Daiwa Blazon - erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Blazon - erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Blazon - erfarenheter?

    Vidgar min nyfikenhet mot Daiwas spöserie och har klämt och känt på Prorex AGS (Edit: gamla modellen), känns trevligt men vill gärna ha ett mer färgmässigt neutralt spö, sen vill jag minnas att det var något mjukare i aktionen?'

    Prefererar lite styvare, krispiga spön som återhämtar sig snabbt.

    Sökte aktuellt pris på ett Shimano Expride B och noterade att Daiwa Blazon dök upp i googles shoppingförslag. Prissatt nära Shimano Zodias och Daiwa AGS.

    Så nu till frågan, någon med erfarenhet av ovan nämnda spö? Mest nyfiken på varianterna 610M och 610MH med viktklass upp till 21 resp 28g.

    Expride 10-30g, 218cm: 117g
    Blazon 7-28g, 208cm: 123g*

    Indikerar viss skillnad i komponenter när ett 10cm längre spö väger 6 gram mindre? Valde att jämföra dessa pga den snarlika kosmetiken som tilltalar mig.
    Senast ändrad av senzitivity; 2023-02-28, 20:42.

  • #2
    Hej, jag har ett blazon 6.10m 5-21g och jag tycker det är riktigt gött och lagom styvt, kör det mest till jerkbait med FC men blir även lite Texas rigg och även lite mindre Jigs på 7-10g plus bete, vet ej sammanlagd vikt på dom men bör ligga runt 15-20g, brukar inte köra tyngre utan använder annat spö till det men jag är super nöjd, däremot så gick en av mina ags ringar sönder i början på året, oklart hur det gick till, började skramla och fattade först inte Vad det var, vet inte vad jag tycker om ags ringarna efter det men vet många andra som är grymt nöjda med sina ags, från borre till gädda, gillade ags spöet annars 7-28g, det är styvt och går inte jämföra med blazon spöet men det är ju oxå lättare klassat, lite för långt bakhandtag på ags men jäkligt synd med ringarna. Vet ej om det blir nått nytt beror på garanti osv. Var det nått speciellt du undrade om spöet? Mvh Johan

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Hallelujajkpg Visa inlägg
      Hej, jag har ett blazon 6.10m 5-21g och jag tycker det är riktigt gött och lagom styvt, kör det mest till jerkbait med FC men blir även lite Texas rigg och även lite mindre Jigs på 7-10g plus bete, vet ej sammanlagd vikt på dom men bör ligga runt 15-20g, brukar inte köra tyngre utan använder annat spö till det men jag är super nöjd, däremot så gick en av mina ags ringar sönder i början på året, oklart hur det gick till, började skramla och fattade först inte Vad det var, vet inte vad jag tycker om ags ringarna efter det men vet många andra som är grymt nöjda med sina ags, från borre till gädda, gillade ags spöet annars 7-28g, det är styvt och går inte jämföra med blazon spöet men det är ju oxå lättare klassat, lite för långt bakhandtag på ags men jäkligt synd med ringarna. Vet ej om det blir nått nytt beror på garanti osv. Var det nått speciellt du undrade om spöet? Mvh Johan
      Tack för din input.

      Hittade spöt i en lokal fiskebutik och var inne en sväng idag och kände på det.

      Innan dess passade jag på att plugga vidare i Daiwas begreppskatalog.

      Summerat, är spöet konstruerat med HVF och inte det mer avancerade HVF nanoplus eller SVF (nya AGS).

      Intrycket, riktigt fint spö som är makalöst likt Zodias. Något mjukare men för övrigt identisk utformning - samma fabrik? Snarlik tyngd och balanspunkt (något framtungt).

      I mitt tycke ett klockrent spö, helt rätt prissatt. Snabb-medelsnabb aktion, fin cork dock en del fyllning, Expride var i jämförelse mycket slätare.

      Likt Expride till utseendet men det senare är något vassare, motiverar det ca 50% mer kulor är frågan? Hade velat prova med en fisk på kroken först.

      Happy Anglers pris på 1559 kr lockar, får se vilket det blir. Sneglar just nu på ett Shimano från Tyskland.
      Senast ändrad av senzitivity; 2023-03-02, 17:19.

      Kommentera


      • #4
        Har ingen erfarenhet av Blazon men äger Daiwa Tatula & AGS Elite & ett Zodiac spö samtliga spön är jätte trevliga, men dom når till samma klass som Expride möjligtvis AGS Elite som är superfin men jag upplever den lite för mjuk.
        Expride är bland det skönaste jag har klämt på, lätta & super känsliga spön. Tyvärr har inte shimano tagit hem så många modeller. Antingen upp till 12gr eller upp till 21 gr. Dom är underklassade & klarar betydligt mer, 12gr funkar bra till borre men hade gärna velat ha ett lite längre & upp till 15gr då hade jag köpt den direkt.
        21gr modellen skulle passa bättre för gös, den är betydligt kraftigare än AGS Elite som är också klassad till 21gr

