Cardinal måste varit premium då..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köp av bättre grejer.
Collapse
X
-
Egentligen är det en gåta varför det inte finns dyrare gäddspön och gäddrullar!!!
Vad kostar gäddfiskeutrustningen utöver spö och rulle?
Gäddracer med bra motor
Trailer
Dragbil
Frontmonterad elmotor
Grundvattenankare
Ekolod
plotter
50 fina gäddbeten
Tankkort
osv.
Om inte alla pengar lagts på extrautrustningen så ser det ut som att många gäddfiskare skulle kunna vara beredda att betala en hyfsad peng även för spö och rulle. En gåta att det inte finns dyrare gäddrullar…
Om man inte fiska haspel för då finns det ju dyra rullar att fiska gädda med.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggVill man lägga pengar på ett premiumspö och en bra rulle som håller resten av livet så varför inte?
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägger det ut som att många gäddfiskare skulle kunna vara beredda att betala en hyfsad peng även för spö och rulle. En gåta att det inte finns dyrare gäddrullar...
Tror myycket handlar om att "finesserna" inte är särskilt nödvändiga hos stora rullar som kastar tunga beten.
Dessutom är stora tröskverk inte lika intressanta för entusiaster runt i världen verkar det som.
- Gillar 1
Kommentera
-
Shimano tranx och daiwa prorex i 300-srorlek går väl på 3500:- och det är väl många som tycker det är för dyrt...
en 5500CDL går väl loss på 8000:-
Det finns dyra gäddrullar men folk vill inte betala.
Sportex har väl skapliga premiumspön anpassade för våra gäddor precis som st.croix men deras är väl tillverkade främst för musky.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av XerupShimano tranx och daiwa prorex i 300-srorlek går väl på 3500:- och det är väl många som tycker det är för dyrt...
Prorexen kan man säkert byta ut mot en Tatula 300 utan att det gör ont, känner själv inte till eventuella skillnader och är alltså ute på tunn is men i vissa fall verkar det som att priset är största anledningen till att vissa fiskare köper vissa rullar.
Ursprungligen postat av XerupDet finns dyra gäddrullar men folk vill inte betala.
Jag ser dem åtminstone (med fel på) titt som tätt. Kostar runt 5 000 som folk gladeligen betalar.
Att vissa inte vill betala förstår jag.
Vettiga runda Ambassadeurer har jag inte koll på längre men du får en Revo Beast för runt 2500, en Concept A3 för något liknande. Jag förstår inte hur mycket mer prestanda men kan behöva ha ut av en gäddrulle.
Däremot fattar jag att folk vill ha tingeltangel, hade själv för guds skull en ZPi "Silver Carbon"- vev på min Ambassadeur 5500 Sunset Orange typ 2008.
Lyxigt till gädda idag, om vi pratar nytt, ärl en Conquest på ett St Croix av dyrare slag, alternativt gör kanske både Megabass samt Zenaq tungt klassade swimbait-spön där troligen samma Conquest eller tidigare nämnda Ryoga passar i rullfästet.
Men frågan är om 13 000 räcker i dessa fall?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggEgentligen är det en gåta varför det inte finns dyrare gäddspön och gäddrullar!!!
Vad kostar gäddfiskeutrustningen utöver spö och rulle?
Gäddracer med bra motor
Trailer
Dragbil
Frontmonterad elmotor
Grundvattenankare
Ekolod
plotter
50 fina gäddbeten
Tankkort
osv.
Om inte alla pengar lagts på extrautrustningen så ser det ut som att många gäddfiskare skulle kunna vara beredda att betala en hyfsad peng även för spö och rulle. En gåta att det inte finns dyrare gäddrullar…
Om man inte fiska haspel för då finns det ju dyra rullar att fiska gädda med.
vet inte om kastlängd någonsin varit begränsningen för mig vid gäddfiske
- Gillar 1
Kommentera
-
Är det inte vad DU tycker och vad Du fiskar med för beten som spelar roll inte vad andra tycker ?
en sån här tråd är ju bara en trolltråd inget annat om det ska vara dyrt och viktigt vad andra tycker så lär DU inte få nåt som passar DITT fiske överhuvudtaget eller hur ?
ingen här vet ju vad DU fiskar med för beten och vilket spö DU söker och det enda du har angett är 13000 som budget och gädda det säger inte ett skit om vilka egenskaper på spöet du söker eller missar jag nåt ?
- Gillar 6
Kommentera
-
Ursprungligen postat av oppaoppa Visa inläggTacksam för alla svar.. St Croix eller Westin W10 Powercast, vad tror ni?
Fiskar både gädda och musky.
När man fiskar gädda då blir jag imponerad av hur kraftiga spöna är, det går att kasta allt känns det som, men samtidigt så känsliga att även små gäddor är roliga att drilla.
Till muskie där är det viktigt att spöna laddar bra så man får till bra kast med bra precision, vi fiskar oftast nära land och betena ska landa så nära land som möjligt.
Har provat några riktigt bra gäddspön men dom laddar inte allas lika bra och man får jobba hårdare.
Favorit spöt just nu är Ledgend Elite 8.6 3oz, perfekt spö för gäddbeten kör allt från Westin Swim till Big Mcrubber Har parat ihop den med en Tatula 300 för gäddan och Tranx 300 till muskie.
Har fiskat med många riktigt bra spön men inte hittat några andra spön som har nått till samma nivå.
Kommentera
-
Kommer alltid finnas dom som tycker Lada Niva är världens bästa bil, det enda man behöver osv. Eller att en Amba 5000 är det enda rimliga valet för gäddfiske. Visst är det svårt att matcha i fiske per krona, men än sen? Att lägga 13 lakan på ett gäddset är väl inget konstigt när en golfklubba lätt kan kosta 10 lax. Så köp dig en Ryoga eller Conquest i passande storlek och ett senaq-spö så har du grejer som är bland det bästa på marknaden och ”bara” kostar typ 1/3 månadslön. Svårt att hitta en sport som ger top-of-the-line grejer så billigt….
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar