Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • MathiasJK
    replied
    Detta är ju något jag kommer pyssla med. Men om det blir lyckosamt eller inte återstår ju att se. Roligaste formen av fiske jag stött på hittills.

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Jag kommer ju givetvis att göra detta Kommer köra med Curado201M på Zilla Pike 6'4" 30-80g som jag märkt klarar mer än så, tror gränsen är ca 100g men det ska testas mera.

    ​​​​​Jag kan verkligen inte nog rekommendera detta spöt till någon som söker ett billigt jerkspö som funkar till 10cm~35g/12cm~55-70g och även 15cm Lazy jerk på 85g hanterar spöt utmärkt och det skickar iväg de lättare betena riktigt bra då toppen är så pass mjuk. 30T kolfiber I det, något som ABU tar betydligt mera för att inkludera och deras jerkspön kan jag inte se vara de minsta roliga med ~35g. Men, det är detta!
    Spöt funkar alltså till alla storlekar jerkbaits förutom träbyggen i monster storlek.

    Näst ni är nära ett sådant spö, känn på det. Inget speciellt med utseendet, det är väl där dom sparat in lite kan ja tänka mig, verkar vara folierat.

    ​​​​​​Väldigt lätt dessutom.

    Jag kan garantera att det finns inget mer användbart jerkspö än detta, i samma prisklass dvs ~1.000:-. Inget ABU har kommer i närheten av vara lika användbart. Dom är för styva och överklassade för att vara roliga med små jerkbaits som man ibland måste kasta om man ska få något, på vissa ställen.

    Möjligt de finns nåt annat liknande på marknaden för mer pengar men jag var rätt nogrann med att kolla igenom det mesta. Enda ja kan tänka mig är om de finns något liknande hos Prorex. Deras X Target 7'1" är ja lite intresserad av, antar av namnet att det är till för prick fiske med ekolod, men jag ska försöka få mer info om det, för något ekolod har jag svårt att nyttja på land.

    Mitt SG2 7'3" 70-130g gick av i första mothugget, rätt sjukt faktiskt men har försökt få tag i dogger i över en vecka via tele men det verkar som mail är enda möjligheten få tag i dom vilket inte gör mig sådär värst sugen på handla där mer. Ett nytt spö vill jag dock ha av dom i utbyte mot detta som måste varit skadat på något sett för det är ett konstigt brott, rakt av liksom.

    Kommer på Sg2 7'3"70-130g köra med en Tatula 300, för tillfället har den suttit på Zillat och där känns den onödigt kapabel och tung, så näst ja fiskar åker Curadon på tills ja får ett ersättningsspö.

    Här nere är vattenståndet sjukt högt fortfarande i sjöar och åar, så svårt komma åt att fiska för allt man brukade använda är under vatten.
    Men det kryper sakta neråt. Nu inväntar jag sydlig vind sen ska havet testas och det ser ut som vädret blir lämpligt till helgen.

    DET, ser jag fram emot

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Någon har lessnat på sina grisar... :-)

    Annonser från Nilzonen på Tradera.com
    Kanske fått griskris? Rätt vanlig åkomma bland folket på skärmen nu för tiden.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Någon har lessnat på sina grisar... :-)

    Annonser från Nilzonen på Tradera.com

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Joråsåatt hamnade ju här i fjol så det hamnade ett prorex 6fotare med en klassisk jb från -03 på och ett par klassiska pig /big bandit redo

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jaha... då var vi inne i mars månad och isarna börjar äntligen ruttna. Drömmen om att få träffa en fet madam som vill få något stort mellan käkbenen väcks återigen till liv... Långsamt jerkfiske med svävande beten på korta spön där varje kast verkligen räknas och kan ge årets stora utdelning skapar dagdrömmar och önskemål om varma vårvindar.

    Är det någon mer som tänker prova lyckan med korta jerkspön i vår?

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

    Jag lyckades få ett par rejäla tidiga överslag som kostade mig tre dyra drag när bromskenan var felaktigt nysmord. De va rejäla överslag på lina med 25-30kg brottstyrka. Draget flög tämligen långt efteråt linan brast. Skruvade ner rullen någon dag senare då ja halka i snön och kastade spö och rulle i vattnet, skitkul med ny rulle.. Gick ej upptäcka någon form av slitage pga det. Däremot så är rullfettet ja använder, ABU's nog inte de bästa då den här vita smörjan fanns överallt. Det är vän fettet som emulserar med vattnet om jag inte har helt fel.

    Kommer köpa bättre fett och olja från ett engelskt företag som rekommenderas här som även säljer bättre kvalite lager och det tänkte ja kosta på rullen. Då inget särskilt utan bara bättre kvalite på lager med tanke på toleranser och rost tålighet. Kommer nog även kolla med kullagersgrossisten om dom har kanske, tänkte byta alla i rullen då jag vill kunna fiska med den i bräckvatten men främst för att jag tycker rullen förtjänar det. Den kommer stanna i min ägo länge den stackarn.. otvivlat den rulle jag pillat på som känts bäst och den känns lika fantastisk med ett drag i linan i strömt åvatten där jag fick ta i betydligt för att få in draget.

    Funderar på att sy en liten kudde så den kan få sova i sängen med mig och den feta katten, så glad är jag i den
    Brister linan och betet flyger en bra bit är det ju där den mesta energin hamnar. Jag menar tvärstopp och ett bete som studsar tillbaks i 180 km/h... Jag safe'ar med lina som inte brister i kast när jag dänger gamla träbitar från Svartzonker. Har man lina som brister när man kastar behöver man ju så klart inte vara lika orolig för att belasta rullen överdrivet. Kullagergrossistens "UT-kullager" skulle jag nog vilja påstå är högst bra rostfria keramhybridlager, men inget magiskt. Herr Tingström var verkligen ingen charlatan, men hade onekligen en förmåga att få ganska ordinära befintliga produkter att framstå som hans egna framforskade specialprodukter. Jag skulle rekommendera Studio Hedgehogs Air HD kullager. Bästa jag testat för tyngre fiske, alt ZHi om du vill spara några tior. Men kanske nog om det i jerkspötråden? Skicka ett PM om du vill snacka vidare om lager och fett...

