Mera jerkbaits! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mera jerkbaits!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har inte riktigt fattat poängen med att använda så toktunga gäddbeten.

Jag menar rent storleksmässigt tvivlar jag ju på att större beten än typ Big Bandit skulle ge mer fisk pga just sin storlek. Och viktmässigt är det ju inte precis något djuphavsfiske vi snackar om gäddfiske. Det räcker ju med att sätta ett 20-gramssänke framför en stor shadjigg eller curly tail för att få den att snabbt sjunka ner på 5-10 meter.

Själv har jag provat den stora, sjunkande Alien Eelen någon gång, men den sjunker åt helsicke för fort för ställena där jag brukar fiska. Och på den lilla shallowen jag har har jag aldrig fått något.

Det måste vara något jag har missat i den här "stora gummibeten"-hysterin, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Eastgrove Visa inlägg
      Jag kan ha missförstått det här. Men om jag förstått det rätt så balansen och tjockleken på skedarna det som avgår hur bra en "Inline Spinner"s spinner. Såg att vissa på amerikanska forum tyckte Muskymayhem var lite
      obalanserade och så har de ju lite tjockare skedar.

Skall finnas andra "Inline Spinner"s som är lättare att få rotera. "Nackdelen" skall tydligen vara att den högre rotationen ger mer lyftkraft, samt så är tunnare skedar inte lika hållbara.

mvh Daniel
      Det jag i detta fall menar är just Double showgirl, så fort jag drar ner hastigheten så får den problem att behålla rotationen bra, men med lite fart så funkar det fin fint.

Du har rätt när det gäller lyftkraften, kör med 6;3:1 utv å den lyfter å går ganska ytligt om du vevar på lite.

Rotationen har som sagt stor betydelse av skedarna som används, vissa är bättre för snabbt fiske, vissa för långsamt.

Inline spinnare är ingen favorit hos mig då jag tycker att tandem spinnare ser attraktivare ut, ska dock ge inlinen en hel del tid nästa år framåt sommaren.

Inte så insatt om skedar på spinnare, men tror att ju tyngre blad ju svårare att bibehålla rotationen vid låg hastighet, lätta blad=lätt rotation.

Men men finns säkert folk som kan mycket mer om dom!

Barramundi: Nej inte jag heller:P men just en 800g Bulldawg är ju ganska nice att ha med sig, kör förnv. Alien Eel shallow, inte gett något än men den är riktigt fin dock är den fet dåligt balanserad å åker upp och ner vid högre inspinn hastighet.

Aldrig testat Shadjigg/curly tail, vet inte hur stora vi pratar här 22-25cm?

Vet dock att jag antagligen hellre kör en bulldawg som jag kan släpa i botten med dubbla stinger på ryggen alternativt samma sak med en Sjunkande Alien Eel.

Dock är det bara vad man själv gillar som spelar någon roll,

Visst jag kan tycka att det är kul att få en stor gädda, men får jag massa små så spelar inte det någon roll, får jag ingen fisk men har haft kul när jag fiskat så är humöret bra ändå.

Stod å kastade från brygga idag strax efter att solen dalat bakom horisonten. Chansen att få fisk var typ obefintlig, men stod å dängde big bandit å prata mer svärfar så hade himla trevligt iaf

Så funkar curly tail bra så använd det, gillar du t.ex. Kinetic Wobbler så använd den även om den inte ger fisk, det är viktigt att känna sig bekväm:P

Edit: Vet att OF rekommenderar Bomber, swimwhizz, cisco kid och okej säkert skit bra beten, men känner mig riktigt obekväm med wobbler så därför är det typ bara Jerk jag kör och ibland så får man själv hitta sitt favorit drag för vår, sommar och höst.

(Själv så har man dängt Big Bandit hela året >.<)
      Senast ändrad av Guest; 2011-10-26, 19:08.

Kommentera

Det är garanterat fler än OF som rekommenderar ovan nämnda wobblers!

Ps. Är det inte Kinetic som säljer WESTINS JÄTTE... Levererar HYFSAT!!!

Kommentera

Bomber, Swimm Wiss, Cisco Kidd är riktigt bra beten allihop. Dessutom orkar man fiska betydligt längre när man använder lättare beten. Ganska jobbigt att kasta magnumbullar flera dagar. Varje bete har sin tid!Allting handlar om hur många kast du gör och hur mycket tid du lägger ner på fisket. Det är det viktigaste...
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Fått flera gäddor under okt som jag tagit på tail beten framför allt Lucius tail. I stort alla har suttit i kroken som är monterad på under sidan inte i kroken i tailen.
            Tekniken som jag använt är att låta betet sjunka till botten och sedan fiskat hem det långsamt tätt över botten, låtit det stöta till i botten någon gång. Veva några varv och stopp, pang så har huggen kommit. Har haft lite svårt att få till tekniken med dessa tail beten men nu verkar det funka.
            I näst kast så .....

