Megabass Levante för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Megabass Levante för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Megabass Levante för abborre

Kollade på ett spö från Megabass Levante till abborrfiske, tänkt att köra det på en Daiwa Tatula SV TW 100 (2024). Letar efter något allround som klarar att kasta både jigs, swimbaits och vibration-/crankbaits. Tycker det är svårt att tolka deras klassificeringar när det gäller kastvikt och power.

I USA verkar många säga att Medium Heavy Fast är det bästa "do-it-all"-alternativet, vilket i det här fallet motsvarar F5-611LV (Medium Heavy, Mod/Fast), med kastvikt 10–42 g. Det känns dock som ganska mycket.

Alternativet är F4-72LV (Medium, Mod/Fast), med kastvikt 8–28 g. Har svårt att bestämma mig. Det känns som att F4 hade varit bättre anpassat för abborre, men enligt Megabass själva funkar F5 till fler tekniker.

Någon som har erfarenhet av dessa spön och kan ge sina "2 cents"?

Har testat ett flera och äger tre-fyra av modellen i klassningen du jagar och tycker Levante generellt är överklassade 5-10g. en 3-4 passar enligt mig bättre för borre. Går du upp på 5 börjar det nästan bli gädd-lättspinn, imho. Kan du tänka dig en ohelig märkesmix tycker jag dock att Shimano Expride generellt är känsligare spön om bottenkontakt mm är i fokus.

Kommentera

Vad skulle du säga om deras action? Skulle en mod/fast med flätlina vara för slöt för jigg fisk eller hade det gått. Vet att fast eller xfast är att föredra men tänker att det skulle vara någon bra mitt emellan mod och fast.

Kommentera

Shimano Expride 1610m?

Kommentera

Jag har sakta men säkert gått från de supersnabba spöna till något långsammare, utan att se tillbaks. Lite annorlunda fiskesätt blir det liksom, men med ett tillräckligt känsligt spö gör det, i alla fall för mig, ingen skillnad. Jag föredrar mod/fast om jag skall ha det till fler tekniker, såsom jerk eller dylikt. Tror du kommer långt på Villespinn91 rekommendation, även om jag tycker det är lite för snabbt för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alfred7077 Visa inlägg
            Vad skulle du säga om deras action? Skulle en mod/fast med flätlina vara för slöt för jigg fisk eller hade det gått. Vet att fast eller xfast är att föredra men tänker att det skulle vara någon bra mitt emellan mod och fast.
            F5 ska du inte ha till borre kör ett f4 72lv till gös/borre f3 eller f4 om du ska ha ett levante och isåfall om du tar hem själv här är inte värt att handla dom

Kommentera

Efter att ha sökt runt lite på internet så verkar en shimano expride mer lämplig men frågan är vilken. 1610m är medium mod/fast och klassas som deras jerkbaitspö, frågan är om den är för styv för att köra jigg med eller om det hade fungerat någorlunda. Sen om man ska ha 1+1 eller 2pc. 2pc känns lättare då jag transporter allt i bilen men vet inte hur mycket det påverkar spöets action.

Kommentera

F4-72 duger enbart till saker med motstånd tycker jag! Chatterbait,cranks osv.
                1610an är helt okej allround och känns mer premium är levanten!

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
                  F4-72 duger enbart till saker med motstånd tycker jag! Chatterbait,cranks osv.
                  1610an är helt okej allround och känns mer premium är levanten!
                  Levante är inte i samma kaliber heller för tar man hem den själv är den hälften så dyr som expride-det är handlare/importör här iSvedala dom vill hålla upp priset på dom gillar det men är ett allround för egen del så vi har nog samma syn där

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Levante är inte i samma kaliber heller för tar man hem den själv är den hälften så dyr som expride-det är handlare/importör här iSvedala dom vill hålla upp priset på dom gillar det men är ett allround för egen del så vi har nog samma syn där
                    Sant köpt både expride,adrena,levante från japan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist