Letar efter nytt multispö (abborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar efter nytt multispö (abborre)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Letar efter nytt multispö (abborre)

    Hej, har funderat ett tag på att skaffa ett nytt spö till borrefisket. Rullen som ska monteras på är en Curado DC 151HG och jag är villig att lägga mellan ca 1200-2000kr.
    Spöt får gärna vara mellan 7’ och 7’6” och ha en max-kastvikt på ungefär 25-30gr. Med spöt har jag tänkt fiska vibrationsbeten, twitchbaits/jerks, större jiggar, chatterbaits etc.

    Tar gladeligen emot tips och rekommendationer

  • #2
    Jag köpte sista ex av detta spö förr-förra veckan på rea hos Fiskejournalen: https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...xoC4ioQAvD_BwE

    Har bara använt det en gång hittills, är ingen superexpert på spön, men tyckte det funkade strålande för crankbait, vibrationbeten och tailspinnare.

    Kommentera


    • #3
      Detta kör jag med och är supernöjd, har en ZenonX på det :-)
      Jag har 7,1 7-21g varianten :-)
      https://www.borrebutiken.se/sv/spon/...e-casting.html
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        https://www.tradera.com/item/606511683

        eller


        Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Megabass Levante F4-72LV 2P https://www.blocket.se/annons/jonkop..._2p/1200255189

        Kommentera


        • #5
          Kolla Abu vendetta

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MrRodarch Visa inlägg
            Hej, har funderat ett tag på att skaffa ett nytt spö till borrefisket. Rullen som ska monteras på är en Curado DC 151HG och jag är villig att lägga mellan ca 1200-2000kr.
            Spöt får gärna vara mellan 7’ och 7’6” och ha en max-kastvikt på ungefär 25-30gr. Med spöt har jag tänkt fiska vibrationsbeten, twitchbaits/jerks, större jiggar, chatterbaits etc.

            Tar gladeligen emot tips och rekommendationer
            Att få ett spö som ärt bra på att fiska twitch/jerk, crankbait, chatterbait och jigg......det är i princip omöjligt då du vill ha helt olika spön och linor till den här typen av beten.

            Till twitch är ett kort, snabbt spö med snabbverkande ryggrad viktigt. Du vill kunna få gång på dina jerkbaits utan att spöet svampar ihop.

            Till chatterbaits vill du ha ett något tyngre spö, med topp där man tydligt ser gången på betet, men med ganska snabb ryggrad också. Du vill att spöet ska kunna föra fram betet rakt, utan att det går för mycket ut åt sidan när det "studsar ut" mot gräs. Spöet måste föra tillbaka betet i en rak bana snabbt.

            Till crankbaits vill du ha ett mjukt spö för att dels se gången på betet, dels ta upp vibrationerna från betet bra och främst för att inte slita kroken ur munnen på fisken när den är på.

            Till jigg vill du ha en känslig topp, men en ganska snabb ryggrad för att snabbt sätta mothuggen på huggande fisk. Kontakt är nyckeln här.

            Det finns inte ett enda spö som är bra på allt detta samtidigt. Den lättaste combon att göra är jigg och jerkbait (tack vare den ofta bra kontakten i jerkspön, men med avsaknad av känslig topp) eller chatterbait och crankspö. Det blir inga optimala combos, men det kan fungera okej.

            Till jerk/jigg skulle jag isåfall rekommendera Shimano Zodias 610 7-21 g

            Till crank/chatter så skulle jag gå på antingen Megabass Levante F468-LV (om du kör mer crankbait än chatterbait) eller F472-LV (om du kör mer chatter än crank, alternativt om du fiskar mycket gräsbälten med crankbaits och vibrationsbeten).

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
              https://www.tradera.com/item/606511683

              eller


              Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Megabass Levante F4-72LV 2P https://www.blocket.se/annons/jonkop..._2p/1200255189

              Tack för rekommendationen! Slutade med att jag köpte spöet.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Att få ett spö som ärt bra på att fiska twitch/jerk, crankbait, chatterbait och jigg......det är i princip omöjligt då du vill ha helt olika spön och linor till den här typen av beten.

                Till twitch är ett kort, snabbt spö med snabbverkande ryggrad viktigt. Du vill kunna få gång på dina jerkbaits utan att spöet svampar ihop.

                Till chatterbaits vill du ha ett något tyngre spö, med topp där man tydligt ser gången på betet, men med ganska snabb ryggrad också. Du vill att spöet ska kunna föra fram betet rakt, utan att det går för mycket ut åt sidan när det "studsar ut" mot gräs. Spöet måste föra tillbaka betet i en rak bana snabbt.

                Till crankbaits vill du ha ett mjukt spö för att dels se gången på betet, dels ta upp vibrationerna från betet bra och främst för att inte slita kroken ur munnen på fisken när den är på.

                Till jigg vill du ha en känslig topp, men en ganska snabb ryggrad för att snabbt sätta mothuggen på huggande fisk. Kontakt är nyckeln här.

                Det finns inte ett enda spö som är bra på allt detta samtidigt. Den lättaste combon att göra är jigg och jerkbait (tack vare den ofta bra kontakten i jerkspön, men med avsaknad av känslig topp) eller chatterbait och crankspö. Det blir inga optimala combos, men det kan fungera okej.

                Till jerk/jigg skulle jag isåfall rekommendera Shimano Zodias 610 7-21 g

                Till crank/chatter så skulle jag gå på antingen Megabass Levante F468-LV (om du kör mer crankbait än chatterbait) eller F472-LV (om du kör mer chatter än crank, alternativt om du fiskar mycket gräsbälten med crankbaits och vibrationsbeten).
                Läste och höll med dig.
                Undrar om du har nått bra tips på ett lite längre spö för botten kontakt beten, dvs ett snabbt spö.
                Behöver vara 2 delat då jag ofta cyklar till fiske spotsen.
                Har ett mass beat2 nu som jag gillar men det är handtagsdelat och det blir lite långt tyvärr, jag vill absolut gå upp i kvalitet på spöt nu när man är lite äldre och mer än gärna lägger pengarna på bra fiskegrejer

                Har spanat på steez ags lightning, tror du det kan vara nått har du/någon annan någon erfarenhet av det.

                Tack på förhand
                ​​​

                Kommentera


                • #9
                  Exprideserien kanske har en snabb lite längre modell eller Daiwa Prorex AGS Baitcasting 7'4'' 5-25g Fast tip om det är kvalitet nog?



                  Senast ändrad av anteman; 2023-09-26, 23:22.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

                    Läste och höll med dig.
                    Undrar om du har nått bra tips på ett lite längre spö för botten kontakt beten, dvs ett snabbt spö.
                    Behöver vara 2 delat då jag ofta cyklar till fiske spotsen.
                    Har ett mass beat2 nu som jag gillar men det är handtagsdelat och det blir lite långt tyvärr, jag vill absolut gå upp i kvalitet på spöt nu när man är lite äldre och mer än gärna lägger pengarna på bra fiskegrejer

                    Har spanat på steez ags lightning, tror du det kan vara nått har du/någon annan någon erfarenhet av det.

                    Tack på förhand
                    ​​​
                    Steez-spöet är fantastsikt. Det med tunn topp (blandar alltid ihop modellnamnen) är det bästa tvådelade spöet på marknaden. Bara att köra.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    263 003 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 483 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X