Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    MathiasJK
    Du läste fel, jag tror (utan att ha prövat) att en 200 håller för visst jerkfiske och att IAR-lagret (som kan bytas ut) är det som primärt tar smällen... om drev slits ned av det i högre grad vet jag inte, jerkar inte så mycket och växlar mellan riullar.

    Trots att flera under åren varnat för jerkande med en 200 så minns jag inte att jag läst om någon på FS som verkligen har jerkat sönder en 200... fast det kan ju ha hänt. Men det är klart allt kan köras slut på om man kör tungt, rycker hårt och är allmänt tuff mot material.

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Tror ni man kan dänga iväg Guppie, bandit, jerk med detta spöt? Ingen erfarenhet av Westin

    https://www.ofc.nu/fiskespon/spinnsp...2sec/?pid=6675
    Har funderat en del på det spöt med. Känner dock ingen vidare tilltro till Westins viktklassande, känns som lite önsketänkande åt båda hållen på de spön jag ägt. Vore kul höra från någon som äger det hur det är klassat. Köpte ett SG2 Power Game 7'3" 70-130g I förrgår för under 500 nytt, är ju inget kort jerkspö men hyfsat kort. Hoppas de ska fungera jerka med det för en nybörjarjerkist.

    Lär likväl köpa ännu ett 6' nånting spö då jag fastnat för jerk och för att det gör märkbar skillnad i åtkomlighet vid vattnet.

    Kul med nya fiskesaker

    För att avsluta Curado/Tatula/glapp offtopic.
    Betalade samma för Tatulan som Curadon. Har känt, klämt och bänt i alla gäddrullar inkl dyrare Daiwa's. På alla har det funnits ett glapp, varierat dock. A3 har det, Beast Revo har det, Prorex 300, Tatula 200/300 m.m. Curadon är inte 10000% där, men man känner inte spelet om man inte provocerar fram det. Därav, så blir de Shimano för mig. Likaså känner man inte gången i vevknopparna som man gör på helt nya Tatulor tex. Lägger inte 2k mer för att få något åtgärdat som borde vara åtgärdat på alla rullar, oavsett pris, över tusenlappen.

    Tack för länken, kommer lägga en order där på slitdelar så jag har hemma om nu MM är så dåligt som det uppges vara.

    Lämna en kommentar:


  • Letho
    replied
    Tror ni man kan dänga iväg Guppie, bandit, jerk med detta spöt? Ingen erfarenhet av Westin

    https://www.ofc.nu/fiskespon/spinnsp...2sec/?pid=6675

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

    Betalade 1994 för min Curado, vad gick din Zillion i inköp? För mig jag vevat en sådan i hand men kan inte minnas nåt konkret om det. Hittar ingen i närheten av samma pris, Tatulan är ju Daiwa's konkurrent, de rullar med samma prestanda och pris så mest naturligt jämföra dom tänker jag. Att en betydligt dyrare rulle känns mkt sämre är det nog förhållandevis sällan någon på fiskesnack tycker.

    Är en sub 2k rulle ja pratar om. Kommer ev köpa en Tranx från utlandet, men jag ser inte på något sätt att jag kommer lägga uppåt 5K på en rulle. Gör jag dock det så hoppas jag tamigfan den bättre än en rulle för 40% priset.
    Vad kostade den "riktiga Daiwa zillion? Över 10år sedan den slutades tillverkas. Men den kostade något mellan $250-270 tror jag. Men som sagt, fel tråd att diskutera det här. Så vi kan lämna det i denna tråd..

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
    Okej, och ni har konstaterat att micro module kugghjul slits snabbare? Känt på varenda tänkbar rulle dock bara torrvevar och tryck jag äger en Citrix 364, Revo 5 X och hade en Tatula 200.
    Ingen av dessa rullar är ens nära när de gäller kvalitetskänsla och ljudlöshet. Curadon känns ungefär dubbelt så dyrt som likvärdig Tatula.
    Hur länge brukar MM dreven hålla?

    Den här rullen är första rullen ja hållt i som jag direkt inte känner något slarv/ besparande under framtagningen. Har för mig att jag någon gång fått en lektion i det här med att mindre kuggar kan trots storleken ha mer material i kontakt med varandra än färre större kuggar.

    Tar tacksamt emot tips så beställer ja hem lite av varje invändigt i Curadon.

    Min tvåtakts referens var till att även kineser kan bygga ett vevparti med lager i med exakta toleranser som håller för 15.000rpm i XXX antal timmar, varför kan inte Daiwa eller Abu eller nåt annat företag inte se till att få bort glapp och knirr på en likvärdigt eller dyrare pryl än min Curado är? Glapp i vevarmen som känns eller hörs när man vevar, det är nåt som har för stora toleranser.

    Kommer gladeligen körs på hårt med min Curado och få den kasta mycket mer 100, och kommmer hålla koll på de här med MM även om jag ställer mig tveksam till att det är något dåligt ju

    Bryr dom sig inte? Dålig GC?
    Om du lägger på lite pengar kommer du märka att toleranserna minskar, liksom glapp i vevaxel mm. De rullar du nämner ligger någonstans i lägre mellanprisklassen och fungerar därefter. Sedan kostar ju en Curado 200 ca 25% mer än en Tatula 200 och dubbelt så mycket som en Revo 5x. Lägger du på 25% på en Curado kommer du generellt få en bättre produkt i klassen över. Jag lovar.

