Multirulle vevas med vilken hand? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle vevas med vilken hand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har alltid kört med högervevade rullar. Provade dock vänstervevat nyligen och det är jäkligt smidigt Kommer nog att köra vidare på höger, man har lite mer kontroll på den handen tycker jag
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
      Mm, en smaksak eller vanesak. Jag är högerhänt och kör uteslutande högervevat på spinn, haspel och jerk. När jag började jerka tyckte jag det fanns ett större utbud av högervevade multirullar, så jag bestämde mig helt enkelt för att använda sånna, tar ju inte så lång tid att träna in tekniken (men jag spelar trummor så man har iaf någorlunda styrka och kontroll med vänstern).
      fast prova att ALLTID "leda" med vänstern vid trumspelet så lär du tycka att det blir jobbigt....

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Wreckbender; Jag förstår att du är en hejare på havsfiske. På väggen bredvid mig finns en svartvit bild av en 34,4 kilos torsk fångad på handlina i Altafjorden av Leo Hammari, Rafsbotn i början av 1960-talet. Torskar i den storleken var inte helt sällsynta i Nordnorge på den tiden.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Ja du en sån drömmer jag om att få från land, ähh det räcker med en på 20 Jag fiskar mycket från båt men landfisket är förbannat kul också, speciellt när jag använder mer el mindre trimmade ambor, ett lååååångt kast, rullen bara snurrar på, utan att jag behöver bromsa med tummen ger en god känsla också. Till topic, höger el vänstervevat tycker jag inte är så svårt att skifta mellan, har både och. Jag har jobbat som svetsare, har alltid använt den hand som varit i bäst läge för att det skall gå smidigt. Nu är det mest u-ringnycklar och spärr handtag men det är samma där. Så mitt tips är att har man köpt en vänstervevad el viceversa och det känns avigt så ge inte upp, gneta på ett tag så kommer det och du blir multihänt
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Det där med att flytta händerna gör man väl ändå. Kolla på min "stilstudie" i fotoalbumet. Vänstern greppar jag runt rullen efter kastet och högern tar veven. Hade jag haft en vänstervevad så hade högern greppat runt rullen och vänstern gått till veven. Och även om det hade varit ett enhands så flyttar jag ju näven från bakom rullen till runt eller framför när jag börjar veva. Hälsn Micke P
          Tar tillbaka det jag skrev om att flytta näven vid vänstervevat. Var ute ikväll och tog med en av vänsterrullarna och studerade mig själv. Efter kastet höll jag kvar vänsterhanden bakom rullen och la tummen uppe på rullen. Jag har två fingrar framför triggern. Men detta var med en 3601 den är ju lite mindre. Ska ta med en 5601 nästa gång och studera handföringen Ha de. Micke P

Kommentera

Nu har jag varit ute med 5601 och jag gjorde likadant som med den mindre, dvs hade kvar handen bakom och la tummen uppepå. Tänker nog om lite nu med flyttande av händer. Får bli lite mer vä vevade rullar Ska nog ha en utrustning av varje med mig i fortsättningen och alternera, så kan man hålla på dubbelt så länge innan man blir trött

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              Nu har jag varit ute med 5601 och jag gjorde likadant som med den mindre, dvs hade kvar handen bakom och la tummen uppepå. Tänker nog om lite nu med flyttande av händer. Får bli lite mer vä vevade rullar Ska nog ha en utrustning av varje med mig i fortsättningen och alternera, så kan man hålla på dubbelt så länge innan man blir trött
              Precis!!!

Man måste ju byta hand när man grejar med frugan också, annars blir man ju trött
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow Visa inlägg
                fast prova att ALLTID "leda" med vänstern vid trumspelet så lär du tycka att det blir jobbigt....
                Jo förvisso, men det är ju inte helt fel att träna upp vänstern handen/armen i allmänhet. Jag tycker jag har fått bättre känsla i vänsterhanden både inom fisket och i andra sammanhang pga allt jerk-fiske.
                Men det vore ju kanske inte så dumt att ha olika rullar så man kan växla händer för att inte trötta ut ena armen (som wreckbender skriver ovan)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                277 215 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13