Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Grymt spö! Har haft det med. Och bytte sedan till "Rippern" då jag ville ha samma känsla med kortare klinga. Ända jerkspö man behöver
    Nää man behöver alltid fler ;⁠-⁠)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      Nää man behöver alltid fler ;⁠-⁠)
      Minst 7... döpta efter veckodagarna.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
        Har i flera år egentligen gått och suktat efter RST/LF Shadow 74... men har aldrig haft riktigt haft behovet av det som har kunnat motivera ett köp, sen har jag glömt bort det....
        Men den här tråden har fått mitt vill-ha begär att komma tillbaka så efter att ha torrviftat och klämt och böjt så bad jag idag dem sätta i en rundgavlad amba i rullfästet så jag fick känna hur det lirar ihop och... magi
        Nu är det mitt och jag är sjukt nöjd för det finns inte många kvar och när de är borta är de borta för alltid.

        Vilket jävla rock n' roll spö alltså, totalt old school kompromisslöst. Inga tramsiga micro-guides, split-grips, parodier på front grepp och fjantiga superslimmade rullfästen. Odelat, bara rå power men med känslan som bara ett odelat spö har. Om Motörhead hade gjort ett gäddspö hade det varit det här.

        I det här rullfästet kommer det naturligtvis aldrig att sitta något annat än en svart JB.

        <3
        vill oxå ha ett motörheadspö
        fast ett vanligt spinnspö, inte jerk…

        Kommentera


        • Har aldrig kört riktigt jerkfiske för gädda utan jag har mest lallat runt med swims...2023 blir det ändring på det. Köpt lite buster jerks och precis beställt en Shimano Yasei ltd 7,4" 110g. Får se vilken rulle det blir men lutar åt zillion hd 1000. Längtar något oerhört till vår nu!

          Blev även lite inspirerad av Herr Alman att köra lite mer svåra jerks så som Pig Jerk.

          Jerkfisket för abborre visade sig vara svinkul 2022 så jag har svårt o se att det skulle bli tråkigt för gäddfisket :-D

          Kommentera


          • Man känner sig verkligen som en farbror läsandes att jerkspön på 7 fot är korta och Pig (för er ungdomar: den hårda prylen) betraktas som svårfiskade.


            Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
            Får se vilken rulle det blir men lutar åt zillion hd 1000.
            Svordom i kyrkan!
            Det går än an att hitta gamla JB i bra skick.
            Säg vad är asiatiska tvålkoppar mot runda klumpar från Blekinge...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Man känner sig verkligen som en farbror läsandes att jerkspön på 7 fot är korta och Pig (för er ungdomar: den hårda prylen) betraktas som svårfiskade.
              Dagens cwc pig är dessutom viktade så att den är mer lättfiskad än de gamla från Odyssey. Men på bekostnad av den fina oregelbundna upp ner gången såklart.

              Hade några träjerkar som var föregångaren till pig och tillverkades av ace som kan ha hetat Medic om jag mins rätt.
              Dessa var betydligt svårare att få gång på men gick helt sjukt oregelbundet och skördade stora framgångar i mina snipvatten.

              Det mesta Odyssey lures gjorde var väl kopior, och dom hamnade i blåsväder för detta. Var bla i en tvist med phantom lures.
              Helt plötsligt försvann Odyssey lures och rättigheterna till pigen togs över av cwc.

              Kommentera


              • Vill man ha ett svårfiskat bete kan man ju alltid ta bort alla krokarna... :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Vill man ha ett svårfiskat bete kan man ju alltid ta bort alla krokarna... :-)
                  Nu haglar det in fina tips på svårfiskat :⁠-⁠D

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Dagens cwc pig är dessutom viktade så att den är mer lättfiskad än de gamla från Odyssey. Men på bekostnad av den fina oregelbundna upp ner gången såklart.
                    Har inga Pig/Pig Jr från Odyssey kvar i lådorna.
                    Fiskar inte så tungt och gav därför bort de få jag hade till bättre behövande.

                    Har däremot några små kultingar kvar från Odyssey, aldrig funderat kring hur svåra de är att fiska jämfört med CWC's Piglet.
                    En sak är dock säker, jag anser Pig vara mer tacksam att fiska med "korta" spön. Äger ett 6'6" samt ett 7', har aldrig ägt längre renodlade jerkspön så jag tycker sjuan är lång...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

                      vill oxå ha ett motörheadspö
                      fast ett vanligt spinnspö, inte jerk…
                      Det heter 7'4" men det är faktiskt något längre... har ett par andra 74or och en 73a att jämföra med och det är minst en tum längre så 7´5" - 7´6" nånstans är det egentligen, vilket jag inte tycker är för kort för andra vanliga spinnbeten heller. Swimbaits och stora vobbler borde kasta och fiska hur skönt som helst på den längden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X