Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Kan man köra nylon 1.2 mm typ 50cm? Tänker att det är en kort bit av ganska tjock nylon och borde inte stretcha något. Kör strike pro nylon ca 60 cm lång 1mm tjock som taffs till mitt vanliga gäddfiske. Tänkte om man kortar ner till 50cm och går upp i dimension till 1,2mm så kanske det funkar?
    För många verkar det funka med flourcarbon eller grov nylon, och med beten som inte är så mycket sida beten eller kräver lite slack i linan går det nog hyfsat.
    Personligen skulle jag aldrig våga köra med det, tänk om mitt livs gädda kliver av pga tafsen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      För många verkar det funka med flourcarbon eller grov nylon, och med beten som inte är så mycket sida beten eller kräver lite slack i linan går det nog hyfsat.
      Personligen skulle jag aldrig våga köra med det, tänk om mitt livs gädda kliver av pga tafsen.
      Har kört nylon i två år nu utan problem. Byter oftare men nylon är enligt många tåligare en FC.

      Kommentera


      • Tycker Pullbaits gör sig bäst vid djupvasskanter. De fiskar mera horisontellt och lockar gäddor ur vassen.
        Pelagiskt och över växtlighet hellre en glider

        Kommentera


        • Jag har kört med en och samma FC-tafs i 1.2mm i två år nu... lite turtafs för den har inte en rispa i sig... eller så har jag inte fått nån fisk :-)

          Jag kör även med 60 punds wire som jag gör själv och jag märker ingen större skillnad. Jag har tänkt testa med 1mm nylon men jag har inte kommit i mål där än.

          På ett av mina jerkspön har jag nu berkley flouroshield som huvudlina och tänkte köra ren FC som tafs för pillfiske med mindre beten och kortare avstånd i vatten där jag har plockat upp samma gäddor flera ggr tidigare... dom små rackarna lär sig...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag har kört med en och samma FC-tafs i 1.2mm i två år nu... lite turtafs för den har inte en rispa i sig... eller så har jag inte fått nån fisk :-)

            Jag kör även med 60 punds wire som jag gör själv och jag märker ingen större skillnad. Jag har tänkt testa med 1mm nylon men jag har inte kommit i mål där än.

            På ett av mina jerkspön har jag nu berkley flouroshield som huvudlina och tänkte köra ren FC som tafs för pillfiske med mindre beten och kortare avstånd i vatten där jag har plockat upp samma gäddor flera ggr tidigare... dom små rackarna lär sig...
            Jag körde FC som huvudlina på mitt downsize kombo. Tror det var 0,38 någon dyr historia (400 kr). Tanken var att det skulle synas mindre. Kändes ganska svampigt att fiska med. Fick aldrig något stort på grejerna tyvärr. Spolade av linan till slut, var ingen hitt om du frågar mig.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

              För många verkar det funka med flourcarbon eller grov nylon, och med beten som inte är så mycket sida beten eller kräver lite slack i linan går det nog hyfsat.
              Personligen skulle jag aldrig våga köra med det, tänk om mitt livs gädda kliver av pga tafsen.
              Har man bara koll på sin tafs är det inga problem att kör FC eller nylon
              Min erfarenhet är ett enkel trådiga titantafsar är klart bäst för jerk fiske, då den hämmar gången minst för den är tunnast.
              Titan är den enda tafsen jag har sett gå sönder utan vidare, det är för att materialet har mattats & när tafsen ger upp då är det utan förvarning.
              Dom tafsar jag har sett det hända på har alltid varit 50LB men aldrig med 75LB tråd.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Har man bara koll på sin tafs är det inga problem att kör FC eller nylon
                Min erfarenhet är ett enkel trådiga titantafsar är klart bäst för jerk fiske, då den hämmar gången minst för den är tunnast.
                Titan är den enda tafsen jag har sett gå sönder utan vidare, det är för att materialet har mattats & när tafsen ger upp då är det utan förvarning.
                Dom tafsar jag har sett det hända på har alltid varit 50LB men aldrig med 75LB tråd.
                När jag körde fc tafs kollade jag efter varje hugg, tyckte det var allt för ofta man kände lite skav och då var det bara att byta.
                efter nästan 20 års fiske med titanium har jag aldrig haft ett brott, det som blir utmattat först är beteslåset.
                ​​​​​

                Kommentera


                • Har i flera år egentligen gått och suktat efter RST/LF Shadow 74... men har aldrig haft riktigt haft behovet av det som har kunnat motivera ett köp, sen har jag glömt bort det....
                  Men den här tråden har fått mitt vill-ha begär att komma tillbaka så efter att ha torrviftat och klämt och böjt så bad jag idag dem sätta i en rundgavlad amba i rullfästet så jag fick känna hur det lirar ihop och... magi
                  Nu är det mitt och jag är sjukt nöjd för det finns inte många kvar och när de är borta är de borta för alltid.

                  Vilket jävla rock n' roll spö alltså, totalt old school kompromisslöst. Inga tramsiga micro-guides, split-grips, parodier på front grepp och fjantiga superslimmade rullfästen. Odelat, bara rå power men med känslan som bara ett odelat spö har. Om Motörhead hade gjort ett gäddspö hade det varit det här.

                  I det här rullfästet kommer det naturligtvis aldrig att sitta något annat än en svart JB.

                  <3

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                    Har i flera år egentligen gått och suktat efter RST/LF Shadow 74... men har aldrig haft riktigt haft behovet av det som har kunnat motivera ett köp, sen har jag glömt bort det....
                    Men den här tråden har fått mitt vill-ha begär att komma tillbaka så efter att ha torrviftat och klämt och böjt så bad jag idag dem sätta i en rundgavlad amba i rullfästet så jag fick känna hur det lirar ihop och... magi
                    Nu är det mitt och jag är sjukt nöjd för det finns inte många kvar och när de är borta är de borta för alltid.

                    Vilket jävla rock n' roll spö alltså, totalt old school kompromisslöst. Inga tramsiga micro-guides, split-grips, parodier på front grepp och fjantiga superslimmade rullfästen. Odelat, bara rå power men med känslan som bara ett odelat spö har. Om Motörhead hade gjort ett gäddspö hade det varit det här.

                    I det här rullfästet kommer det naturligtvis aldrig att sitta något annat än en svart JB.

                    <3
                    Med en Jack Daniels i bakfickan blir det inte bättre än så här :⁠-⁠)
                    ​​​​​​

                    Kommentera


                    • Grymt spö! Har haft det med. Och bytte sedan till "Rippern" då jag ville ha samma känsla med kortare klinga. Ända jerkspö man behöver

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 310 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X