swim whizz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

swim whizz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
    Hur kommer Platypus att påverka Zalt? Det händer mycket kul när det gäller Swim Whizz just nu... lacken är helt annorlunda nu än för något år sedan.. Nu sitter den som förr! Sedan är andra nyheter på g.... men jag är förhindrad att säga mer än så.
    Hej Roger Thuring;

År 1971 började jag fiska med Lake S:t Clairs legendar och muskieguide Homer LeBlanc´s Swim Whizz wobbler. Efter fyra års intensivt och otroligt produktivt Gäddfiske med Swim Whizz här i Sverige skrev jag kontrakt med Garys far George Young, Best Tackle Mfg, Co och introducerade Swim Whizz för sportfiskebutiker och sportfiskare både här i Sverige och övriga Skandinavien.

1993 var det sista året som Gary C. Young tillverkade Swim Whizz wobbler hos Best Tackle Manufacturing Company, Northport, Michigan i USA. År 1994 tog Lon Hilliker över Swim Whizz-tillverkningen hos Best Tackle Mfg Co i Michigan och flyttade fabriken från Northport till Rockford i Michigan samt övergick från 3 st trekrokar till 2 st på storlekarna (modellerna) Nr 5 (långsamt sjunkande), Nr 6, Nr 7 och Nr 8 (den ledade). Samtidigt upphörde tillverkningen av de mindre modellerna Nr 3 och Nr 4 för Gös- och Öringfiske.

Jag hade mycket brevväxling med Lon Hilliker om att övergå från tre till två 3-krokar och sände över flera prover där jag hade plockat bort den främre 3-kroken och flyttat fram den mellersta för att få perfekt balans på wobblerna med bara två 3-krokar. Jag skickade också över några Swim Whizz Nr 7 till Lon Hilliker som var långsamt sjunkande liksom Nr 5. På den tiden ansåg sig inte Lon ha råd att ändra gjutformarna och sätta igång en tillverkning av långsamt sjunkande Nr 7.

Att Lon Hilliker gick över från 3 st trekrokar till 2 st har sitt ursprung i att många som kastade med Swim Whizz wobbler på 1970- och 1980-talet använde sig av haspelutrustning (haspelspön och haspelrullar) och inte spinnfiskeutrustning med spinnspön och multirullar som klassiska Gäddfiskare. Haspelfiskarna kastade ofta wobblerna med korta, snärtiga kast varvid Swim Whizz-wobblerna vid kastet snurrade runt, runt i luften och krokarna hakade fast i linan och den främre kroken kunde även fastna i någon av de båda skedöglorna.

Själv har jag och mina teammedlemmar i Team Saida fiskat med egna, långsamt sjunkande Swim Whizz wobbler i modellerna Nr 5, 6, 7 och Nr 8 sedan år 1978, dvs i snart 35 år nu.

Här kan du gå in och bläddra bland mina gamla gäddbilder genom att klicka på pilarna bredvid respektive bild http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm för att hitta Team Saidas sjunkande Swim Whizz wobbler ända sedan Team Saida bildades.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps.Efter Lon Hilliker har det funnits två nya tillverkare av Swim Whizz wobblerna. 2008-2010 hette Swim Whizz tillverkare K&E Tackle, Inc., Hastings, Michigan och från år 2011 tillverkas Swim Whizz wobblerna hos Big Bear Products, Inc, Paw Paw, Michigan. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-19, 20:28.

Kommentera

Hoppas färgen sitter bättre på de nu då!
      Det hade inte varit fel med en svävande/sakta sjunk Swim Whizz 700, så slipper man ju kapa i de.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      276 326 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13