Er drömrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Er drömrulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Daiwa 23 IM Z limitbreaker. Plus: verkar slå alla andra rullar vad gäller kastlängd och det med god marginal. Tillhörande app som visar kastlängd och andra data. Släpps uppdaterade bromsprofiler som ger extremlånga kast. Minus är att appen än så länge är på japanska, det höga priset, och bromsens skorrande ljud vid utkast. En laddning räcker 700 kast.
    Ja säga vad man vill om den rullen, men modern är den. Med ljus och appar.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Daiwa 23 IM Z limitbreaker. Plus: verkar slå alla andra rullar vad gäller kastlängd och det med god marginal. Tillhörande app som visar kastlängd och andra data. Släpps uppdaterade bromsprofiler som ger extremlånga kast. Minus är att appen än så länge är på japanska, det höga priset, och bromsens skorrande ljud vid utkast. En laddning räcker 700 kast.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Megabass LIN Black Jungle limited och Daiwa SLPW Millionaire AIR STREAM Custom.




    Den där Millionairen är bra snygg!

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Megabass LIN Black Jungle limited och Daiwa SLPW Millionaire AIR STREAM Custom.




    A man of culture and taste.

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Megabass LIN Black Jungle limited och Daiwa SLPW Millionaire AIR STREAM Custom.





    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Jag såg! Coolt att dem fått hem en till Europa för en rimlig peng. Så fort de får tag på en BC521SSS eller BC421SSS slår jag till.

    Lämna en kommentar:


  • Letho
    replied
    Något för dig kanske Benjamin S

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Min Drömrulle är för dyr för mig :-) men man kan ju drömma :-)
    Ambassadeur 2601C Elite
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Inte enbart, när det gäller i stort sett samtliga udda japanska fåglar av den här typen: rejält mycket dyrare!
    Har fått känslan av att många av dessa dyra retromodeller som säljs och har sålts i Japan mest är hyllvärmare som plockas ut för finfiske, men jag kan säkert ha fel i det.
    Det stämmer delvis. Men folk använder aktivt finrullar under fiske baserat på vad jag sett på Instagram. Vissa är definitivt samlare dock. Jag skulle säga att surface style fiskarna använder rullarna väldigt mycket.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Jag tror jag ägt några av mina "drömrullar", luttrad på gamla dagar blir rullarna mer och mer verktyg, förvisso roliga sådana.
    Men det finns fortfarande en, den som kom undan under mina maniska rullköpardagar för en herrans massa år sedan:
    Daiwa TD-Ito
    Dels för den bygger på en av världens absolut främsta rullplattformar, Daiwas TD-Z, men inte minst för Ito spökat ut den ordentligt främst utseende- men även
    funktionsmässigt.

    En Isuzu 420 eller 730 SSS hade jag också kunnat leva med men tror jag hade utvecklat samma allergi mot en sådan som jag fgjorde mot 1500/2500C till slut.

    Rent bruksmässigt, det frågas ju i trådstarten om fulländade rullar, är och förblir Daiwas original-Zillion 100 min favorit.
    Perfektion är att ta i, slirbromslamellerna från fabrik är av äldre standard, annars är första Zillion i princip bättre på allt jämfört med andra rullar i sin klass.
    Den 6.3:1 jag numer själv äger (efter att ha sålt ett par andra) med lamellerna utbytta är nog så nära perfektion jag kommer komma.

    Anledningar?
    Jo, den är som sagt bra på allt i sin kategori. Konstruktion och byggkvalitet som knappast kan matchas. I min värld den mest välkonstruerade lågprofilaren som byggts, och jag har sett insidan på MÅNGA olika.
    Dessutom köpte jag rullen billigt i nyskick med kartong och tillbehör, bara det är ju drömskt när man pratar japantillverkad rulle av utomordentlig kvalitet.

    Att jag ägt Zillion i perioder, haft åtskilliga tiotals andra rullar mellan dessa perioder men ändå studsat tillbaka till Zillion ser jag som ett tecken att det här kanske är en av mina "drömrullar", även om jag inte tänker i sådana termer rent generellt.
    Click image for larger version

Name:	ZillionNoen01b.jpg
Views:	389
Size:	283,9 KB
ID:	2628986
    Jag tycker det är en rätt tjusig rulle att titta på också.

    Click image for larger version

Name:	ZillionCarbontex01e.jpg
Views:	426
Size:	206,6 KB
ID:	2628985
    Insidan dock betydligt vackrare än utsidan.

    Kan däremot inte på rak arm påstå att det är den bästa rullen som finns, tack och lov finns det många andra rullar som konkurrerar om den utnämningen...


    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Enbart roligare.
    Inte enbart, när det gäller i stort sett samtliga udda japanska fåglar av den här typen: rejält mycket dyrare!
    Har fått känslan av att många av dessa dyra retromodeller som säljs och har sålts i Japan mest är hyllvärmare som plockas ut för finfiske, men jag kan säkert ha fel i det.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 686 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 336 svar
266 412 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 343 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
892 svar
142 227 visningar
16 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 288 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X