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Det är en hel del variabler som styr en rulles ”robusthet” mer än spolstorleken. Val av drevmaterial och kuggstorlek är en inte helt oviktig faktor. Problemet med tyngre beten är ju inte bara att de flyttar en hel del vatten utan även att ett ”professional overrun” (nu när inte Svivlo-mannen är här kan vi ju erkänna det händer är att det plågar rullen rätt redigt. Det blir några Newton som skall ner i rullen.
    Jag är inte ute efter att thrash-talk’a någon tillverkare av fiskerullar. Jag är polyamorös och aldrig märkestrogen. Men små tänder ryker lättare. Ett av skälen till varför en ambassadeur står emot ganska rå behandling medan vissa andra rullar packar ihop tidigare.
    Jag lyckades få ett par rejäla tidiga överslag som kostade mig tre dyra drag när bromskenan var felaktigt nysmord. De va rejäla överslag på lina med 25-30kg brottstyrka. Draget flög tämligen långt efteråt linan brast. Skruvade ner rullen någon dag senare då ja halka i snön och kastade spö och rulle i vattnet, skitkul med ny rulle.. Gick ej upptäcka någon form av slitage pga det. Däremot så är rullfettet ja använder, ABU's nog inte de bästa då den här vita smörjan fanns överallt. Det är vän fettet som emulserar med vattnet om jag inte har helt fel.

    Kommer köpa bättre fett och olja från ett engelskt företag som rekommenderas här som även säljer bättre kvalite lager och det tänkte ja kosta på rullen. Då inget särskilt utan bara bättre kvalite på lager med tanke på toleranser och rost tålighet. Kommer nog även kolla med kullagersgrossisten om dom har kanske, tänkte byta alla i rullen då jag vill kunna fiska med den i bräckvatten men främst för att jag tycker rullen förtjänar det. Den kommer stanna i min ägo länge den stackarn.. otvivlat den rulle jag pillat på som känts bäst och den känns lika fantastisk med ett drag i linan i strömt åvatten där jag fick ta i betydligt för att få in draget.

    Funderar på att sy en liten kudde så den kan få sova i sängen med mig och den feta katten, så glad är jag i den

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Det är en hel del variabler som styr en rulles ”robusthet” mer än spolstorleken. Val av drevmaterial och kuggstorlek är en inte helt oviktig faktor. Problemet med tyngre beten är ju inte bara att de flyttar en hel del vatten utan även att ett ”professional overrun” (nu när inte Svivlo-mannen är här kan vi ju erkänna det händer är att det plågar rullen rätt redigt. Det blir några Newton som skall ner i rullen.
    Jag är inte ute efter att thrash-talk’a någon tillverkare av fiskerullar. Jag är polyamorös och aldrig märkestrogen. Men små tänder ryker lättare. Ett av skälen till varför en ambassadeur står emot ganska rå behandling medan vissa andra rullar packar ihop tidigare.

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    MathiasJK
    Du läste fel, jag tror (utan att ha prövat) att en 200 håller för visst jerkfiske och att IAR-lagret (som kan bytas ut) är det som primärt tar smällen... om drev slits ned av det i högre grad vet jag inte, jerkar inte så mycket och växlar mellan riullar.

    Trots att flera under åren varnat för jerkande med en 200 så minns jag inte att jag läst om någon på FS som verkligen har jerkat sönder en 200... fast det kan ju ha hänt. Men det är klart allt kan köras slut på om man kör tungt, rycker hårt och är allmänt tuff mot material.
    Ja jag har heller inte läst nåt om nån 200 rulle som tagit skada av det och har ju försökt hitta nåt efter de som kom fram i tråden.
    Är sjuukt nöjd med min 201M, fantastisk rulle!!! Känns bättre i handen och att fiska med än vad dubbelt så dyra lurar känns i handen. Har släppt spolbromsen mer o mer och nu kör jag med ett litet glapp och SVS Infinity ger ju sjukt fin möjlighet till att finjustera, som på en magnetbromsad rulle. Dock så är de svårt få iväg gummin på 17-19cm (McJR Pig tournament m.m) långt, där är en magnetbroms bättre helt klart. Så en sådan blir det med.

    Funderar på ett Greys Jerkspö med -110g klassning, kommer inte ihåg vad det hette men helt silver med kork handtag, ~1800-2000 i nypris. Kändes som jag anser ett 110g jerkspö ska kännas, följsamt och lite styvare än mot Zilla JB -80g
    Jag skiljer mig nog mot de flesta då inget av Abus jerkspön i samma klassning var nåt för mig, styva satan även i toppen.
    Kan inte vara roligt fiska med, men smaken är som baken, otroligt djupt delad.

    Ser heller ingen mening med att ha högre klassning än så på ett jerkspö, fiskar inte med handgjorda beten och det är ont om tyngre plast verkar norr om 100G.

    Ska nog köpa det spöt tror jag. Kränga av mina två andra i stort oanvända spön och rullar och köpa en fin gäddrulle med magnetbroms. Lutar åt tatulion om ja ändå ska lägga pengar.

    Fuego 200 är ju slut överallt men den hade inte de där irriterande glappet faktiskt. Annars va den ju en Tatula 200 i formen och den gillade jag ju.
    ​​​

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 931 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 455 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 757 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 323 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X