Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Jag skulle inte jerka - 100g med curado 200. Det är en ganska lite rulle för tungt abborefiske eller väldigt lätt gäddfiske. Skulle inte köra mer en 50g med curadon. Skulle jag nog inte ens jerka 50 g med den utan kanske lättjerkade buster tvåor (37g).
    Den borde dock klara det utmärkt. Bra upphängda drev (ett kullager på vardera sida pinion, ett i botten av vevaxel, ett på toppen av vevaxeln) och rimlig storlek på dreven. Tror inte att den skulle fara illa av fiske upp till 100 g. Kasten ger ju förhållandevis lite stryk på rullen.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Går i precis samma tankar fast för lättare jerkfiske -100g.Tror de blir Curado 201 M I org utväxling. Är ju ingen direkt skillnad i pris mot K modellen så varför inte testa deras nyaste. Nån skillnad måste de la vara, om dom känner sig manade till en ny utgåva av något som redan fungerar erkänt bra. Tyvärr enda rullen jag inte kommer åt att känna på innan köp, Curadon..
    Jag skulle inte jerka - 100g med curado 200. Det är en ganska lite rulle för tungt abborefiske eller väldigt lätt gäddfiske. Skulle inte köra mer en 50g med curadon. Skulle jag nog inte ens jerka 50 g med den utan kanske lättjerkade buster tvåor (37g).

Lämna en kommentar:

• MathiasJK
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Vilken lågprofilare skulle ni välja till tungt jerkbait? Kanske tatula 300 eller curado 300?
    Går i precis samma tankar fast för lättare jerkfiske -100g.Tror de blir Curado 201 M I org utväxling. Är ju ingen direkt skillnad i pris mot K modellen så varför inte testa deras nyaste. Nån skillnad måste de la vara, om dom känner sig manade till en ny utgåva av något som redan fungerar erkänt bra. Tyvärr enda rullen jag inte kommer åt att känna på innan köp, Curadon..

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Vilken lågprofilare skulle ni välja till tungt jerkbait? Kanske tatula 300 eller curado 300?

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Bra pris kanske? Abu Garcia Victis Jerk spinnspö (fiskejournalen.se)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Precis, smörgåsbordet är fortfarande framdukat för den felvevade traditionalisten!
    Rätt eller fel vevsida... oavsett vilket så ser båda ut att vara i fint skick. Den ena med endast halvfull spole... jag gissar på ett ordentligt skatbo och sen hamnade den rullen på tradera :-/

JB är ju en "clean" rulle som i mina ögon endast saknar tummskruvar för vevgaveln från fabrik. Trots februari tror jag att båda dessa kommer gå för över 1500:- styck och dom är ju värda precis så mycket som sista budgivaren anser att dom är värda för honom/henne/den/det/whatever

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    ligger 2-3 st fina 5601JB i olika utgåvor på tradera nu
    Precis, smörgåsbordet är fortfarande framdukat för den felvevade traditionalisten!

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    En Rocket SZ skulle också se fint ut på det.
    Själv har jag en trevlig tvålkopp på Rippern: Abu Big Shooter som gjordes för Japan. Svart/röd istället som svart/blå som NaCl är. Dock med 7:1 utväxling
    Senast ändrad av Utter; 2023-02-04, 18:56.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Man känner sig verkligen som en farbror läsandes att jerkspön på 7 fot är korta och Pig (för er ungdomar: den hårda prylen) betraktas som svårfiskade.

Svordom i kyrkan!
    Det går än an att hitta gamla JB i bra skick.
    Säg vad är asiatiska tvålkoppar mot runda klumpar från Blekinge...
    ligger 2-3 st fina 5601JB i olika utgåvor på tradera nu

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

vill oxå ha ett motörheadspö
    fast ett vanligt spinnspö, inte jerk…
    Det heter 7'4" men det är faktiskt något längre... har ett par andra 74or och en 73a att jämföra med och det är minst en tum längre så 7´5" - 7´6" nånstans är det egentligen, vilket jag inte tycker är för kort för andra vanliga spinnbeten heller. Swimbaits och stora vobbler borde kasta och fiska hur skönt som helst på den längden.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 482 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13