        Kommentera


        • #5
          När det gäller kvaliten på korkhandtag tycker jag att högkvalitetskork är snygg att titta på men kork med lite mer karaktär ger bättre grepp när man har blöta händer

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Har ingen erfarenhet av Blazon men äger Daiwa Tatula & AGS Elite & ett Zodiac spö samtliga spön är jätte trevliga, men dom når till samma klass som Expride möjligtvis AGS Elite som är superfin men jag upplever den lite för mjuk.
            Expride är bland det skönaste jag har klämt på, lätta & super känsliga spön. Tyvärr har inte shimano tagit hem så många modeller. Antingen upp till 12gr eller upp till 21 gr. Dom är underklassade & klarar betydligt mer, 12gr funkar bra till borre men hade gärna velat ha ett lite längre & upp till 15gr då hade jag köpt den direkt.
            21gr modellen skulle passa bättre för gös, den är betydligt kraftigare än AGS Elite som är också klassad till 21gr
            Instämmer. Expride är ett makalöst välkomponerat spö, helt i min smak. Likt Zodias är det väldigt styvt och sannolikt lika underklassat, eller mer lämpat att lira med FC.

            Lutar åt ett Expride 172MH 1+1 /2 eller ett Adrena 173MH-2.

            Kommentera


            • #7
              I'm a Big fan of Poison Adrena and Zodias. Havent tried the Expride, but im sure its awesome.
              Be Aware that the 10-30 is classified as 'Moderate' action, the 7-21 'Regular' and the rest 'Fast'.
              I wouldnt choose the 10-30 as a jigging rod.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

                Summerat, är spöet konstruerat med HVF och inte det mer avancerade HVF nanoplus eller SVF (nya AGS).

                Intrycket, riktigt fint spö som är makalöst likt Zodias. Något mjukare men för övrigt identisk utformning - samma fabrik? Snarlik tyngd och balanspunkt (något framtungt).

                I mitt tycke ett klockrent spö, helt rätt prissatt. Snabb-medelsnabb aktion, fin cork dock en del fyllning, Expride var i jämförelse mycket slätare.
                Precis det stämmer, hoppas att dom kör vidare på modellen iaf och en bättre klinga, har tyckt det känts lite styvare än deras vanliga HVF, fortfarande en lite mjukare klinga men men tycker den svarar bra i mothugg, jag gillar den, vet ej, har ett gammalt zodias 5-15g som är styvt, inte testat nya zodias/expride men tror shimano spöna är rappare,

                monoqocce handtaget är kort och med rulle har jag inte haft problem elr känt att det är framtungt, inte så det stör iaf då jag ofta jerkbait fiskar med spöet, Alphas sv tw elr Tatula 80 är de rullar jag använt/använder till spöet och det har funkat bra.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Hallelujajkpg Visa inlägg

                  Precis det stämmer, hoppas att dom kör vidare på modellen iaf och en bättre klinga, har tyckt det känts lite styvare än deras vanliga HVF, fortfarande en lite mjukare klinga men men tycker den svarar bra i mothugg, jag gillar den, vet ej, har ett gammalt zodias 5-15g som är styvt, inte testat nya zodias/expride men tror shimano spöna är rappare,

                  monoqocce handtaget är kort och med rulle har jag inte haft problem elr känt att det är framtungt, inte så det stör iaf då jag ofta jerkbait fiskar med spöet, Alphas sv tw elr Tatula 80 är de rullar jag använt/använder till spöet och det har funkat bra.
                  Kul att du verkar nöjd, helt klart ett spö jag kommer införskaffa, tycker det ser otroligt fräscht ut men också för att jag vill prova mer från Daiwa.

                  Får tillägga att jag kände på spöt ihop med butikens Zillion i samband med mitt högst ovetenskapliga torrviftande jämförelse mot Expride B.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
                    I'm a Big fan of Poison Adrena and Zodias. Havent tried the Expride, but im sure its awesome.
                    Be Aware that the 10-30 is classified as 'Moderate' action, the 7-21 'Regular' and the rest 'Fast'.
                    I wouldnt choose the 10-30 as a jigging rod.
                    I am not a fan of Zodias in the end. The balance and the extreme stiffness puts me off. The Adrena is more delicate, crunchy response and more allround.

                    For me, the Expride feels a tad more stiffer, and the Zodias a little more ”tippy” with strong backbone. You really need to hold them side by side.

                    I’ve watched and read a bunch of reviews on the Adrena 173MH-2 that states it being quite capable with Texas rigs and a great allrounder with strong backbone and good response. My honest pursuit is feedback and perceived lightnness that comes from balance not necessarily the rods weight.

                    This table confirms that.

                    Click image for larger version

Name:	14DB1A42-BAE3-4C2A-B33A-F40409BD27A2.jpeg
Views:	626
Size:	205,4 KB
ID:	2618907

                    I was blown away with my 1610M, then 266L-2 which as a two piece convinced me of it’s sustained sensitivity. The 173MH-2 looks promising. These rods will never leave my arsenal.
                    Senast ändrad av senzitivity; 2023-03-03, 21:18.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 066 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X