Kommentera

Som jag sa:P säkert skit bra beten, men wobbler är inget för mig förutom diverse små wobbler för abborre:P

Visst har alla beten sin tid, men är man obekväm med beten så ger det inge vidare med fisk:p dels för att du t.ex. jerkar den konstigt alternativt ger den lite tid.

Lär du dig fiska en fladen wobbler rätt ger den säkert fett mycket mer än om du fiskar helt åt helvete med en svartzonker ^^

Ska testa att göra som dig "korsdraget" eller sakna veva in en bandit tail

"Big Bandit, No mather what!"

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Som jag sa:P säkert skit bra beten, men wobbler är inget för mig förutom diverse små wobbler för abborre:P

Visst har alla beten sin tid, men är man obekväm med beten så ger det inge vidare med fisk:p dels för att du t.ex. jerkar den konstigt alternativt ger den lite tid.

Lär du dig fiska en fladen wobbler rätt ger den säkert fett mycket mer än om du fiskar helt åt helvete med en svartzonker ^^

Ska testa att göra som dig "korsdraget" eller sakna veva in en bandit tail

"Big Bandit, No mather what!"
                Om det nu är som du säger att du uteslutande kör Jerk och då speciellt Big Bandit då tror jag du har missat mycket fisk tyvärr..
                Det är inte alltid fisken är ute efter en stor "glider" utan många gånger kan ett nedskalat fiske vara bäst.
                Jag tycker du skall läsa OF fisketips och köpa några av de dragen han rekommenderar för erfarenhet "is the shit" i denna branschen!

Spelar ingen roll hur flashig, dyr, senaste utrustning man har, erfarenhet betyder allt!
                Lyssna på dem som har fiskat lääänge (många här kan förmodligen vara äldre än dina föräldrar) och lär av dem.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Om det nu är som du säger att du uteslutande kör Jerk och då speciellt Big Bandit då tror jag du har missat mycket fisk tyvärr..
                  Det är inte alltid fisken är ute efter en stor "glider" utan många gånger kan ett nedskalat fiske vara bäst.
                  Jag tycker du skall läsa OF fisketips och köpa några av de dragen han rekommenderar för erfarenhet "is the shit" i denna branschen!

Spelar ingen roll hur flashig, dyr, senaste utrustning man har, erfarenhet betyder allt!
                  Lyssna på dem som har fiskat lääänge (många här kan förmodligen vara äldre än dina föräldrar) och lär av dem.

/ Henke
                  Tack men du säger precis OF sagt typ 4 gånger till mig och ca. 20 andra användare:P
                  Jag har gjort flera inlägg om detta även^^
                  Har läst hans tips 7 gånger ungefär, från 1-34.

Anledningen till att jag kör uteslutande jerk så är det ju bara för att få in tekniken i vänster handen tills nästa år, bytte som sagt från vänster vevat till höger vevat för ca 2 månader sen.
                  Vet att jag missat mycket fisk även missat ca 12-15 slack hugg på jerk. så visst finns det definitivt bättre metoder än jerk no doubt.

mina föräldrar är födda 50-51 så dom är skapligt gamla dom också.

Anledningen till att jag är på forumet är inte för att försöka få mig att framstå som bättre, jag är här för att lära mig nya saker och försöka hjälpa andra.

Lyssnar och lär mig nytt varje dag här vilket är helt suveränt.

Erfarenhet är definitivt värt extremt mycket, jag köper inte på mig det dyraste eller nyaste som finns såvida jag inte känner att det verkligen skulle vara värt det.

Har för mig att OF har skrivit en bok om gäddfiske för ett bra tag sen, den finns som PDF i någon av trådarna här på FS.

Tack ändå och du har helt rätt i dina antaganden

Kommentera

Big Bandit i all ära..... men hade jag fiskat med den el något annat jerkbait de sista turerna är jag helt övertygad om att det hade inte blivit många gäddor, om alls någon.
                    Jag har haft många dåliga fiskedagar sista året (tror jag) pga att jag inte kunnat släppa detta med jerkfiske och inte testa några andra metoder när fisket varit mkt trögt. Det har även berott på att jag velat komma tillrätta med olika tekniker och hur man fiskar vissa beten optimalt.
                    Nu de sista turerna så har jerkutrustningen legat kvar hemma och spinn o jiggutr har fått följa med.
                    Till nästa säsong så kommer jag att ge jerkutr mindre tid och övrig utr mera tid. Våren kommer nog att gå i jerkutr tecken medan sommaren och hösten blir en kombination av alla. Kommer att fiska med den metod som funkar bäst för tillfället! ibland så funkar nästen inget. Spinnerbaits kommer att fyllas på med i mina betesboxar, verkar vara mkt effektivt då vattnet är varmt.

SKITFISKE
                    Senast ändrad av Korsdraget; 2011-10-27, 09:35.
                    I näst kast så .....

Kommentera

Nej det är väl inget snack om att andra typer av beten kan vara väl så effektiva som jerkbaits, och under vissa förhållanden till och med mer effektiva. Trixet, och mycket av charmen i det hela, är ju att med erfarenhet lära sig vad som funkar bäst på gäddan på en viss plats vid ett visst tillfälle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 310 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13