Landkrabban: Grejen är att jag knappt aldrig använder haspeln, förutom om tjejen ska fiska lite eller för mete, och sitter kanske 80-90m lina på och det jag har på en spole är väl runt 100m, och att köpa ny lina för den haspeln är inget jag tänkt göra än på ett tag så va därför jag undra om jag skulle slänga på det jag hade.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mängd flätlina på multirulle
Collapse
X
-
Grejen är bara att han kasta längre och har mindre risk för skatbo med mer lina. Det där att en 6500 kastar längre en 5500 med samma vikter sa jag för att visa att linspridarens vändningar har betydelse för kastlängd, har han mindre mängd lina får han också självklart fler vändingar och kortare kast, spolen får ju också snurra fler varv vid kast med mindre lina.
Hoppas du förstår nu!
Kommentera
-
Mooki, till att börja med: Grymt jobb med din tråd "Rull-terminologi"
Innan jag forsätter nästla in mig i grumliga resonemang så vill jag bara förvarna alla som läser att:
1. jag inte är överdrivet kunnig (men galet nyfiken på info). Jag har läst en hel del här på fs och grjort mina tolkningar av vad som skrivits utifrån egna erfarenheter.
2, Om jag citerar fel eller rycker saker ur sitt sammanhang, och därmed förvanskar inläggens ursprungliga mening så är jag den första att ursäkta. Vidare är jag djupt okunnig i matte, fysik och mekanik och kan därför
grovt misstolka formler etc...
Med detta sagt, en tråd som jag finner mycket intressant är: http://www.fiskesnack.com/forum/show...verrun-p%C3%A5. Mycket av mitt resonemang
tar jag därifrån, främst UTs första 2 inlägg.
För den våldsamt intresserade så "tjuvar" jag också av UTs kunskap som finns att läsa i artikeln Rulltrimning del 2 fiske feber nr 2009. Kan inte citera därur dock... men min ovilja att tillmäta linspridarens inverkan någon större betydelse har jag, okritiskt, tagit rakt av ur den artikeln. (Orkar inte leta upp vad som sagts om linspridare här på fs tidigare - har väl ändå kvalat in som övermänskligt dryg ändå med mina citat...)
Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg...Jörgen...kastar längre med en 6500 än en 5500 trots 55:ans lägre spolmassa - troligen pga linspridaren behöver vända färre gånger och alltså bromsar mindre.
Är inte detta påstående mer giltigt: "jörgen kastar längre med en 6000 rulle tack vare annan spolgeometri, större svänghjul som påverkas mindre av linspridarens vändningar"? Blandar jag äpplen och päron?
Mer hårklyverier:
Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg...en välfylld spole kan öka på kastlängderna trots den ökade spolmassan eftersom den bromsverkan linspridaren utövar mer än väl kompenserar för spolens ökade tröghet.
en välfylld spole kan öka på kastlängderna tack vare den ökade spolmassan eftersom den bromsverkan linspridaren utövar mer än väl kompenseras av spolens ökade tröghet.
(Jag inbillar mig att spolen är "laddad" med mer rörelseenergi och är därför mindre påverkbar av en vändande linspridare.) Kan du hjälpa mig begripa varför mitt "friserade" påstående blir fel?
Jag håller med om att Grävlingens resonemang är helt sunt och snyggt argumenterat...men OBS! lånade fjädrar OBS! som UT säger i ovannämnda tråd
Ursprungligen postat av UT Visa inläggI verkligheten ökar kastbromsens kraft när spolens rotationshastighet ökar, så betet istället tappar fart, och då kortas kastet av. Fenomenet blir värst med centrifugalbromsade rullar då deras bromskraft ökar kvadratiskt med varvtalet...
Angående relevansen i mina citat:
Med en dåres enviset och med total okunskap om fysik framhärdar jag och hävdar att trots att rullarna är väligt olika så är det fortfarande
samma naturlagar som styr över dem - därmed vill jag hävda att de är relevanta. Jag har bara fiskat med min UT trimmade rulle 10 timmar än - men visst tycker jag att jag har på fötterna när jag säger att samma regler gäller för den jämfört med en originalrulle. Jag tänker dock inte tjata mer om just det ialla fall...
Kommentera
-
Jag håller totalt med om vad UT skriver, ju snabbare spolen roterar ju mer jobbar C-bromsen och då kortas kasten. Ju mer lina ju färre varv på spolen då blir det mindre påverkan från C-bromsen och även färre vändningar av linspridaren.
Skall sedan ärligt erkänna att jag inte tänkt på detta med C-bromsens påverkan, har alltid 2 vikter aktiva oavsett storlek på rulle och betesvikt,
det går av gammal vana.
Kommentera
-
Där har vi pudelns kärna tror jagVisst startar en ofylld spole lättare, men den får duktigt med broms pga det höga varvtalet... Appropå antal vikter så kan jag svära på att du kastar olika långt med dina 6000 rullar också - utan att så där glasklart begripa varför...eller? Nu spekulerar jag bara, kom ihåg det... jag har bara sett 6000 rullar på bild.
"Allt annat lika" gäller för min "svordom"
Kommentera
-
Precis vad jag sagt hela tiden, ju mer lina ju längre kast.
Sedan snodde jag en liten text av ut ang linspridarens påverkan vid kast.
För att på allvar reducera inverkan på rullens kastegenskaper orsakade av linspridarens vändningar, och dessutom öka robustheten i systemet, finns en lättviktslinspridare av aluminium med keramisk knivbult. Vikten har reducerats från 7 gram till 2 gram, vilket får stor betydelse för räckvidden när man kastar med långkastande beten med lite vindfång.
Att reducera vikten på linspridaren och minska friktionen från knivbulten har visat sig ha större inverkan på kastegenskaperna än att kullagra allt som roterar fort. Den lätta linspridaren och den keramiska knivbulten kräver heller inte några extra underhållsinsatser.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-05-13, 20:06.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag håller totalt med om vad UT skriver, ju snabbare spolen roterar ju mer jobbar C-bromsen och då kortas kasten. Ju mer lina ju färre varv på spolen då blir det mindre påverkan från C-bromsen och även färre vändningar av linspridaren.
Skall sedan ärligt erkänna att jag inte tänkt på detta med C-bromsens påverkan, har alltid 2 vikter aktiva oavsett storlek på rulle och betesvikt,
det går av gammal vana.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Och om man har magbroms gör man så härhttp://www.youtube.com/watch?v=phncW...75D164C0E4AA51 Lyssna och njut!
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
-
Hittade av en slump denna wobbler i vasskanten. Jag indentifierade direkt den som en Zalt, men insåg...4 Foton
-
2025-05-04, 21:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 823 visningar
0 gillar