Jo det är klart, men det hade jag förstått. Jag vet mer intresserad av bakgrunden kring färgvalet. Om de hade någon speciell fisk i tanken eller om d e bara kört på med snygga färgkombinationer av alla dess slag. Om placeringen av de små svarta fläckarna på wobblern är där av någon speciell anledning eller liknande.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Färger på Bomber
Collapse
X
-
Troligen inte eller vad säger du Firehand?Ursprungligen postat av vestervall Visa inläggJo det är klart, men det hade jag förstått. Jag vet mer intresserad av bakgrunden kring färgvalet. Om de hade någon speciell fisk i tanken eller om d e bara kört på med snygga färgkombinationer av alla dess slag. Om placeringen av de små svarta fläckarna på wobblern är där av någon speciell anledning eller liknande.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Hej TamTam; Jag har fört fiskejournal med samlad hugg- och fångststatistik från eget trollingfiske plus att jag noterat och sparat det mesta av den information jag fått från trollingfiskande vänner gällande vilka Bomber-färger laxen och öringen huggit och fångats på i Vänern och Vättern under åren 1986-2007.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDet är nog så att bete/färg/rätt tillfälle ger den oslagbara kombinationen JUST DÅ beror på mycket vattnets klarhet för tillfället ljuset från himlen på grunt vatten men även djupare ned, en mörk dag kan en starkt färgad punkt på betet vara det som levererar men i starkt dagsljus kan fisken sky samma bete som pesten ljuset och vågrörelserna har stor inverkan, fisken ska se dina grejor men inte FÖR noga, speciellt inte en dag då de är långsamma och sega varierar också med den art du är ute efter, svårt
.
I soligt väder hugger laxen och öringen i Vänern och Vättern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, FO, XM7, MBLPKW, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, SAL2, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.
I mulet väder och regn hugger laxen och öringen gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.
Om du går in på vår sida www.trumman.com och klickar på BOMBER och vidare på färgförteckning hittar du ovan nämnda färger i bokstavsordning plus en massa andra färger att testa vid ditt trollingfiske i Vänern och Vättern. Många av angivna färger fångar lika bra i andra lax- och öringförande sjöar, åar och älvar samt kustnära vatten i Östersjön.
Självklart fiskar många andra fabrikat och typer av wobbler i liknande färger mycket bra de också!
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Linus Vestervall; Jag skrev just till TamTam och berättade om de, enligt mina erfarenheter fångstsäkraste färgerna på Bomber wobbler vid fiske efter lax och öring i Vänern och Vättern vid fint och soligt väder respektive mulet och regnigt väder.Ursprungligen postat av vestervall Visa inläggOld Firehand: Jag har sett och märkt att du har bra koll på bomber, bra sortiment på sidan också, minst sagt. Har beställt ett par drag därifrån nyligen.
Men jag har en liten fråga gällande alla dessa färger, finns det en specifik tanke bakom varje färg? Och vilka färger passar då bäst till Lax/Öring, Gädda etc. du har ingen lathund liggandes som man kan ta del utav?
Nu hör man allt för jämnan att det inte är betet som är det viktiga utan själva tillfället, men får man ingen fisk så får man väl köpa in wobblers och titta på dem om kvällarna istället.
en fråga som kanske inte hör hemma här, hur lång är leveranstiden för dragen?
Med gädda är det inte riktigt likadant. Laxen och öringen hugger gärna på blanka och färgstarka beten i soligt väder och mörka och dova färger i fulväder. Gäddan gör ofta tvärtom och favoriserar mörka och murriga beten i soligt väder och blanka och ljusa beten i fulväder eller hårda vindar.
Om du går in på www.trumman.com och tittar på Bomber 16A och andra storlekar och modeller föreslår jag följande färger vid soligt väder med klar himmel och lätta moln som drar förbi: BBO(OS), XBS, XCHO, XSIO (Fegisen), LEF1, LEF3, LEF7, LEF8, LEF9, LEF10, LEF11, LEF12, XM7, PB, XSIG och XSPM.
Vid hård blåst, fulväder och regn föreslår jag följande färger: XBON, CC5, LEF2, LEF4, LEF 5, LEF14, LS1, XM7, XMB, XMK, PLO, PTL, PYRG, SAL39, SBH, XSICH, XSIL, XSIO4, XSIPK och XYBS.
Fiske efter gädda, gös, lax, öring och andra arter är ingen exakt vetenskap. Det mesta bygger på egna och andras erfarenheter plus en mängd olika teorier.
Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz hör till mina favoritwobbler vid gäddfiske sedan massor av år tillbaka. Givetvis kan du få lika många och lika stora gäddor eller gösar på wobbler, jerkbaits, skeddrag och andra beten och färger än vad jag föreslagit.
Tag inte mina ord som några axiom utan enbart som goda råd på vägen till ett framgångsrikare fiske.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej igen Linus Vestervall; De små svarta fläckarna på en del av Bomberwobblernas sidor är s.k. "huggprickar". Avsikten är att laxen eller öringen ska ha en prick eller punkt att rikta hugget mot. Du hittar samma "huggprickar" hos andra fabrikat av wobbler.Ursprungligen postat av vestervall Visa inläggJo det är klart, men det hade jag förstått. Jag vet mer intresserad av bakgrunden kring färgvalet. Om de hade någon speciell fisk i tanken eller om d e bara kört på med snygga färgkombinationer av alla dess slag. Om placeringen av de små svarta fläckarna på wobblern är där av någon speciell anledning eller liknande.
Old Firehand
Kommentera
-
Riktigt kul att du tog dig tid att svara på min frågor, kanon. Skall absolut prova de tips som du har gett mig, återkommer så fort jag kan. Skall bara kroka någon lax framöver. nästa gång skall jag prova de wobles jag nyligen inhandlat från dig, därefter kan du förvänta dig en ny order på bombers.
Hur lång var leveranstiden?
Tack för svaretMed vänliga hälsningar
Linus
Kommentera
-
Haha Firehand man får säga att du borde gjort karriär som kamrer också järnkoll på allt starkt mvhUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej TamTam; Jag har fört fiskejournal med samlad hugg- och fångststatistik från eget trollingfiske plus att jag noterat och sparat det mesta av den information jag fått från trollingfiskande vänner gällande vilka Bomber-färger laxen och öringen huggit och fångats på i Vänern och Vättern under åren 1986-2007.
.
I soligt väder hugger laxen och öringen i Vänern och Vättern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, FO, XM7, MBLPKW, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, SAL2, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.
I mulet väder och regn hugger laxen och öringen gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.
Om du går in på vår sida www.trumman.com och klickar på BOMBER och vidare på färgförteckning hittar du ovan nämnda färger i bokstavsordning plus en massa andra färger att testa vid ditt trollingfiske i Vänern och Vättern. Många av angivna färger fångar lika bra i andra lax- och öringförande sjöar, åar och älvar samt kustnära vatten i Östersjön.
Självklart fiskar många andra fabrikat och typer av wobbler i liknande färger mycket bra de också!
Old Firehand
www.trumman.com
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 300 visningar