Multirulle vevas med vilken hand? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle vevas med vilken hand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om man kastar med vänster arm är det naturliga att köra högervevat och vice versa. Annars måste man ju byta hand efter varje nytt kast.

//K
    BJ@

Kommentera

Känn efter och köp det som DU tror passar DIG bäst, allt annat är bullshit.

Som ny multifiskare vänjer Du Dig vid det Du har. Många av mina kompisar har både höger och vänster och skiftar under ett fiskepass precis som Börje BeBest, medan jag själv som är högerhänt endast kör högervevat och får inte till det med vänstertrasslandet.

Det är som att köra vänsterstyrt eller högerstyrt, har man vant sin vid det ena så känns det andra hopplöst avigt till en början. Jag provade en gång en högerstyrd banracing bil och det höll på att gå riktigt illa för jag placerade reflexmässigt bilen en meter för långt åt vänster, som en halvblind 90åring i trafiken.

Men det fina i kråksången är att hur Du än väljer kan Du inte kan göra fel, för Du kommer att vänja Dig.
      www.utreel.com

Kommentera

Jo, vi verkar alla vara ense om att det är en fråga om tycke och smak och att man skall använda det man tycker bäst om, tack för input kring detta.

Men om jag då omformulerar frågan på samma sätt som bakos gör ovan, varför är den klassiska multirullen högervevad?

Jag kan tänka mig att man vid visst tungt kust- eller havsfiske med stora tunga spön vill kunna veva med sin starka hand men detta är ju en väldigt begränsad del av mulitanvändningen.
        Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
          Jag undrar en grej. Vid jerkfiske är det ju populärt att högerhänta fiskare köper vänstervevade multirullar. Jag som vänsterhänt investerade följdaktligen i en högervevad, alltså "normal", multirulle.

Jag tänkte nu eventuellt investera i en multi som ska användas till spinn, lättjerk och havsfiske, mao mer klassisk multianvändning, och eftersom jag är vänsterhänt så borde jag ju titta på en rulle som är normal, alltså högervevad.

För det första så tycker jag det låter konstigt att man bör hålla spöet i den hand man är mest ovan med. När jag kastar med haspel eller jerkar så har jag veven på höger sida om rullen och kastar med vänster hand och vevar med den högra och jag tycker att jag borde vilja göra detta även när jag kastar med multi och inte jerkar.

Grundfrågan är alltså, varför är "normala" multirullar högervevade? Sen vet jag att det är en fråga om tycke och smak, man ska ju ha de grejer som man själv trivs med men det känns ändå som det är något jag missat här...
          Själv är ja högerhänt å vevar med Höger . Visst ja byter hand när ja kastat men så har ja alltid gjort å man kan väll inte lära gamla hundar å sitta antar ja.

Kommentera

Som de flesta sagt är de en smaksak. jag är högerhänt och när jag fiskar lax kör jag högervevat, och jag kastar med både vänster och höger arm. på haspelspöt och jerk kör jag vänstervevat. Skulle aldrig klara köra haspel med högervev, men med mulirulle spelar de ingen större roll av någon anledning Man får väl betydligt bättre kännsla om man håller spöt i den "bättre" handen. sen är de ju en vanesak, om du kör med spöt i "fel" hand så lär de inte kännas konstigt efter ett tag

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
              Jag undrar en grej. Vid jerkfiske är det ju populärt att högerhänta fiskare köper vänstervevade multirullar. Jag som vänsterhänt investerade följdaktligen i en högervevad, alltså "normal", multirulle.

Jag tänkte nu eventuellt investera i en multi som ska användas till spinn, lättjerk och havsfiske, mao mer klassisk multianvändning, och eftersom jag är vänsterhänt så borde jag ju titta på en rulle som är normal, alltså högervevad.

För det första så tycker jag det låter konstigt att man bör hålla spöet i den hand man är mest ovan med. När jag kastar med haspel eller jerkar så har jag veven på höger sida om rullen och kastar med vänster hand och vevar med den högra och jag tycker att jag borde vilja göra detta även när jag kastar med multi och inte jerkar.

Grundfrågan är alltså, varför är "normala" multirullar högervevade? Sen vet jag att det är en fråga om tycke och smak, man ska ju ha de grejer som man själv trivs med men det känns ändå som det är något jag missat här...
              Hej Andreas;Det hela är ganska enkelt! Multiplikatorrullen uppfanns av en genialisk människa. Många genier, överintelligenta innovatörer, uppfinnare, konstnärer och även framstående idrottsmän råkar vara vänsterhänta. Det föll sig därför ganska naturligt att den första multiplikatorrullen blev högervevad. Som du kanske anat Andreas tog det ganska många år innan multiplikatorrullar började tillverkas med veven på vänster sida. Säkerligen var det något geni (alltså en vänsterhänt) som för att öka försäljningen av multirullar började tillverka även rullar med veven på vänster sida. Det här behöver du inte berätta för någon som är högerhänt.-
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Ps. Einstein, Leonardo Da Vinci och Sokrates var vänsterhänta. John McEnroe är det fortfarande... Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-06-07, 18:19.

Kommentera

Jo, det där värmde

Verkar annars som om detta är lite av en gåta, kanske har det aldrig varit aktuellt att ifrågasätta häntheten på multirullar innan jerkfisket kom.

Tack för alla synpunkter iaf.
                Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Andreas;Det hela är ganska enkelt! Multiplikatorrullen uppfanns av en genialisk människa. Många genier, överintelligenta innovatörer, uppfinnare, konstnärer och även framstående idrottsmän råkar vara vänsterhänta. Det föll sig därför ganska naturligt att den första multiplikatorrullen blev högervevad. Som du kanske anat Andreas tog det ganska många år innan multiplikatorrullar började tillverkas med veven på vänster sida. Säkerligen var det något geni (alltså en vänsterhänt) som för att öka försäljningen av multirullar började tillverka även rullar med veven på vänster sida. Det här behöver du inte berätta för någon som är högerhänt.-
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Ps. Einstein, Leonardo Da Vinci och Sokrates var vänsterhänta. John McEnroe är det fortfarande... Ds.
                  Jävligt smart att designa en produkt för en minoritet - rent av genialiskt...
                  (OBS: jag är ironisk - vad jag tror om OF teorier håller jag tyst om)

Kommentera

Jimi Hendrix var också vänsterhänt - och se så fint han spelade gura ; ) Han sjöng doch med HÖGER stämband.

Själv e jag högerhänt och kan inte hantera en högervevad multirulle. testade vi havsfiske i Öresund. jag fick fan TÄNKA hela tiden jag vevade...
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-06-12, 12:11.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är det inte tvärtom på haspel av någon anledning (äldre hasplar där man inte kan skifta sida på veven är väl genomgående vänstervevade?)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13