandsfabriken...

          Kommentera


          • #35
            Ja, det där med klassningen av spön verkar man få ta med en stor nypa salt... Det där spöet passade min teknik vad gäller kast ganska bra i det viktspannet och jag är lite road över att spöet ändå är bortåt 15(?) år gammalt och kom med på köpet av en rulle...

            Kommentera


            • #36
              Kul att det funkar med nylon, men blev det inte lite gummisnoddseffekten med 92g?
              Testade själv nylon för cirka 20 år sedan, funkade dugligt med en Buster jerk men med en Cobb på +150g var det odugligt.

              Jäklar vilka goa tider när betena skulle vara största möjliga :⁠-⁠)

              Kommentera


              • #37
                Om man kastar kortare än 20 meter och bara knycker med spötoppen lika mycket som betet är långt så blir det inte nån gummisnoddseffekt för mig.

                En klar fördel när man jerkar lilla pig med mono... alltså pigster är att den absolut inte vill gå upp över ytan titt som tätt.

                Jag kommer bara köra mono i dom vattnen som är väldigt klara under vindstilla förhållanden då jag gärna fiskar långsamt och lite djupare... och då menar jag bara dryga halvmetern djupare.

                Kommentera


                • #38
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0225.JPG
Views:	207
Size:	1,06 MB
ID:	2612920
                  Riggat och klart för old school jerkfiske med kort spö, titaniumtafs och jb med ny flätlina.
                  Imorgon kör vi! :⁠-⁠)

                  Kommentera


                  • #39
                    Jaa!!! Bara en plusgrad och endast 6m/s nordostlig... jag står nog ut i cirka 16 minuter och 34 sekunder imorgon... kör hårt... jag stannar hemma och tänker på dig i dryga femton minuter istället... :-D

                    Kommentera


                    • #40
                      -2 och 4m/s nordlig säger prognosen, blir en härlig dags klimatvänligt fiske i roddbåt :⁠-⁠)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X