    Jag skulle nog kunna påstå att samtliga av mina rullar är fria från de glapp du beskriver. De dyrare rullarna, typ Exist, shimsas från montering i fabrik. Enstaka har jag fått åtgärda själv. Tänkte du köpa reservdelar kan jag rekommendera plat.co.jp som alltid är en fröjd att ha att göra med. Går definitivt fortare att köpa delar direkt från Japan jmf med krångla i Sverige. Ett annat tips är att lyssna på oss som har hållit på med det här med rullar ett tag. MicroModule-kuggar slits snabbare och håller sämre mot belastning. Det är bevisat både i teori och praktik. Testa att googla det så hittar du en och annan tråd i ämnet..

    Sorry för off topic. Avslutar diskussionen här.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Micro module-konversationen har inget med ämnet att göra. Kanske någon kan starta en egen tråd och diskutera dessa drev. Jag har både bra och dåliga åsikter om dem som jag gärna diskuterar i en sådan tråd. I den här tråden bör vi dock hålla oss till ämnet "Korta Jerkspön."

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

    Betalade 1994 för min Curado, vad gick din Zillion i inköp? För mig jag vevat en sådan i hand men kan inte minnas nåt konkret om det. Hittar ingen i närheten av samma pris, Tatulan är ju Daiwa's konkurrent, de rullar med samma prestanda och pris så mest naturligt jämföra dom tänker jag. Att en betydligt dyrare rulle känns mkt sämre är det nog förhållandevis sällan någon på fiskesnack tycker.

    Är en sub 2k rulle ja pratar om. Kommer ev köpa en Tranx från utlandet, men jag ser inte på något sätt att jag kommer lägga uppåt 5K på en rulle. Gör jag dock det så hoppas jag tamigfan den bättre än en rulle för 40% priset.
    vad har det här med korta jerk-spön att göra?

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Micromodule dreven enda uppgift är att rullen ska kännas så bra som möjligt i butik. Och det är jättesmart. Där är det ju vi köpet rullarna. Tyvärr blir de snart sämre. Shimano tror ju inte själv på sina drev, i sina havs och inshore rullar har de inte MM drev. Och i nya "skräp" conquest så förutom kullager som den verka äta upp så är just MM dreven som måste bytas i tid och otid.
    Och har man känt på en väl infiskat orginal zillion så vill man inte ta i en rulle med MM drev med tång ens.
    Betalade 1994 för min Curado, vad gick din Zillion i inköp? För mig jag vevat en sådan i hand men kan inte minnas nåt konkret om det. Hittar ingen i närheten av samma pris, Tatulan är ju Daiwa's konkurrent, de rullar med samma prestanda och pris så mest naturligt jämföra dom tänker jag. Att en betydligt dyrare rulle känns mkt sämre är det nog förhållandevis sällan någon på fiskesnack tycker.

    Är en sub 2k rulle ja pratar om. Kommer ev köpa en Tranx från utlandet, men jag ser inte på något sätt att jag kommer lägga uppåt 5K på en rulle. Gör jag dock det så hoppas jag tamigfan den bättre än en rulle för 40% priset.

    Lämna en kommentar:


  • MathiasJK
    replied
    Okej, och ni har konstaterat att micro module kugghjul slits snabbare? Känt på varenda tänkbar rulle dock bara torrvevar och tryck jag äger en Citrix 364, Revo 5 X och hade en Tatula 200.
    Ingen av dessa rullar är ens nära när de gäller kvalitetskänsla och ljudlöshet. Curadon känns ungefär dubbelt så dyrt som likvärdig Tatula.
    Hur länge brukar MM dreven hålla?

    Den här rullen är första rullen ja hållt i som jag direkt inte känner något slarv/ besparande under framtagningen. Har för mig att jag någon gång fått en lektion i det här med att mindre kuggar kan trots storleken ha mer material i kontakt med varandra än färre större kuggar.

    Tar tacksamt emot tips så beställer ja hem lite av varje invändigt i Curadon.

    Min tvåtakts referens var till att även kineser kan bygga ett vevparti med lager i med exakta toleranser som håller för 15.000rpm i XXX antal timmar, varför kan inte Daiwa eller Abu eller nåt annat företag inte se till att få bort glapp och knirr på en likvärdigt eller dyrare pryl än min Curado är? Glapp i vevarmen som känns eller hörs när man vevar, det är nåt som har för stora toleranser.

    Kommer gladeligen körs på hårt med min Curado och få den kasta mycket mer 100, och kommmer hålla koll på de här med MM även om jag ställer mig tveksam till att det är något dåligt ju

    Bryr dom sig inte? Dålig GC?

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

    Skulle du kunna gå in mer djupt på vad det är som skulle ta skada av jerkfiske med 200? Och mer specifikt varför du tror micromodule är känsligare för detta? Vore kul höra, för ni är ett par som säger sånt här utan djupare förklaring.

    Min tro är att micromodule gör antingen ingen skillnad eller så gör det den tåligare för jerkande. Veven bokstavligen skriver veva u smör.
    Jobbat som mc mekaniker och tvåtakts optimering är ett av mina 4 stora intressen i livet, så vore kul höra dig fördjupa dig inom påståendet.
    Micromodule dreven enda uppgift är att rullen ska kännas så bra som möjligt i butik. Och det är jättesmart. Där är det ju vi köpet rullarna. Tyvärr blir de snart sämre. Shimano tror ju inte själv på sina drev, i sina havs och inshore rullar har de inte MM drev. Och i nya "skräp" conquest så förutom kullager som den verka äta upp så är just MM dreven som måste bytas i tid och otid.
    Och har man känt på en väl infiskat orginal zillion så vill man inte ta i en rulle med MM drev med tång ens.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 965 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 457 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X